ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

دولت لبنان برنامه نجات اقتصادی را تصویب کرد

در روزهای اخیر شهرهای لبنان بار دیگر شاهد اعتراضات خیابانی علیه وضعیت اقتصادی بودند. دولت حسان دیاب طرحی با ۸۰ میلیارد دلار هزینه برای خروج از بحران تصویب کرد.

دولت حسان دیاب در لبنان سرانجام طرحی را برای خروج از بحران اقتصادی این کشور تصویب کرد. در این طرح ۸۰ میلیارد دلار هزینه برای خروج از بحران در نظر گرفته شده است.

حسان دیاب، نخست‌وزیر لبنان

دولت لبنان به ریاست حسان دیاب، نخست‌وزیر این کشور پنج‌شنبه ۱۱ اردیبهشت / ۳۰ آوریل لایحه برنامه نجات اقتصادی این کشور برا تصویب کرد.

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان پس از پایان نشست کابینه در صفحه توییتر خود نوشت:

«همه اعضای کابینه پس از اعمال اصلاحاتی کوچک، برنامه پیشنهادی نجات اقتصاد کشور را تصویب کردند.»

عون در جمع خبرنگاران گفت:

«اهمیت تصویب این طرح در این است که برای اولین بار، بعد از آنکه عدم برنامه‌ریزی و فقدان نگاه به آینده شرایط لبنان را به سراشیبی و ویرانی رسانده است به تصویب رسید».

نخست‌وزیر لبنان نیز در این باره گفت:

«با این طرح موافقت شد نه برای اینکه طرحی تاریخی است؛ بلکه به این دلیل که مسیر دولت برای اصلاح واقعیت کنونی را مشخص می‌کند. ارقام ارائه شده از سوی دولت‌های پیشین در رابطه با وضعیت اقتصادی لبنان، درخواستی بود و میزان کسری بودجه را که همانند آتش زیر خاکستر بود، پنهان می‌کرد. ما به لبنانی‌ها به صراحت آنچه را که در جریان هست، می‌گوییم. ما با تصویب این طرح، قطار [اقتصادی] لبنان را در ریل‌های صحیحی قرار داده‌ایم».

منابع محلی گفته‌اند که طرح نجات اقتصادی دولت دیاب ۸۰ میلیارد دلار هزینه در بر خواهد داشت. براساس این برنامه، دولت قصد دارد هزینه‌های عمومی را به شکل گسترده‌ای کاهش دهد و در پنج سال آینده بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار سرمایه یا کمک خارجی جذب کند. دولت لبنان همچنین امیدوار است که بتواند با ارائه این طرح از صندوق بین‌المللی پول وام دریافت کند.

در لبنان بحران اقتصادی و سیاسی گسترده از اکتبر سال ۲۰۱۹ آغاز شد. سعد حریری نخست‌وزیر سابق لبنان‌‌‌ در پی چند هفته اعتراضات خیابانی علیه سیاستمداران حاکم، فساد، فرقه‌گرایی و مشکلات اقتصادی ۷ آبان / ۲۹ اکتبر از سمت خود استعفا داد. حسان دیاب نامزد مورد حمایت حزب‌الله لبنان با کسب حمایت ۶۹ نماینده پارلمان لبنان، حائز بیشترین آرا شد. میشل عون ۲۸ آذر / ۱۹ دسامبر ساعتی بعد از اعلام این خبر، دیاب را مأمور تشکیل کابینه کرد و دیاب یکم بهمن / ۲۱ ژانویه سرانجام کابینه خود را تشکیل داد. او وعده داده بود که با اصلاحات عمیق، اقتصاد کشور را از ورطه ورشکستگی برهاند.

با این حال شیوع ویروس جدید کرونا و قرنطینه عمومی در لبنان ببشتر به اقتصاد نا‌به‌سامان این کشور آسیب رساند و دولت در ماه گذشته اعلام کرد که حتی توانایی پرداخت هزینه‌های خود را هم ندارد.

در چنین شرایطی از دو هفته پیش بیروت، پایتخت لبنان و طرابلس بار دیگر صحنه تظاهرات گسترده مردم و درگیری‌های متعدد با نیروهای امنیتی شدند. معترضان در روزهای اخیر چندین بانک را به آتش کشیدند. در این درگیری‌ها ده‌ها نفر زخمی شدند.

معترضان سیاستمداران لبنانی را عامل اصلی بحران جدی اقتصادی در این کشور می‌دانند که به ورشکستگی مالی کشانده شده است. آن‌ها همچنین سیاستمداران را متهم به فساد می‌کنند و خواهان تشکیل حکومت غیرفرقه‌ای و متشکل از نخبگان هستند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.