ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

طالبان همچنان می‌کُشند: ۱۷ کشته و ۴۹ مجروح در یک هفته

طالبان در هفت روز اول رمضان دستکم ۱۷غیرنظامی را کشت و ۴۹ تن دیگر را مجروح کرد. در فروردین و اسفند نیز حملات این گروه جان ۴۰۰ غیرنظامی را گرفت و ۶۰۰ تن را زخمی کرد.

با آغاز ماه رمضان هم حملات طالبان متوقف نشده است. تنها در هفت روز گذشته ۱۷ غیرنظامی به دست طالبان به قتل رسیدند. طالبان کاهش خشونت را از مفاد تفاهم برای آوردن صلح به افغانستان نمی‌داند. در مقابل سخنگوی شورای امنیت می‌گوید: طالبان با داعش ارتباط دارد و این رابطه مانع پروسه صلح خواهد بود.

سخنگوی شورای امنیت افغانستان با انتشار این تصویر در توییتر از آزادی گروهی دیگر از زندانیان طالبان خبر داد. ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۹

جاوید فیصل، سخنگوی دفتر شورای امنیت افغانستان یکشنبه ۱۴ اردیبهشت از کشته شدن دست‌کم ۱۷ غیرنظامی و زخمی شدن ۴۹ غیرنظامی در ۱۷ ولایت این کشور به دست طالبان در هفت روز نخست ماه رمضان خبر داد.

یک روز پیش دولت افغانستان در گزارش رسمی اعلام کرد: طالبان نزدیک به ۴۰۰ غیرنظامی را کشته و ۶۰۰ تن دیگر را زخمی کرده است.

فیصل شنبه ۱۳ اردیبهشت در یک نشست خبری از طالبان خواسته بود «خشونت را متوقف کنند» و «مردم خود را نکشند».

او گفته بود: «کاهش خشونت‌ها برای پیشبرد پروسه‌ صلح، یک گام اساسی است و گروه طالبان باید به آن پاسخ مثبت بدهد. کاهش خشونت‌ها، آغاز آتش‌بس دائمی خواهد بود و پس از آن، دولت افغانستان و گروه طالبان وارد گفتگوهای مستقیم خواهند شد».

گروه طالبان اسفند سال گذشته تفاهمنامه موسوم به «آوردن صلح با افغانستان» را با دولت ایالات متحده آمریکا امضاء کرد. بر اساس این تفاهمنامه مذاکره میان حکومت افغانستان و این گروه می‌بایست از نیمه اسفند سال قبل آغاز می‌شد اما تا به حال بارها به دلیل اختلاف میان دو طرف به تاخیر افتاده است.

طالبان دولت افغانستان را به پایبند نبودن به مفاد توافقنامه متهم می‌کند و حکومت نیز این گروه را به بهانه‌گیری.در تازه‌ترین رفتار بهانه‌جویانه، طالبان مدعی شده که کاهش خشونت در تفاهمنامه نیامده است.

سانی لگت، سخنگوی نیروهای «ماموریت قاطع» ناتو هم کاهش خشونت را « یک ضرورت مطلق» دانسته بود که « به رهبران نیروهای امنیتی افغان و جنگجویان طالبان و نیروهای ائتلاف بستگی دارد» و از همه طرف‌ها خواسته بود «خودداری را برای جلوگیری از کشتن و خشونت بیشتر در پیش بگیرند».

 ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان در پاسخ به این موضع‌گیری که در توییتر بیان شد، از لگت خواست به «توافقنامه دوحه پایبند باشند و با بیانیه‌های بی‌مبنا و تحریک‌آمیز وضع فعلی را خراب کنند و به تعداتشان پایبند بمانند».

این اظهارنظر واکنش ناتو را هم به دنبال داشت تا با صدور بیانیه‌ای کاهش خشونت را «یک ضرورت مطلق» عنوان و اعلام کند: «فرماندهان نظامی باید به راه سیاسی برگردند. آزادی زندانیان طالبان و حکومت در زمان شیوع کرونا راه را برای گفت‌وگوهای بین الافغانی و آتش بس دایمی باز می‌کند».

فرماندهی نیروهای آمریکایی در افغانستان همچنین از این طالبان خواست گفته‌های ژنرال میلر در دیدار اخیر با ملابرادر در دوحه قطر درست و دقیق ترجمه شود.

همکاری با داعش یا آزادی زندانیان

طالبان با آمریکا بر سر آزادی ۵ هزار زندانی این گروه که در اختیار حکومت افغانستان هستند به توافق رسیده است. حکومت افغانستان می‌گوید که تمامی این زندانیان یکباره آزاد نخواهند شد. تا به حال چند مرحله تبادل زندانی صورت گرفته است. سخنگوی دفتر شورای امنیت صبح امروز (۱۴ اردیبهشت) از آزادی ۹۸ زندانی دیگر طالب  خبر داد.

حکومت افغانستان تا به حال ۶۴۸ زندانی طالبان را آزاد کرده و در مقابل این گروه ۱۱۲ زندانی وابسته به دولت را رها کرده است. جاوید فیصل یک روز قبل گفته بود:  طالبان به تاز‌گی ۴۶ نفر شامل ۳۹ نظامی و هفت غیر نظامی را بر اساس فهرست دولت افغانستان، آزاد کرده ‌است.

او در همان روز همکاری طالبان با القاعده را یکی دیگر از موانع صلح برشمرده و گفته بود: شبکه‌ القاعده، هنوز هم با همکاری طالبان و داعش در افغانستان فعالیت می‌کند.

فیصل از طالبان خواسته بود که روابطش با القاعده و سایر گروه‌های تروریستی و القاعده به طور کامل قطع کند تا مانعی بر سر راه صلح نباشد.

با این حال رسانه‌های افغانستان به نقل از کارشناسان اختلاف نظر بر سر آزادی زندانیان سیاسی را دلیل اصلی آغاز نشدن گفت‌وگو میان حکومت و طالبان می‌دانند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.