ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر چین را به انتشار «آگاهانه» ویروس کرونا متهم کرد

ترامپ اتهامات پیشینی را که براساس شایعه ساخت ویروس کرونای جدید در آزمایشگاه ووهان شکل گرفته بود تکرار کرد و گفت اگر جو بایدن، رقیب او در انتخابات آینده ایالات متحده به کاخ سفید برسد، «چین دنیا را خواهد گرفت».

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده آمریکا ایران و چین را به عدم شفافیت و ارائه آمارهای «غیرقابل باور» درباره ابتلا به ویروس کرونای جدید متهم کرد و به چین هشدار داد اگر «آگاهانه مسئول» پاندمی کرونا باشد، «باید تبعات آن را بپذیرد».

به نوشته خبرگزاری رویترز، دو سوم از مردم آمریکا معتقدند دونالد ترامپ و کابینه او در واکنش به شیوع ویروس کرونا در این کشور «کند» عمل کرده‌اند.

رئیس جمهوری ایالات متحده روز شنبه ۱۸ آوریل/۳۰ فروردین در جلسه گزارش روزانه کاخ سفید گفت: «این [ویروس] می‌توانست قبل از اینکه شروع به پخش شدن کند، در چین متوقف شود و اینطور نشد. و حالا کل دنیا باید به‌خاطر آن رنج بکشد. اگر [پخش ویروس] یک اشتباه بوده، خب اشتباه پیش می‌آید. اما اگر آن‌ها آگاهانه مسئول پخش این ویروس هستند، باید مطمئنا تبعاتی برایشان داشته باشد».

دونالد ترامپ درباره این «تبعات» توضیحی نداد. او در ادامه گفت: چین «خجالت‌زده» بوده و الان سوال این است آیا شیوع ویروس کرونا یک اشتباه بوده که از کنترل خارج شده یا تعمدا انجام شده.

از سوی مقابل مقامات چین روز شنبه تنها ۱۶ مورد جدید ابتلا به کووید ۱۹ را گزارش کرده و اعلام کردند کرونا در این کشور قربانی جدیدی نگرفته است.  رئیس جمهوری ایالات متحده گزارش مربوط به آمار و ارقام کشورهای مختلف از ابتلا به ویروس کرونا را قطع کرد و ارقام رسمی چین و همچنین ایران را «غیرقابل باور» خواند.

ترامپ اتهامات پیشینی را که براساس شایعه ساخت ویروس کرونای جدید در آزمایشگاه ووهان شکل گرفته بود تکرار کرد و با استفاده از این فرصت رقابت انتخاباتی گفت اگر جو بایدن، رقیب او در انتخابات آینده ایالات متحده به کاخ سفید برسد، «چین دنیا را خواهد گرفت».

ترامپ و دیگر مقامات ارشد ایالات متحده در هفته‌های گذشته نیز چین را به عدم شفافیت درباره کرونا متهم کرده و بارها ویروس کرونا را «ویروس چینی» خوانده بودند. ترامپ همچنین چهارشنبه ۱۵ آوریل/ ۲۷ فروردین سازمان جهانی بهداشت را به «چین‌محور» بودن متهم کرده و کمک‌های ایالات متحده به این سازمان را به حالت تعلیق درآورد.

همزمان ایالات متحده به طرز قابل‌ توجهی و به ‌ویژه در تامین تجهیزات مراقبتی شخصی که اکنون مردم آمریکا شدیدا به آن نیاز دارند، به چین وابسته است. در ایالات متحده تاکنون نزدیک به ۷۳۹ هزار نفر به کووید ۱۹ دچار شده و بیش از ۳۹ هزارنفر جان خود را براثر آن از دست داده‌اند. رقمی که ممکن است با طرح کاخ سفید مبنی بر از سرگیری فعالیت‌های اقتصادی و بازگشایی مشاغل، چندبرابر شود.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کارو

    شبه لیبرال های ایرانی که عادت کرده بودند تراوشات باندهای ضد چپ و امنیتی کاران را دربارۀ چپ ها را طوطی وار تکرار کنند، اکنون باید با تصویر واقعی سیاست و تفکر لیبرال-ناسیونالیست مواجه شوند: تبلیغ کردید چپ ها متعصب اند، اکنون میبینید که تعصب در میان لیبرال ها بیشتر است؛ تبلیغ کردید چپ ها وابسته هستند، اکنون وابستگی به آمریکا و اسرائیل و حتی عربستان سعودی در میان دار ودسته های طرفدار بازار بیداد می کند؛ تبلیغ کردید چپ ها باندباز و محفلی هستند، اکنون در این زمینه هم سکتاریسم لیبرال ها زبانزد جریانات سیاسی شده؛ و هزاران تبلیغ سوء دیگر که چیزی به جز ترویج آنتی کمونیسم و آنتی سوویتیسم نبود. الان هم نوبت به توهم توطئه رسیده که غربگراها، طرفداران بازار آزاد و آمریکوفیل ها در آن رکوردی دست نیافتنی زده اند. در شرایطی که خود چینی ها نخستین قربانی ویروس کووید19 بوده اند و در زمان اوج اپیدمی در ووهان نیز هیچ ادعای مبنی بر مصنوعی و آزمایشگاهی بودن ویروس نکدند، اکنون با رسیدن ویروس به آن سوی اقیانوس اطلس با انواع توهمات توطئه به ویژه از جانب ترامپ مواجهیم که عمدتاً هم با اهداف سیاسی انتخاباتی بدان دامن زده می شود. از این سوی اطلس هم لیبرال ها و بازار آزادیون ایرانی ساعت ها را به وقت واشنگتن کوک کرده و در حال تکرار یاوه های ترامپ و سردمداران امپراتوری سرمایه هستند؛ دیگر جای شکی نباید داشته باشیم که تعصب، وابتگی، دگماتیسم، تعطیل الفکر بودن و دیگر آسیب های تفکر و روشنفکری در ایران منحصر به تفکر خاصی نیست و دست بر قضا جریان چپ در ایران به واسطۀ اتصال به نظریات انتقادی بسیار بسیار کارنامۀ موفقتری در این زمینه ها داشته است.