ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

درگیری‌های خونین در سقطرا، میراث طبیعی یمن

مجمع‌الجزایر سُقُطرا در یمن، میراث جهانی یونسکو است. نیروهای مورد حمایت امارات متحده عربی که هفته گذشته اعلام خودمختاری کرده بودند به‌منظور کنترل مرکز سقراط به آن حمله کردند.

انفجارهایی در مجمع‌الجزایر سُقُطرا واقع در جنوب یمن رخ داد. نیروهای نظامی که از سوی امارات متحده عربی تأمین می‌شوند، برای کنترل شهر مرکز سقطرا به آن حمله کردند. مجمع‌الجزایر سقطرا در یمن میراث جهانی یونسکو محسوب می‌شود.

سربازان ارتش یمن ـ عکس از شاتراستاک

به‌گزارش آسوشیتدپرس، نیروهای وابسته به شورای انتقالی جنوب یمن که هفته گذشته در اقدامی علیه دولت عبد ربه منصور هادی و متحد سعودی آن در جنوب یمن اعلام خودمختاری کردند جمعه ۱۲ اردیبهشت / یکم مه به حدیبو مرکز مجمع الجزایر سقطرا حمله کردند.

شورای انتقالی جنوب یمن از حمایت امارات متحده عربی برخوردار است و تحرکات نظامی اخیر آن در جنوب یمن نگرانی‌های تازه‌ای را برانگیخته است.

فرمانداران سقطرا و چندین استان جنوبی دیگر، پیشنهاد خودمختاری شورای انتقالی جنوب یمن را رد و از عبد ربه منصور هادی رئیس جمهوری به‌رسمیت شناخته‌شده بین‌المللی که در ریاض، پایتخت عربستان سعودی مستقر است، حمایت کرده‌اند.

شاهدان عینی گفته‌اند که تانک‌ها و توپخانه‌ها اوایل روز جمعه منطقه کوهستانی هیبت واقع در ۲۰ کیلومتری خارج از حدیبو را گلوله‌باران کردند. همزمان درگیری بین نیروهای شورای انتقالی و نیروهای وفادار به دولت هادی آغاز شد. شلیک‌ها مناطق مسکونی خارج از حدیبو را مورد هدف قرار دادند.

یک خبرنگار رادیو محلی سقطرا اعلام کرد که سعودی‌ها برای متوقف کردن درگیری‌ها نیرو و وسایل نقلیه زرهی مستقر کردند. او افزود در طول هفته‌های اخیر نیروهای دولتی پست‌های بازرسی ایجاد کردند، به نیروهای شورای انتقالی جنوب یمن یورش بردند و برای در دست گرفتن کنترل دفتر فرمانداری شماری از آن‌ها را دستگیر کردند.

به‌گفته این خبرنگار، در این درگیری‌ها یک سرباز دولتی کشته شد و چندین نفر دیگر نیز زخمی شدند. او گفت: «این اولین بار است که شاهد چنین خشونت‌هایی هستیم. از طلوع آفتاب، صدای انفجارها و شلیک‌های سنگین شنیدیم.»

رمزی محروس، فرماندار سقطرا در اظهارات کوتاهی که از تلویزیون دولتی پخش شد گفت نیروهای او با شبه‌نظامیان جدایی‌طلب مقابله کرده و «موفق شده‌اند جلوی پیش‌روی آن‌ها را بگیرند».

احمد عبيد بن دغر، نخست‌وزیر پیشین یمن، در پستی در صفحه توییتر خود، خواستار کمک شد و هشدار داد که شبه‌نظامیان در تلاش‌اند تا کنترل استان را «با استفاده از انواع سلاح‌های سنگین» به‌دست گیرند.

این درگیری‌ها آسیب‌های جبران‌ناپذیری به سقطرا وارد خواهد کرد. سقطرا سرشار از تنوع زیستی، گونه‌های گیاهی، غارهای آتشفشانی، سواحل زیبا و آب‌های بلوری و صخره‌های مرجانی طبیعی و دست‌نخورده است. این مجمع‌الجزیره میراث جهانی یونسکو است.

چهارشنبه ۱۰ اردیبهشت / ۲۹ آوریل، هیئت دولت عربستان سعودی بر ضرورت بازگشت اوضاع عدن در جنوب یمن به روال قبلی پیش از اعلام خودمختاری شورای انتقالی جنوبی تأکید کرد.

همزمان، مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد واشنگتن نگران اعلام خودمختاری شورای انتقالی جنوبی در یمن است و نسبت به اقداماتی که تلاش‌های احیای مذاکرات سیاسی میان دولت یمن و حوثی‌ها را تهدید می‌کند، هشدار داد.

تابستان گذشته امارات متحده عربی اعلام کرد که به نقش خود در درگیری‌های یمن پایان می‌دهد. با این حال، ناظران بر این باورند که امارات از طریق نیروهای نیابتی خود در یمن همچنان به فعالیت خود در این کشور ادامه می‌دهد.

امارات پیش از عقب‌نشینی یک پایگاه نظامی در سقطرا مستقر کرده بود که از موقعیت استراتژیک خوبی برخوردار بود و به یک مسیر حمل و نقل دریایی حیاتی مشرف بود. عربستان سعودی پس از اعتراضات دولت هادی، نیروهای خود را به این جزیره اعزام و آرامش نسبی برقرار کرد.

این درگیری‌ها زمانی در یمن رخ می‌دهند که سازمان ملل نسبت به ادامه جنگ در این کشور و شیوع ویروس جدید کرونا در آن هشدار داده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • اسدالله

    قبل از خندیدن به کمدی تراژدی سنی ها, نگاهی به کمدی تراژدی شیعیان در ایران بکنید که ۴۲ سال مشغول کثافت کاری های بیسابقه در تاریخ تمدن می باشد.

  • با خودشان میجگند سنیها

    بزرگرترین اشتباه تاریخی ها هم برای یمنی ها و هم برای کشورها منطقه و حتی جهان، الحاق یمن جنوبی (عدن) به شمالی(صنعا) بود. یمن جنوبی تحت حکومت وابسته بهب لوک شرق بود که اکثریتش سنی هستند. الحاق یمن جنوی که در حقیقت استقلالش به هیچ داد به شمال عموما شیعه و زیدیها که جمعیتشان بیشتر است. سنیها شمال نتواستند با اکثریت سنی جنوب در تشکیل و در دست گرفتن قدرت کامیاب شوند. سنی ها اشتباه بزرگی کردند و کشور یمن جنوبی-عدن را دو دستی تقدیم شیعیان و زیدیها طرفدار ایران کردند! حالا برای استقلال از دست رفته با خودشان میجگند سنیها! چه کمدی تراژدی!