ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قتل ۲۳ مهاجر افغانستانی: وزارت خارجه‌ افغانستان بررسی می‌کند

شاهدان می‌گویند نیروهای مرزی ایران ابتدا کارگران افغان را گلوله‌باران کرده و پس از ضرب‌وشتم آنان، ۵۷ تن را در آب رودخانه «هری‌رود» انداختند و ۲۳ نفر جان‌ باخته‌اند.

 برخی کارگران افغانستانی که قصد سفر بدون جواز ورود به ایران را داشتند، ادعا می‌کنند دست‌کم ۲۳ کارگر مهاجر، به دست مرزبانان ایرانی در آب غرق و کشته شده‌اند. وزارت خارجه‌ افغانستان برای بررسی چگونگی کشته‌شدن مسافران افغان در مرز با ایران، هیأت تعیین کرده است.

شاه‌ولی، از شاهدان رویداد، در گفت‌وگو با روزنامه ۸صبح گفته ۵۷ شهروند افغانستان، بدون جواز، از مناطق مرزی مشترک میان افغانستان، ایران و ترکمنستان، وارد خاک ایران شدند، اما سربازان ایرانی آنان را بازداشت کردند.

به گفته‌ او، نیروهای مرزی ایران ابتدا کارگران افغانستانی را گلوله‌باران کرده و پس از ضرب‌وشتم آنان، ۵۷ تن را در آب رودخانه «هری‌رود» انداختند که از این میان ۲۳ نفر جان‌ باخته‌اند.

شیرآقا طاهری، یکی دیگر از شاهدان گفته کارگران افغان ساعت یک بامداد شنبه، سیزدهم اردیبهشت، از سوی سربازان ایرانی، به زور داخل رودخانه انداخته شدند.

به ادعای شاهدان، ۵۷ شهروند افغان از ساکنان ولایت‌های هرات و فاریاب، قصد داشتند از مسیر منطقه‌ «دهانه‌ ذوالفقار» در مرز مشترک با ایران، وارد خاک این کشور شوند.

ناحیه مرزی هریرود − گفته می‌شود مقتولان را به داخل هری‌رود انداخته‌اند. هری‌رود از مرکز افغانستان سرچشمه می‌گیرد و با گذر از مرز مشترک افغانستان و ایران پس از پیوستن کشف‌رود به آن با نام رود تجن وارد ترکمنستان می‌شود.
ناحیه مرزی هریرود − گفته می‌شود مقتولان را به داخل هری‌رود انداخته‌اند. هری‌رود از مرکز افغانستان سرچشمه می‌گیرد و با گذر از مرز مشترک افغانستان و ایران پس از پیوستن کشف‌رود به آن با نام رود تجن وارد ترکمنستان می‌شود.

مسئولان شفاخانه‌ حوزه‌ای هرات می‌گویند تاکنون پنج جسد که در آب غرق شده، از مرز مشترک با ایران به این مرکز درمانی انتقال یافته است. عارف جلالی، سرطبیب این بیمارستان، به روزنامه "۸ صبح" گفته جان‌باختگان برای کار قصد داشتند به ایران سفر کنند.

مقام‌های محلی هرات کشته شدن این افراد از سوی مرزبانان ایرانی را تأیید یا رد نمی‌کنند، اما از آغاز بررسی‌ها در این مورد خبر می‌دهند. جیلانی فرهاد، سخنگوی والی هرات، می‌گوید بررسی‌های حکومت افغانستان برای مشخص شدن چگونه‌گی رویداد آغاز شده است.

محمدحنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه‌ افغانستان برای بررسی چگونگی کشته‌شدن مسافران افغان در مرز با ایران، هیأت تعیین کرده است. وزارت خارجه همچنان خواستار تحقیق همه‌جانبه‌ این موضوع شده است.

گران هیواد، سخن‌گوی وزارت خارجه گفته است که این هیأت موظف شده است تا رویداد کشته‌شدن مسافران افغان در مرز با ایران را به‌صورت همه‌جانبه بررسی کند.

هیواد همچنان گفته است: «آقای اتمر هیأتی را تحت رهبری معین سیاسی وزارت خارجه توظیف نموده است تا این حادثه را به‌شکل همه‌جانبه تحقیق و بررسی نماید، تا در پرتو حقایق موجود تصامیم لازم اتخاذ گردد.»

با این حال، سرکنسولگری ایران در هرات با نشر بیانیه‌ای، بازداشت مهاجران افغان از سوی مرزبانان ایرانی را تکذیب کرده. در بیانیه به نقل از نیروهای مرزی ایران ذکر شده که سربازان ایران مهاجران افغان را بازداشت نکرده‌اند.

سرکنسولگری ایران در هرات افزوده این مسأله در هماهنگی با نمایندگی وزارت خارجه افغانستان در هرات و کنسولگری افغانستان در مشهد، بررسی و جزییات بیش‌تر با حکومت افغانستان در میان خواهد گذاشت.

سال گذشته نیز شماری از کارگران افغانستانی که قصد داشتند بدون جواز از مرز ایران گذر کنند، در پی تیراندازی نیروهای مرزی ایران، کشته شدند.

مهاجران افغانستانی با گرم شدن هوا تلاش می‌کنند از مسیرهای بدون کنترل، برای کارگری و کسب درآمد خود را به ایران برسانند.

توضیح: این خبر نخست با عکس دیگری برگرفته از منابع افغانستانی منتشر شد که ظاهرا جنازه‌هایی را در یک سردخانه نشان می‌داد. چون از ارتباط عکس با موضوع خبر مطمئن نبودیم، آن را عوض کردیم.

در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • محمد

    مقصر اول دولت افغانستان است.اگر این دولت دولتی بود مردمش آواره مرزها نبودند