ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بحران کرونا؛ کمبود دارو و خون برای صدها هزار بیمار خاص در ایران

از زمان انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در کشور و افزایش نگرانی‌های بیماران خاص از تأمین داروهای خود، اخبار زیادی درباره کمبود داروی این بیماران منتشر شده است.

کمتر از دو ماه پیش، سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران از در مراسم تقدیر از توانمندی‌های تولید صنایع دارویی و تجهیزات پزشکی کشور اعلام کرد که با حمایت از داروسازان داخلی، وزارت‌خانه متبوع او ۲۵ درصد از وارادات دارو را کم کرده است. تازه‌ترین گزارش‌ها اما از کمبود ذخایر دارو و خون برای بیماران خاص در ایران حکایت دارد.

کمبود خون برای بیماران خاص در شرایط اپیدمی کرونا در دست‌کم ۹ استان ایران وجود دارد

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، حمیدرضا امانی، مسئول کانون هموفیلی استان مرکزی، روز شنبه ۳۰ فروردین‌ماه با اشاره به پیگیری مطالبات جامعه هموفیلی ایران اعلام کرد که این بیماران در ماه‌های پس از شیوع کرونا به شدت دچار مشکل شده و از آنجا که بسیاری از خیرین هم با شرایط موجود دست به گریبان هستند نیاز به کمک از سوی دولت برای این بیماران خاص به شدت احساس می‌شود.

او با تأکید بر لزوم توجه نمایندگان مجلس به وضعیت تأمین دارو و حقوق نقض شده این دسته از بیماران در کشور گفت: «متاسفانه در کارنامه مجلس شورای اسلامی حمایت قانونی از حقوق بیماران خاص تاکنون هیچ جایگاهی نداشته است.»

از سوی دیگر، فرزاد اختراعی، رئیس سندیکای مواد مؤثره دارویی روز سه‌شنبه ۲۶ فروردین‌ماه، در برنامه نیم نگاه در رادیو سلامت، به نیاز سه درصدی کشور به واردات دارویی اشاره کرد و آن را مربوط به «انسولین»، ‌«مشتقات خونی» و «داروی بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج» دانست.

از زمان انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در کشور و با افزایش نگرانی‌های بیماران خاص از تأمین داروهای خود، اخبار زیادی در خصوص کمبود داروی این بیماران منتشر شده است.

هفته گذشته، بشیر حاجی بیگی، سخنگوی سازمان انتقال خون کشور اما از کمبود خون برای بیماران خاص در شرایط اپیدمی کرونا در دست‌کم ۹ استان ایران خبر داد و در این زمینه اعلام کرد که در حال حاضر بیماران خاص و تالاسمی در استان‌های سیستان و بلوچستان، مازندران، گیلان، فارس، خوزستان، کرمان، تهران، هرمزگان و بوشهر با کمبود خون مواجه هستند.

او گفت: «نزدیک به ۲۰ درصد از خون اهدایی به بیماران تالاسمی و بیماران خاص می‌رسد که نیاز روزانه به خون دارند و از آنجایی که نمی‌توانیم خون لازم برای این افراد را پس از ۴۸ ساعت فرآوری کنیم، مشخص می‌کند که نیاز به اهدای خون روزانه برای این بیماران تا چه اندازه حیاتی تلقی می‌شود.»

گزارش‌های مربوط به کمبود خون و دارو برای بیماران خاص در کشور در حالی منتشر می‌شود که ده‌ها تن از پزشکان ایرانی روز پنج شنبه ۲۸ فروردین ماه در نامه‌ای به وزیر بهداشت مسائل خواستار مقابله مقامات بهداشتی با خرافه‌پرستی و کنترل بر بازار اقلام بهداشتی و درمانی شدند.

علی توانا، عضو هیات علمی دانشگاه مشهد نیز اواسط بهمن ماه، در گفت‌وگو با شبکه خبری تهران نیوز اعلام کرد که کمبود داروهای خاص نسبت به سال ۹۷ بیشتر شده است. به گفته او بیماران دیابتی از کمبود انسولین «نوُورپید» گلایه دارند و با وجود مراجعه مکرر به داروخانه‌ها نمی‌توانند داروی مورد نیاز خود را تأمین کنند.

در سایه عدم نظارت کافی و بی ضابطگی در دستگاه‌های اجرایی در طی ماه‌‌های اخیر، برخی از شرکت‌ها و نهادهای متولی تولید یا واردات دارو در ایران به فساد سازمان یافته در این زمینه دست زده‌اند.

منابع خبری در ایران در اواسط تیرماه ۹۸ اعلام کردند که برخی از شرکت‌های مرتبط با وزارت بهداشت، با ۲ میلیون یورو ارز دریافتی به‌جای خرید تجهیزات پزشکی برای بیماران قلبی، کابل برق وارد کرده‌اند.

در روزهای بعد سعید نمکی، وزیر بهداشت با اشاره به همین موضوع، از وجود مافیای قدرتمند و فساد ۵۰ هزار میلیارد تومانی در نظام پزشکی ایران خبر داد و گفت نمی‌داند یک میلیارد دلار از اعتبار تجهیزات پزشکی کجا هزینه شده است.

او گفت: «گروه‌هایی به‌صورت چراغ خاموش، با سه میلیون یورو ارز دولتی، به جای استنت قلب، کابل برق وارد کرده‌اند. همچنین مواردی وجود دارد که با دریافت ارز دولتی، تجهیزات وارد شده به بخش خصوصی منتقل شده است.»

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.