ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درگیری‌های خونین در افغانستان میان طالبان و نیروهای دولتی

به‌رغم توافق صلح آمریکا و طالبان و آزادی گروهی از زندانیان طالبان، این گروه به حملات خود در افغانستان ادامه می‌دهد. درگیری‌ها در ۱۱ ولایت جان دست‌کم ۹۰ نفر را گرفته است.

در حالی‌که آمریکا و طلبان توافق‌نامه صلح امضا کرده‌اند و کابل نیز تاکنون بیش از ۴۰۰ زندانی طالبان را آزاد کرده است، این گروه همچنان به حملات خشونت‌بار خود در افغانستان ادامه می‌دهد. در دو روز اخیر ۱۱ ولایت شاهد این خشونت‌ها بودند که در جریان آن دست‌کم ۹۰ نفر کشته شدند.

درگیری‌های خونین در افغانستان ـ عکس از آرشیو

ولایت‌های سرپل، لوگر، ارزگان، غزنی، قندهار، زابل، بلخ، خوست، بدخشان، فاریاب و میدان‌وردک در دو روز گذشته شاهد حملات طالبان بودند. در این حملات دست‌کم ۹۰ نفر کشته و ۶۸ نفر زخمی شدند. از افراد طالبان نیز ۶۳ نفر کشته و ۴۶ نفر زخمی شدند. آمار تلفات در برخی از ولایت‌ها از جمله بلخ، بدخشان، فاریاب و میدان‌وردک ذکر نشده است.

بیشترین تلفات طالبان در قندهار و در ولسوالی‌های ژیری، اسپین‌بولدک و میانشین بوده است که ۳۱ نفر کشته و ۲۰ نفر زخمی داشته‌اند.

بیشترین تلفات نیروهای دولتی نیز در ولایت سرپل بود که در آن ۱۱ نیروی امنیتی کشته و ۱۹ نفر دیگر زخمی شدند.

این تلفات سنگین در حالی گزارش می‌شود که دولت افغانستان و طالبان در حال مبادله زندانیان برای شروع مذاکرات صلح هستند. دولت، طالبان را متهم کرده است که برای امتیازگیری در صورت شروع مذاکرات، حملات خود به تأسیسات و مواضع نیروهای دولتی را افزایش داده‌اند.

روز گذشته (چهارشنبه) گروه مطالعات صلح و منازعه‌ افغانستان در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که توافق میان آمریکا و گروه طالبان بدون حضور دولت افغانستان برای رهایی پنج هزار زندانی طالبان و قرار گرفتن آن به‌عنوان پیش‌شرط مذاکرات بین‌الافغانی، زمینه باج‌گیری‌های طالبان را در آینده فراهم می‌کند و رهایی زندانیان گروه طالبان بدون ضمانت، به روند صلح کمکی نخواهد کرد.

در اطلاعیه این گروه تأکید شد که روند آزادی زندانیان طالبان، باید مرحله به مرحله انجام شود.

براساس توافق‌نامه صلح میان آمریکا و گروه طالبان که در ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ / ۲۰ فوریه امضا شد، پیش از آغاز مذاکرات بین‌الافغانی مبادله پنج هزار زندانی طالبان با یک هزار زندانی نیروهای امنیتی باید انجام شود.

دولت افغانستان تاکنون بیش از ۴۰۰ زندانی طالبان و گروه طالبان نیز ۶۰ نیروی امنیتی را آزاد کرده‌اند. شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید اکثر افرادی که از زندان طالبان آزاد شده‌اند، غیرنظامی‌اند.

شامگاه سه‌شنبه ۲ اریبهشت / ۲۱ آوریل نیز ۷۱ زندانی دیگر گروه طالبان در هفت ولایت ننگرهار، لغمان، کنر، نورستان، فاریاب، ارزگان و بغلان از زندان آزاد شدند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.