ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

اطلس زندان‌های ایران: قانون عفو و مرخصی برای زندانیان سیاسی، تبعیض‌آمیز است

بر اساس تازه‌ترین گزارش اطلس زندان‌های ایران دست‌کم ۶۷ زندانی سیاسی واجد شرایط آزادی، هنوز موفق به استفاده از حق مرخصی خود نشده‌اند.

با وجود ادعای مقامات قضایی مبنی بر اعزام به مرخصی نیمی از زندانیان سیاسی، با ارزیابی قانون عفو نوروزی مبنی بر عفو یا تخفیف مجازات بخشی از زندانیان در دوران شیوع کرونا در زندان‌ها و همچنین بررسی نحوه اجرای بخشنامه صادر شده از سوی رئیس قوه قضاییه برای اعزام به مرخصی زندانیان، می‌توان دریافت که بسیاری از زندانیان سیاسی برای استفاده از حق مرخصی خود، مورد تبعیض واقع شده و همچنان در زندان‌ها مانده‌اند.

عکس از آرشیو

اطلس زندان‌های ایران در تازه‌ترین گزارش خود پس از بررسی نحوه اجرای قانون عفو و مرخصی بهار ۹۹ در مورد زندانیان سیاسی اعلام کرده است که در اجرای قوانین یاد شده نه تنها زندانیان سیاسی با محکومیت بیش از پنج سال از شمول اعزام به مرخصی در دوران همه‌گیری ویروس کرونا محروم مانده‌اند که هم اکنون دست‌کم ۶۷ زندانی سیاسی واجد شرایط آزادی نیز هنوز موفق به استفاده از حق مرخصی خود نشده‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی روز ۲۸ اسفند ماه با صدور یک حکم حکومتی در پاسخ به نامه ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضاییه مبنی بر عفو یا تخفیف مجازات محکومانی که محکومیت آنها تا روز صدور دستور، قطعیت یافته باشد، موافقت کرد. در این حکم مقرر شده بود تا آن دسته از زندانیان سیاسی که میزان محکومیت آن‌ها پنج‌ سال حبس و کم‌تر باشد نیز آزاد شوند.

از سوی دیگر، ابراهیم رئیسی روز هفتم اسفند ماه بخشنامه‌ای خطاب به کلیه مراجع قضایی صادر کرد و طی آن از آنها خواست برای «حفظ سلامت زندانیان» به شماری از زندانیان واجد شرایط مندرج در این بخشنامه تا ۱۵ فروردین‌ماه مرخصی داده شود.

۲۰ روز پس از اجرایی شدن بخشنامه رئیسی، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه ایران مدعی شد بیش از ۵۰ درصد زندانیان به گفته او «امنیتی» از حق مرخصی خود استفاده کرده‌اند. او اما در مورد کسانی که نتوانسته‌اند از حق مرخصی استفاده کنند توضیحی نداد.

این ادعای اسماعیلی در حالی مطرح شد که تا آن روز طبق اعلام منابع حقوق بشری صدها نفر از زندانیان سیاسی هنوز نتوانسته بودند از حق مرخصی خود استفاده کنند.

این مقام قضایی روز ۱۹ فروردین ‌ماه و در یک نشست خبری آنلاین باز هم ادعای خود را مبنی بر اعزام به مرخصی نیمی از زندانیان سیاسی تکرار کرد. او حتی پا را یک قدم فراتر از این ادعا گذاشت و این اقدام قوه قضاییه را «یک الگو برای جهان» دانست.

    اطلس زندان‌های ایران اما در گزارش تازه خود با پیگیری دقیق‌تر روند آزادی زندانیان سیاسی، به این نتیجه رسیده است:

    «از زمان ابلاغ بخشنامه جدید تاکنون بر اساس بررسی پژوهشگران اطلس زندان‌های ایران، ۱۰۶ زندانی سیاسی از زندان آزاد شده‌اند. همچنین ۶۹ زندانی دیگر به مرخصی آمده‌اند که ممکن است برخی از آنها پس از بررسی‌های جدید قوه قضاییه دیگر به زندان بازنگردند و آزاد شوند. همچنین ۶۷ زندانی دیگر که واجد شرایط استفاده از آزادی بوده‌اند همچنان زندانی هستند.»

    اطلس زندان‌های ایران همچنین در گزارش خود تأکید کرده است با توجه به عدم شفافیت دستگاه قضایی و خودداری نظام‌مند جمهوری اسلامی از ارائه اطلاعات در باره زندانیان سیاسی، ممکن است اسامی منتشر شده از سوی این منبع کامل نباشد یا اینکه برخی از این افراد آزاد شده اما خبر آن منتشر نشده‌ باشد.

    از طرف دیگر، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه، علی‌رغم بالا گرفتن انتقادها از اعزام به مرخصی برخی از اختلاس‌گران شناخته شده و زندانیان با جرایم خطرناک در روزهای پس از شیوع کرونا در ایران، روز ۳۰ فروردین ماه اعلام کرد در روند اعزام به مرخصی زندانیان، از آزادی زندانیانی که به گفته او «امنیت اجتماعی، اقتصادی و روانی شهروندان را به مخاطره می‌انداخته‌اند» جلوگیری شده است.

      اطلس زندان‌های ایران اما در گزارش خود ضمن رد این ادعا نوشته است:

      «این زندانیان [سیاسی] نه تنها خطری برای اجتماع ایجاد نمی‌کنند بلکه مورد توجه و احترام مردم نیز هستند و در بسیاری از تجمعات اعتراضی سال‌های اخیر، آزادی آنان از جمله مطالبات معترضان بوده ‌است.»

      در انتهای این گزارش فهرستی از زندانیان سیاسی به مرخصی آمده و همچنین اسامی ۶۸ زندانی واجد شرایط که هنوز آزاد نشده‌اند در قالب دو جدول جداگانه منتشر شده است.

        این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

        آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

        .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

        توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

        نظر بدهید

        در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

        نظرها

        • احکام نهایی امیر محمد شریفی و سید مصطفی هاشمی زاده صادر شد.

          احکام نهایی امیر محمد شریفی و سید مصطفی هاشمی زاده صادر شد. در آخرین جلسه دادگاه انقلاب سید مصطفی هاشمی زاده دانشجوی رشته مهندسی عمران دانشگاه تهران به پنج سال حبس تعزیری، 74 ضربه شلاق، سه ماه کار رایگان فرهنگی و دو سال منع ورود وی به خوابگاه محکوم شد. همچنین امیر محمد شریفی دانشجوی رشته مهندسی نقشه برداری دانشگاه تهران نیز به سه ماه حبس تعزیری محکوم شد. @Daneshgah_ma

        • زینب جلالیان

          صبح امروز زینب جلالیان، زندانی سیاسی کُرد محکوم به حبس ابد توسط نیروهای امنیتی از زندان خوی به مکانی نامعلوم منتقل شده است. انتقال ناگهانی این زندانی سیاسی در حالی صورت می‌گیرد که او در سیزدهمین سال حبس خود بر اساس گواهی پزشک از بیماری‌های مثل «ناخنک چشم» و «برفک دهان» رنج می‌برد. یک منبع آگاه در این باره به شبکه حقوق بشر کردستان گفت: «صبح امروز تیمی از نیروهای امنیتی با حضور در زندان خوی و بدون ارائه دلیل مشخصی زینب جلالیان را با خود برده‌اند.» خانواده این زندانی سیاسی پس از اطلاع از این موضوع به زندان خوی مراجعه کرده‌اند. مسئولان زندان به این خانواده گفته‌اند که احتمالا پرونده‌ایی تازه برای زینب جلالیان گشوده شده است و به نظر می‌رسد او را به بازجویی درباره اتهامات جدید به یکی از زندان‌های استان تهران منتقل کرده‌اند. اسفندماه سال گذشته سازمان عفو بین الملل با انتشار بیانیه‌ایخواستار پایان حبس ناعادلانه زینب جلالیان، زندانی سیاسی کُرد محکوم به حبس ابد، شد و اعلام کرده بود که این زندانی سیاسی در طی سال‌های طولانی زندان بارها از حقوق اساسی خود از جمله دسترسی به خدمات درمانی مناسب و کافی محروم مانده است. زینب جلالیان از بهمن ماه ۱۳۹۵ در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی در خصوص وضعیت چشمانش و بیماری گوارشی‌اش در اعتصاب دارو به سر می‌برد اما با شروع سردردهای شدید و اصرار خانواده، قبول کرده بود که از داروی میگرن استفاده نماید. این منبع پیشتر در تیرماه سال گذشته به شبکه حقوق بشر کردستان گفته بود که هیئتی از بازرسان سازمان زندان‌ها به زندان خوی مراجعه کرده و از بند نسوان این زندان نیز بازدید کرده‌اند. در جریان بازدید این هیئت که دادستان خوی نیز آنها را همراهی کرده بود یکی از اعضای هئیت به زینب جلالیان اعلام کرده تا زمانی که نامه‌ایی ب مضمون ابراز از پشیمانی از کارهای خود ننویسد از همه حقوق یک زندانی محروم خواهد بود. زینب جلالیان این درخواست را با قاطعیت رد کرده است. @zan_j

        • #اشرف_نفری، فعال توییتری و دانشجوی رشته ریاضی

          #اشرف_نفری، فعال توییتری و دانشجوی رشته ریاضی دانشگاه خواجه نصیر طوسی مورخ ۷ اردیبهشت توسط نیروهای امنیتی در شهریار بازداشت و با پایان بازجویی‌ها با صدور قرار وثیقه به زندان قرچک ورامین منتقل شد. ▪️اشرف(رقیه)نفری در تاریخ ۷ اردیبهشت ۹۸ توسط نیروهای پلیس امنیت در منزل پدری‌اش در شهریار بازداشت و به بازداشتگاه یکی از نهادهای امنیتی در تهران منتقل شد. او نهایتا با پایان مراحل بازجویی و پس از صدور قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی به زندان قرچک ورامین منتقل شد. ◾️انقلاب روژآوا

        • دیروز ریختن تو سلول #زینب_جلالیان معلوم نیست کجا بردنش!

          دیروز ریختن تو سلول #زینب_جلالیان معلوم نیست کجا بردنش! ▪️او تنها #زندانی_سیاسی زن در ایران محکوم به حبس ابد هست در مقابل تمام شکنجه ها و بازجوییها تنها جوابش یک «نه بزرگ» به ولایت فقیه بوده برای همین اینقدر ازش می ترسن! @simasepehri95 @ordoyekar