ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درخواست عفو بین‌الملل برای نجات جان زندانیان عرب اهوازی

عفو بین‌الملل از ابراهیم رئیسی خواسته است دستور دهد تا زندانیان سیاسی و عقیدتی محبوس در زندان شیبان اهواز را آزاد کنند یا به وضعیت سلامتی آنان رسیدگی شود.

سازمان عفو بین‌الملل پنج‌شنبه ۱۱ اردیبهشت‌‌/ ۳۰ آوریل، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد تعداد زیادی از زندانیان عرب اهوازی در زندان شیبان در استان خوزستان که در جریان سرکوب اعتراضات ۱۲ فروردین به شیوع ویروس کرونا در زندان توسط نیروهای امنیتی مورد ضرب و جرح و اصابت گلوله‌های ساچمه‌ای قرار گرفته و مصدوم شده بودند، در حال حاضر نیازمند رسیدگی فوری پزشکی هستند.

زندانیان عرب اهوازی

این سازمان در اطلاعیه‌ای که تحت عنوان «فراخوان اقدام فوری» منتشر کرده، از ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ایران خواسته است، تا دستور آزادی یا رسیدگی پزشکی به وضعیت زندانیان سیاسی و عقیدتی محبوس در زندان شیبان اهواز را صادر کند.

در این اطلاعیه که هم‌زمان یک نسخه از آن به دفتر نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل مستقر در ژنو ارسال شده، آمده است:

«از تاریخ ۱۲ فروردین، مسئولان زندان و مأموران اطلاعاتی ملاقات با خانواده‌ها را در زندان شیبان به حال تعلیق در آورده‌اند و فقط اجازه می‌دهند که زندانیان روزانه یک دقیقه با خانواده‌هایشان تماس تلفنی برقرار کنند. با توجه به گفته‌های بستگان زندانیان، مسئولان زندان و مأموران امنیتی همچنین ده‌ها زندانی را برای مدتی قهراً ناپدید کرده و مورد شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها قرار داده‌اند.»

در این اطلاعیه به نام‌های برخی از زندانیان سیاسی محبوس در زندان شیبان اهواز و همچنین رفتار مأموران امنیتی با آنها اشاره شده است:

«مأموران و مسئولان، سه زندانی به نام‌های حسین سیلاوی، علی خسرجی و ناصر خفاجی را از ۱۲ فروردین به مکان نامعلومی منتقل کرده‌اند و سرنوشت و محل نگهداری آنان را همچنان از خانواده‌هایشان مخفی می‌کنند.»

به گزارش عفو بین‌الملل، دست‌کم هفت زندانی دیگر به نام‌های جابر آلبوشوکه، مختار آلبوشوکه، علی مجدم، معین خنفری، جمیل حیدری، جاسم حیدری و عبدالرزاق عبیداوی که از ۱۲ فروردین در وضعیت ناپدیدشدگی قهری به سر می‌بردند، در تاریخ ۲۵ فروردین به زندان شیبان بازگردانده شده‌اند و از آن زمان به طور مشترک در سلول انفرادی نگهداری می‌شوند و از تماس تلفنی منظم با خانواده‌هایشان محروم شده‌اند.

بستگان این زندانیان با خبر شده‌اند که این افراد از چهارم اردیبهشت دست به اعتصاب غذا زده‌اند.

زندانیان محبوس در زندان مرکزی اهواز (شیبان) روز ۱۲ فروردین ‌ماه به دلیل کمبود امکانات بهداشتی و عدم اعطای مرخصی به زندانیان و وحشت از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ شورش کردند.

یک ‌روز بعد، فرمانده انتظامی استان خوزستان اعلام کرد شورش زندانیان مهار شده و آرامش به زندان بازگشته است.

    سازمان عفو بین‌الملل اما روز پنج‌شنبه ۹ آوریل/ ۲۱ فروردین نیز با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرده بود به‌کارگیری مهمات مرگبار و گاز اشک‌آور برای سرکوب اعتراضات در چندین زندان از جمله زندان شیبان اهواز، به جان باختن حدود ۳۶ زندانی منجر شده است.

    در این اطلاعیه عفو بین‌الملل به نقل از منابع مستقل از جمله خانواده‌های زندانیان محبوس در زندان سپیدار و شیبان اهواز اعلام شده بود که پس از گذشت چند روز از وقوع اعتراضات، نیروهای امنیتی در تماس تلفنی با خانواده برخی از زندانیان، از آنها خواسته بودند برای تحویل گرفتن جنازه افراد زندانی به مراکز انتظامی مربوط مراجعه کنند.

      در فراخوان تازه سازمان عفو بین‌الملل اما از ابراهیم رئیسی، رئیس قوه قضائیه ایران خواسته شده است تا ضمن حصول اطمینان از برخوردار شدن زندانیان محبوس در زندان شیبان از مراقبت‌های پزشکی و همچنین امکان تماس منظم با خانواده‌ها و وکلایشان، تحقیقات مستقلی در مورد اتهامات مربوط به ناپدید‌سازی قهری و شکنجه در جریان اعتراضات ۱۲ فروردین و متعاقب آن، انجام شده و زندانیان از شکنجه و سایر بدرفتاری‌ها مصون بمانند.

        این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

        آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

        .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

        توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

        نظر بدهید

        در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

        نظرها

        نظری وجود ندارد.