ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

وام از صندوق بین‌المللی پول − همچنان بلاتکلیف

سوئیفت به سمت ایران مسدود شده و به همین سبب ایران نمی‌تواند اقلام مورد نیاز خود را خریداری کند. استفاده از اینستکس برای دریافت وام از صندوق بین‌المللی پول این مشکل را تخفیف می‌دهد.

رئیس کل بانک مرکزی ایران در پاسخی کتبی به پرسش‌های شبکه خبری بلومبرگ یک پیشنهاد نه چندان تازه را با کریستالینا گئورگیوا، رئیس صندوق بین‌المللی پول در میان گذاشت: پرداخت وام درخواستی ایران از طریق اینستکس. آمریکا اما همچنان مخالف است.

صندوق بین المللی پول (عکس: Kristi Blokhin، shutterstock)

عبدالناصر همتی در پاسخ به پرسش‌های بلومبرگ از صندوق بین‌المللی پول خواست که درخواست وام ایران برای مقابله با پیامدهای اقتصادی مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا را جدی بگیرد:

«یک بار دیگر، شخصاً از رئیس صندوق بین‌المللی پول خانم جورجیووا می‌خواهم که این موضوع را جدی بگیرند. ما می‌خواهیم ریاست صندوق بین‌المللی پول درخواست RFI ما را به هیئت اجرایی خود برساند. این تنها چیزی است که ما می‌خواهیم.»

کریستالینا گئورگیوا رئیس صندوق بین‌المللی پول همزمان با شیوع ویروس کرونا در جهان اعلام کرد: این صندوق یک بسته وام اضطراری ۵۰ میلیارد دلاری را به کشورهای درگیر اختصاص داده است. نزدیک به ۸۰ کشور عضو صندوق بین‌المللی پول از محل این اعتبار درخواست وام کردند. درخواست وام ۵ میلیارد دلاری ایران از صندوق بین‌المللی پول ۶ مارس سال جاری با امضاء رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی خطاب به رئیس این صندوق ارسال شد. اما در جریان بررسی درخواست کشورها، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد، واشنگتن با درخواست جمهوری اسلامی‌ مخالف است و در صورت لزوم از حق وتوی خود در این مورد استفاده می‌کند.

عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی ایران در ادامه مصاحبه کتبی با بلومبرگ نوشت:

«خانم جورجیووا باید سیاست را کنار گذاشته و وظایف حرفه‌ای خود را به طور کامل انجام دهد. صندوق بین‌المللی پول بسیار شبیه آتش‌نشانی در محله است، به محض اینکه خانه‌ای آتش بگیرد باید به نجاتش بشتابد و به دنبال بزرگ‌ترین صاحب خانه در این محله نگردد که از وی اجازه عمل بخواهد.»

مشکل تأمین اعتبار خارجی به دلیل انسداد سوئیفت

در اثر تحریم بانکی، ایران از دسترسی به منابع ارزی خود در حساب‌های خارجی‌اش محروم مانده است. همتی تأکید کرد که ایران اطلاعات لازم را به طور شفاف در اختیار صندوق بین‌المللی پول قرار داده است:

«برآوردهای ما نشان می‌دهد برای مهار شیوع ویروس، تقویت نظام مراقبت‌های بهداشتی و محافظت از پرسنل خط مقدم در بیمارستان‌ها و جاهای دیگر و کمک به افرادی که شغل خود را از دست داده‌اند، نیاز به ۱۰میلیارد یورو اضافه‌تر در تأمین اعتبار خارجی خود داریم، این حدود ۲٪ از تولید ناخالص داخلی ماست. این یک واقعیت است و ما این اطلاعات را با صندوق بین‌المللی پول به اشتراک گذاشته‌ایم.»

مجمع تشخیص مصلحت نظام لوایح FATF را بلاتکلیف گذاشت و سوئیفت که یک نهاد غیردولتی است به سمت ایران مسدود شد. در نتیجه ایران قادر به انتقال پول برای خرید اقلام مورد نیاز خود نیست.  همتی در ادامه مصاحبه با بلومبرگ برای حل این مشکل یک پبشنهاد قدیمی را مجدداً مطرح کرد:

«با توجه به نحوه استفاده این وام، من قبلاً به رئیس صندوق بین‌المللی پول اطلاع داده ام که INSTEX و SHTA ابزارهایی هستند که به راحتی در دسترس‌اند. اینها به طور خاص برای کمک به ما در واردات غذا و دارو طراحی شده‌اند. این کانال ها دارای مکانیزم های ایمنی و محافظتی مناسب برای رفع هرگونه نگرانی های موجود هستند. علاوه بر این، این فرصت خوبی برای فعال کردن این کانال‌هاست زیرا بسیاری از کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا در تلاشند تا این کانال‌ها فعال شوند.»

بر اساس گزارش چشم‌انداز منطقه‌ای صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۲۰ برای خاورمیانه و آسیای مرکزی اقتصاد ایران در سال جاری انقباض (رشد منفی) ۶ درصدی خواهد داشت. انتظار می‌رود میزان تورم طی سال ۲۰۲۰ در ایران ۳۴,۲ درصد باشد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.