ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

جهان‌گرایی اخلاقی در زمانه‌ی پس‌رفت سیاسی

بهرام محیی ـ یورگن هابرماس در گفت‌وگوی تازه‌ای، از «بنیادهای درهم‌شکسته‌ی زیست‌جهانی»، «مرزهای دیسکورس جامعه‌ی مدنی» و آینده‌ی «پروژه‌ی ناتمام مدرنیته» سخن گفته است.

این مقاله هنوز در این سایت در دسترس نیست. لطفاً به سایت پیشین زمانه رجوع کنید.

این مقاله را در سایت قدیم ما بخوانید.

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آوتیس سلطانزاده

    کنجکاو شدم که طبق چه مدرکی و چگونه اظهار می شود که "هیچ آلترناتیوی در مقابل نئولیبرالیسم وجود ندارد"؟! مبارزات جلیقه زردها در فرانسه چیست؟ این همه راه پیمایی ها و اعتراضات و اقدامات مستقیم از سوی "شورش علیه انقراض" Extinction Rebellion در انگلستان و دیگر کشورهای جهان چیست؟ آیا جنبش "اشغال وال استریت" مبارزه علیه نئولیبرالسیم (در قلب سرمایه داری جهانی) نبود؟ جنبش زاپاتیستها در مکزیک علیه نئو لیبرالیسم چطور؟ آیا خیزش های دیماه ۹۶, آبانماه ۹۸ و دیماه ۹۸ خودمان در ایران در اساس علیه سیاستهای نئو لیبرالیستی ج.ا. نیست؟ اگر دقت شود تقریبا در هر کشوری و در چهار گوشهء جهان مبارزه علیه نئولیبرالیسم, و علیه سرمایه داری به نحوی از انحا در جریان است. استیصال (که اشتباها "استصال" نبشته شده است) شاید در کلی گویی, عدم دقت به واقعیت های موجود و بی اطلاعی از جنبش های واقعا موجود ضد سرمایه داری باشد. قانون تاریخ تا به حال این بوده است که هر جایی که ظلم و نابرابری جریان داشته, جریانات مخالف موج و مخالف قدرت را نیز به دنبال داشته است. سرمایه داری متاخر و نئو لیبرالیسم نیز از این قائده تاریخ مستثنی نیستند. علاوه بر اینکه به نظر میرسد که دوران "افسار گسیختگی" نئو لیبرالیسم دارد به پایان تاریخی خویش نزدیک میشود و پس از طی کردن بحران های کنونی, نسل بشر باید آماده و منتظر آغازگری یک دورهء جدید تاریخی باشد. --------------------------- مقالهء ذیل: " کرونا، بحران و پایان نئولیبرالیسم" نوشته‌ی: آلفردو سادفیلو ترجمه‌ی: محمد غزنویان ۲۳ مه ۲۰۲۰ ناگاه، خود را در جهانی دیگرگونه می‌یابیم؛ خیابان‌های خالی و فروشگاه‌های تعطیل، آسمانی که به‌طرز نامتعارفی صاف است و شمار مردگانی که بالا می‌رود. چیزی بی‌سابقه در مقابل چشمان‌مان رخ می‌نماید. از همه‌جا خبرهایی نگران‌کننده از اوضاع اقتصادی به‌گوش می‌رسد: پاندمی کوویدـ۱۹ حادترین و عمیق‌ترین انقباض اقتصادی در تاریخ سرمایه‌داری را رقم زده است. در مانیفست کمونیست آمده است: «هر آن‌چه سخت و استوار است، دود می‌شود و هوا می‌رود»؛ اکنون جهانی‌سازی است که واژگون شده: زنجیره‌ی گسترده‌ی عرضه که پیش‌تر یگانه راه «عقلانی» سازماندهیِ تولید بود، درهم شکسته و مقررات سفت و سخت مرزی بازگشته است؛ داد و ستد عمیقاً کاهش یافته و سفرهای بین‌المللی به‌شدت محدود شده‌اند، طی چند روز ده‌ها میلیون کارگر بی‌کار شده و میلیون‌ها کسب‌وکار کارکنان، مشتریان، کارپردازان و منابع اعتباری خود را از دست داده‌اند. سایت نقد

  • غلامحسین دوانی

    واقعیت این است که قید« استصال » شاید مناسب ترین کلمه برای توصیف جهان باشد زیرا متاسفانه علیرغم سقوط اخلاق ، گسست طبقات و نابرابری تشدید یافته اجتماعی - اقتصادی هیچ گزینه عملی پیش روی متفکران نیست. سیطره ریاضی در اقتصاد همه پدیده های اجتماعی را هم به عدد تبدیل کرده و مهمترین عدد یعنی «پول » تنها معیارارزش ها شناخته شده است. بطور مشخص در حالیکه هم اکنون نیزتولید انبوه در همه زمینه ها حاکم است بیش از 3 میلیارد نفر در جهان با کمتر از 2.5 دلاردر روز زندگی و حدود 1.3 میلیارد نفر در فقر مطلق با روزی 1.25 دلاربه سر می برند ولی هیج الترناتیوی روبروی نئولیبرالیسم افسار گسیخته نیز وجودندارد

  • بردیا

    »» بر گرفته از متن : هابرماس تصریح می‌کند که اگر امروز کتاب را می‌نوشت، بیشتر مستاصل می‌بود تا بدبین. «« این استیصال را در دیگر متفکران غرب میتوان سراغ گرفت ، یک نوع فلج فکری و بی حساسیتی گنُگ ، در آنها دیده میشود. یکی از عوامل که در متن هم به آن اشاره شده ، دنیای ارتباطات دیجیتال میباشد . با تشکر از نویسنده و با امید به اینکه پروژه هرگز به اتمام نرسد