ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف وارد دمشق شد

ظریف در این دیدار قرار است علاوه بر ولید المعلم، همتای سوری خود با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نیز دیدار کند. رایزنی درباره روند آستانه در دستور کار قرار دارد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران صبح دوشنبه یکم اردیبهشت در رأس هیأتی سیاسی برای دیدار و رایزنی با مقامات سوری وارد دمشق شد.  فیصل مقداد، معاون وزیر  خارجه سوریه از او استقبال کرد.

محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران و فیصل مقداد، معاون وزیر خارجه سوریه در فرودگاه دمشق

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) ظریف در این دیدار قرار است علاوه بر ولید المعلم، همتای سوری خود با بشار اسد رئیس جمهوری سوریه نیز دیدار کند.

یک منبع دیپلمات خارجی در دمشق به روزنامه الوطن سوریه گفت، هدف از این سفر، «رایزنی با مسئولان سوری پیش از نشستی است که قرار است چهارشنبه آینده، وزیران خارجه کشورهای ضامن روند آستانه (روسیه، ایران و ترکیه) برگزار کنند.»

سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران گفت سفر غیرمنتطره ظریف به رغم همه‌گیری ویروس کرونا در خاورمیانه یک سفر ضروری بود:

«این سفر به تازگی برنامه‌ریزی شد و جناب آقای ظریف در آنجا راجع به تحولاتی که درون منطقه رخ داده و ضمن آنکه روند آستانه همچنان به عنوان مهم‌ترین روند سیاسی که ممکن است به شرایط بهتری نسبت به وضعیت فعلی که در آن قرار داریم بیانجامد همچنان در دستور کار کشورهای عضو قرار دارد از جمله جمهوری اسلامی ایران. این سفر لازمی بود که در زمانی مناسب انجام شد و امیدوارم نتایجی خوبی هم داشته باشد.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز گذشته (یکشنبه) اعلام کرده بود که ظریف در این سفر یک روزه پس از دیدار با مسئولان سوری، در خصوص روابط دوجانبه، تحولات منطقه و نیز آخرین تحولات سیاسی و میدانی مبارزه سوریه علیه تروریسم گفت‌وگو و تبادل نظر خواهد کرد.

آخرین ملاقات مقامات جمهوری اسلامی و رژیم سوریه به دی ۹۸ و سفر ولید المعلم معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه رژیم سوریه و علی عبدالله عیوب وزیر دفاع دولت بشار اسد به تهران باز می‌گردد.

ظریف در شرایطی به دیدار متحد اصلی جمهوری اسلامی می‌رود که به‌نظر می‌رسد ترور قاسم سلیمانی، فرمانده سابق سپاه قدس در عراق، ضریب نفوذ جمهوری اسلامی در منطقه را تغییر داده است.

در شرایط کنونی فشارها بر گروه‌های وابسته به جمهوری اسلامی در سوریه و عراق افزایش پیدا کرده است.

دامنه حملات رسمی و غیررسمی (اسرائیل و  نیروهای ایالات متحده) به پایگاه‌های سپاه قدس و شبه نظامیان وابسته به آن در سوریه اکنون به عراق نیز کشیده شده است و همزمان با حمله پهپادهای اسرائیلی به نیروهای حزب‌الله لبنان در سوریه، تنش میان نیروهای شیعه تحت حمایت ایران و نیروهای آمریکایی ادامه دارد.

در عراق نظارت ارتش این کشور بر فعالیت‌های گروه حشدالشعبی سبب شد تا این گروه شبه نظامی دیگر برای اهداف توسعه طلبانه شاخه‌ برون مرزی سپاه پاسداران (سپاه قدس) کارآیی سابق را نداشته باشد. از این‌رو جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر برای تثبیت نفوذ خود در عراق به ایجاد گروه‌های مشابه گروه حشد و ایجاد انشعاب در این سازمان شبه نظامی اقدام کرده و به‌ویژه پس از کشته‌شدن قاسم سلیمانی، دست به ایجاد گروه‌های جدیدی زده است تا نیروهای ایالات متحده را برای خروج از عراق تحت فشار قرار دهد.

جمهوری اسلامی همچنین نگران نفوذ سیاسی خود در عراق است. عراق در آستانه تشکیل دولت جدید قرار دارد. سفر اسماعیل قاآنی، فرمانده سپاه قدس به بغداد منجر به انتخاب سه گزینه مورد تأیید جمهوری اسلامی (قاسم الاعرجی، وزیر کشور پیشین، عبدالحسین عبتان، وزیر ورزش و جوانان و عزت الشابندر، نماینده سابق پارلمان) برای نخست‌وزیری عراق نشد و برهم صالح، رئیس جمهوری عراق مصطفی الکاظمی، رئیس سازمان اطلاعات این کشور را مأمور تشکیل کابینه کرد. تشکیل کابینه از سوی مصطفی الکاظمی که مخالف حضور گروه‌های شیعه وابسته به ایران در دولت است و شایعاتی مبنی بر کمک‌ او به نیروهای ایالات متحده برای ترور قاسم سلیمانی وجود دارد، ممکن است برنفوذ گروه‌های وابسته به ایران بر دولت عراق تاثیر بگذارد. کابینه‌ای که هنوز معرفی نشده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • Neda

    "کانون مدافعان حقوق بشر" به نقل از محمود بهزادیراد، وکیل نرگس محمدی، زندانی سیاسی در زندان زنجان، از رد آزادی مشروط و هم‌چنین تهدید جانی خانم محمدی توسط زندانی قتل عمد خبر داده است!. محمود بهزادی‌راد گفته است بر خلاف رعایت اصل تفکیک جرائم، موکلش در کنار زندانیان خطرناک در زنجان نگهداری می‌شود و توسط یک زندانی مورد تهدید جانی قرار گرفته است. «چند شب پیش یک زندانی که به اتهام سه فقره قتل در آنجا به سر می‌برد و در آستانه اجرای حکم اعدام قرار دارد، موکل بنده را در حضور ۱۴ زندانی دیگر تهدید جانی کرده است. موکلم وضعیت روحی وخیمی دارد و شب‌ها را با ترس از دست دادن جان خود صبح می‌کند. شرایط زندان به قدری وخیم است که خانم محمدی درخواست انتقال به انفرادی را دارد.»

  • Pouya Bakhtiari

    - ظریف پینو کیو، اپریل ۲۰ برای ملاقات با بشار اسد، و ولید المعلم، وزیر خارجه او به دمشق سفر می‌کند!. - بشار اسد رئیس جمهور موروثی و مادام‌العمر سوریه!! در یک حراجی تابلوی «یک شلپ شلوپ بزرگتر» اثر هنرمند مشهور بریتانیایی دیوید هاکنی را به قیمت ۲۳/۱ میلیون پوند (۳۰ میلیون دلار) برای همسرش اسما اسد خریداری کرد! امی مخلوف پسردایی بشار اسد ۵ میلیارد دلار ثروت دارد که ثروتمندترین تاجر سوریه به حساب می‌‌آید. داده رامی و حافظ مخلوف ۲۰ آپارتمان به ارزش ۴۰ میلیون یورو در دو آسمانخراش بزرگ مسکو دارند!. میلیونها مردم سوریه از زمان شروع جنگ داخلی در فقر و بدبختی و دربدری بسر می‌برند.‌ رفعت علی اسد عموی بشار اسد نیز به اتهام پولشویی و فساد از طریق معامله ملک و مستغلات از منابع عمومی در دادگاه‌‌های فرانسه پرونده دارد و اسپانیا از او به اتهام پولشویی به مبلغ بیش از ۶۰۰ میلیون یورو شکایت کرد. طی هشت سال جنگ سوریه سردمداران جمهوری اسلامی میلیاردها دلار از پول مردم ایران را برای حفظ قدرت اسد در سوریه هزینه کردند و هزاران نفر از وفاداران علی خامنه‌‌ای به اسم «دفاع از حرم» قربانی جنگ داخلی سوریه شدند. اسفند ۱۳۹۷ علی خامنه‌‌ای در دیدار با بشار اسد از استقامت او در برابر آمریکا تقدیر کرد و گفت «جمهوری اسلامی ایران، کمک به دولت و ملت سوریه را کمک به حرکت و جریان مقاومت می‌داند و از صمیم قلب به آن افتخار می‌کند!». «جنابعالی با ایستادگی که از خود نشان دادید به قهرمان جهان عرب تبدیل شدید!! و مقاومت در منطقه به‌وسیله شما قدرت و آبروی بیشتری یافت!»