ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا: ۲۰ میلیارد دلار از کشور خارج شد، دستمان را برای ۵ میلیارد دلار دراز کرده‌ایم

 حسین راغفر می‌گوید دریافت وام از بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول همواره مشروط است و تعهداتی را روی دست دولت‌های بعدی می‌گذارد و این یک فاجعه است.

صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد که درخواست ایران برای وام ۵ میلیارد دلاری که به کشورهای فقیر برای مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا اختصاص داده می‌شود در دست بررسی است و این بررسی‌ها با توجه به تعداد زیاد متقاضیان که بالغ بر ۹۰ کشور می‌شود زمان‌بر است. استاد دانشگاه الزهرا می‌گوید در حالی که ۲۰ میلیارد دلار در جریان یک فساد بزرگ از کشور خارج شد، امروز برای ۵ میلیارد دلار دست‌مان را به سوی بانک جهانی دراز کردیم و این یک فاجعه است.

حسین راغفر، استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا، عکس: کیانوش محبیان، ایلنا

 حسین راغفر، پنجشنبه ۲۸ فروردین در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) درباره استقراض خارجی ایران در شرایط تحریم و همه‌گیری ویروس کرونا گفت:

«هر نوع استقراضی مشروط بوده و در این شرایط هم مشروط خواهد بود و مشکلات جدی و گسترده‌ای را به دنبال خواهد داشت و بعد از جنگ تاکنون این مشکلات در حوزه اقتصاد کشور وجود داشته، رشد کرده و محدودیت‌های جدی برای سیاست‌گذاران ایجاد کرده است.»

این نخستین بار از پایان جنگ جهانی دوم تاکنون است که ایران از صندوق بین‌المللی پول درخواست وام می‌کند. پیش از این صندوق بین‌المللی پول ایران را به عنوان یک کشور نفتی و برخوردار از منابع مالی کافی ارزیابی می‌کرد.

راغفر در ادامه مصاحبه با ایلنا استقراض مشروط در شرایط تحریم و همه‌گیری ویروس را یک فاجعه دانست و با اشاره به فسادهای مالی در جمهوری اسلامی گفت:

«در حالی که ۲۰ میلیارد دلار در جریان یک فساد بزرگ از کشور خارج شد و کسی هم در این رابطه پاسخگو نیست، امروز برای ۵ میلیارد دلار دست‌مان را به سوی بانک جهانی و نهادهای بین‌المللی دراز کردیم.»

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران آبان ۹۸ از خروج ٢٢ میلیارد دلار از منابع ارزی ایران به دوبی و استانبول خبر داده بود. زاغفر به این فساد اشاره دارد. استاد دانشگاه الازهرا در ادامه مصاحبه خود گفت:

«قطعاً برای پرداخت این وام شرط مصرف کالاهایی را می‌گذارند که مطمئن باشند به فعالیت‌های تحریمی کشور کمک نمی‌کند و عمدتاً برای واردات دارو و خوراک این وام را می‌دهند که این جریان هم به مافیاهای واردات نهاده‌های غذایی در کشور کمک خواهد کرد و منافع ملی برای ما نخواهد داشت.»

قرار است ایران با تکیه بر معاهده گذرگاه سبز از روسیه غذا وارد کند.

گزارش دیوان محاسبات کشور از «تفریغ بودجه ۹۷» نشان می‌دهد ۴٫۸ میلیارد دلار ارز دولتی ۴۲۰۰ تومانی که قرار بود برای تامین کالاهای اساسی مصرف شود، «گم» شده است و در قبال این مبلغ که تقریبا معادل رقم وام درخواستی ایران از بانک جهانی‌ست، هیچ‌گونه وارداتی انجام نشده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • نقی

    جناب "حقیقتگو" مثل اینکه "همبستگی" ایرانیان ساکن تهرانجلس که در فرنگ نشسته و فقط بلدن بگن "لنگش کن" از بحر طویلاتان غایب است؟!

  • حقیقتگو

    اگرازگاوی بپرسید که روزگارت را چگونه ارزیابی می کنی وانتقاد و یا گله ای داری؟ بدون شک جواب خواهد که برای شروع درپاسخت اول نگاهی به درون طویله ای بینداز که ازبدو تولدم تاکنون دران بسر می برم ...و دوم نگاهی بیندازبه انچه برای پرکردن شکمم بهم میدهند ...وسوم آنکه دوشیدن شیر گران بهایم و تولیدات آنچنانی ازآن ...وحتی فضولاتم را برای امور باغ داری وکشاورزی می برند - وچهارم آنکه به مرگ طبیعی نخواهم مرد بلکه سرم را میبرند و گوشت و چرمم را هم می بند...درحقیقت زنده بودن گاو برچپاول همگونه انسان ازاین موجود بوده ومی باشد ..واگرچنین نبود چرا گرگ ها را در طویله نگهداری نمی کنند ؟ .....اساس وفلسفه خارجی ها که چرا باید درایران حکومت اسلامی خمینی ساز باشد و نه حکومت مردمی شایسته مردم ایران دقیقا" برپایه بی حد حساب چپاول است که تنها با حکومت اسلامی و درحصرکردن مردم و رد هرگونه دخالت مردمی درامورکشوری و صادرات نفتی ومنابع معدنی وفروش ان بوده ومی باشد که علاوه برانکه سالهای سال نفت وگازو دیگرمنابع ایران بارکشتی شان کردند وبردند و پولهای فروشش را دربانک هایشان ضبط و نگه دارند ....برای مردم ایران چه فرقی می کند که اگربجای درخت های خیابان ها چاه های نفت بودند و شلنگ های مرتبط به این چاه هانی نفت مستقیما" به درون کشتی نفتکش خارجی دربنادرایران گذاشته میشد ؟ فقط مردم می بایستی مراقب باشند که ازروی چنین شلنگ هائی عبورنکنند وگرنه با قوه قضائیه و دادگاه طرف بودند !!!درحقیقت محض وبدون هیچ شک وشبهی و همچون روز روشن خارجی بوده وهستند که با به رسمیت شناختن چنین حکومتی به انها مجوز هرچه بیشترچپاول درایران داده اند ودرحمایت ازاین حکومت بساط استبداد وخفقان و جنایت درایران سبب شده ومیشوند -- خارجی ها بهترین مناسبات آنچنانی با چپاولگران حکومت آخوندی ورهبرو اقشارآخوند ها و سپاه دارند وبرای اندوخته کردن میلیاردها دلارشان دربانک هایشان اقدام به دادن ویزهای طویلمدت و حتی تابعیت شهروندی داده اند..ولی برای پناهندگان ازجهنم اخوندی دچارلرزش وتنش میشوند..صحبت از20 میلیاردلار نیست که انکارازگاوصندوق بانک ها بال درآورده و به ترکیه ودوبی ومالزی و اروپا وکانادا وروسیه پروازکرده است بلکه باید ازخارجی ها پرسید چگونه این مقادیر نجومی را پذیرفتید ؟ خوشبحال مردمی که چهل سال با شعارها و بزک نمیربهارمیادها و اقتصاد مقاومتی و حجاب و یارانه و محو اسرائیل ومرگ برامریکا سرگرم شدند وهمزمان اقشاراخوندی آنهم دریک مورد وازصدها مورد دیگر بیش از20میلیاردلارشان را دزدیدند!!همبستگی دزدان عبابردوش و آقازاده هایشان در دزدیدن وچپاول را دراین چهل ساله ببینید و همبستگی مردم در براندازی دزدان را هم دراین چهل ساله مشاهده کنید !!!

  • مرتضی

    آقای روحانی در اولین واکنش به اخبار گم شدن پولها گفته است که چرا یک بام و دو هوا برخورد می کنید. و در لفافه گفته همه شما دزدی می کنید، حال ما که دزدی کردیم صدایتان درآمد. همه خودی هستیم و در دزدی برابریم. و پاسخ ما مردم ایران: بله جناب رئیس جمهور مملکت علی بابا و چهل دزد. ما مردم ایران می دانیم که شما قرمساق‌ها جملگی دزد و حرام لقمه هستید. ولی دزدی به این آشکاری فقط نوبر شما هزار پدران است.