ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرگ آزادی‌خواه عربستانی: دولت سعودی متهم به شکنجه و رفتار غیرانسانی

یک گروه حقوق بشری سوئدی دولت سعودی را مسئول «شرایط غیرانسانی»‌ای دانست که منجر به مرگ عبدالله الحمید، شاعر و فعال برجسته حقوق بشر شده است.

یک فعال برجسته حقوق بشر عربستان سعودی در حین بازداشت جان باخت. یک گروه حقوق بشری سوئدی که جایزه مهمی را به این فعال سعودی اهدا کرده، علت مرگ او را شرایط غیرانسانی و عدم دسترسی به امکانات پزشکی عنوان کرد. این گروه همچنین اعلام کرد که عبدالله الحمید در حین بازداشت شکنجه شده و آزار دیده است.

عبدالله الحمید (جلو سمت چپ) به همراه سایر فعالان حقوق بشر و دوستان او در جلسه ششم دادگاه/ عکس از Ahmed al-Osaimi/ منبع:ویکیپدیا

به گزارش گروه‌های حقوق بشری یک فعال برجسته حقوق بشر سعودی به نام عبدالله الحمید، ۶۹ ساله در بازداشت نیروهای امنیتی عربستان در بیمارستانی مرد. یک بنیاد حقوق بشری سوئدی که به عبدالله حمید جایزه مهمی د‌اده مرگ او را تایید کرده است.

عبدالله حمید، شاعر و فعال حقوق بشر بوده و به خاطر عقایدش دستگیر و زندانی شده بود. در سال ۲۰۱۱ او و یک فعال دیگر سعودی انجمن حقوق شهروندی و سیاسی را بنیان کردند. این اقدام موجب شد که هر دوی آنها به ترتیب با مجازات حبس ۱۱ و ۱۰ سال مواجه شوند. ده‌ها عضو دیگر بنیاد آنها نیز به همین صورت محاکمه شدند.

بنیاد «زیست صحیح» که جایزه «نوبل آلترناتیو» را اهدا می‌کند، جمعه ۲۵ آوریل/ ۶ اردیبهشت اعلام کرد که الحمید، در حال گذراندن محکومیت ۱۱ ساله خود در زندان، اوایل امسال به خاطر وخیم شدن وضعیت سلامتی‌اش در یک زندان در ریاض به بیمارستان منتقل شد. او سپس سکته کرد و اوایل آوریل به کما رفت.

لین مالوف، رئیس بخش پژوهش خاورمیانه عفو بین‌الملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «دکتر الحمید یک قهرمان شجاع برای حقوق بشر در عربستان سعودی بود.»

We hold Saudi authorities directly responsible for al-Hamid's death, as he was denied medical care during his imprisonment.\nOur statement➡️https://t.co/Q57Tvdkshd pic.twitter.com/o1F5Q75iFp\n— Right Livelihood Foundation (@rightlivelihood) April 24, 2020

الحمید در زمان مرگ ۸ سال از دوران محکومیت خود را گذرانده بود.

رئیس بنیاد حقوق بشری سوئدی «زیست صحیح» که جایزه ۹۹ هزار دلاری را به الحمید اهدا کرده بود مقامات سعودی را مسوول مرگ این فعال حقوق بشر دانست و گفت که «حبس کردن غیرقانونی الحمید و رفتار غیرانسانی منجر به مرگ او شد.»

او در بیانیه خود نوشت: «ما مقامات سعودی را مستقیماً مسوول مرگ الحمید می‌دانیم زیرا آنها دسترسی به امکانات مناسب پزشکی را برای ماه‌ها از او دریغ کردند.»

این بنیاد اعلام کرده است که الحمید در زمان بازداشتش شکنجه شده و آزار دیده است.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.