ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بی‌خبری از دانشجوی بازداشتی دانشگاه شریف: امیدواریم خودکشی‌ات نکرده باشند

برادر علی یونسی در حساب کاربری توئیتر خود از تداوم بی‌خبری خانواده از برادرش خبر داد. این دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف از ۲۲ فروردین در بازداشت است.

رضا یونسی برادر علی یونسی، دانشجوی رشته مهندسی کامپیوتر دانشگاه شریف که از روز ۲۲ فروردین‌ در بازداشت به ‌سر می‌برد در حساب کاربری توئیتر خود از تداوم بی‌خبری خانواده از برادرش خبر داد و نوشت این روزها پدر و مادرش تحت فشار روحی شدید هستند که نمی‌توانند با فرزند ۲۰‌ساله‌شان صحبت کنند.

امیرحسین مرادی و علی یونسی، دانشجویان نخبه در بازداشت

رضا یونسی با اشاره تلویحی به سابقه قتل پنهانی برخی از بازداشت‌شدگان توسط مأموران امنیتی در بازداشتگاه‌ها، ابراز امیدواری کرد او را «خودکشی»‌ نکرده باشند:

«۱۳ و ۱۴ اردیبهشت، پدرم به دادسرای زندان اوین مراجعه کرد اما به داخل راهش ندادند. مشخص نیست به ‌دنبال چه داستانی هستند که بعد از ۲۴ روز، اجازه نمی‌دهند برادرم حتی تلفن بزند به خانواده تا بدانیم که سالم است.»

بر اساس اعلام خانواده این دانشجوی زندانی، مأموران امنیتی مدارک شناسایی، کارت بانکی، موبایل و اتومبیل شخصی پدر علی یونسی را نیز ضبط کرده و حاضر به باز پس دادنشان نیستند.

رضا یونسی، ‌برادر علی یونسی در روزهای گذشته در حساب کاربری توئیتر خود نوشت که پدرشان به دادستانی مراجعه کرده اما آنجا پاسخی در مورد وضعیت نگهداری و سلامت فرزندش نگرفته و اتهام «اقدام به تخریب» به او اعلام شده است.

این دانشجوی زندانی از لحظه بازداشت تاکنون از دسترسی به وکیل محروم مانده است.

علیرضا قادری، ‌مسئول بسیج دانشگاه صنعتی شریف چند روز پیش در خصوص دلیل یا دلایل بازداشت علی یونسی گفته بود که اتهام‌های مطرح شده علیه این دانشجوی المپیادی مربوط به «خارج از محیط دانشگاه» بوده است.

آیدا یونسی، خواهر علی یونسی اما با انتشار یک ویدئو از این مسئول بسیجی در دانشگاه خواست تا به ‌دلیل دروغ‌پراکنی عذرخواهی کند.

او همچنین خطاب به مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه صنعتی شریف گفت:

«بر اساس کدام قانون می‌توان یک جوان ۲۰ ساله را با ضرب و شتم بازداشت کرده و پدر و مادرش را با صورت خونی شوکه کرد. وقتی علی را در خیابان آن‌طوری زدید و با آن وضعیت به خانه آوردید، در انفرادی چه شکنجه‌ای می‌کنید؟»

علی یونسی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری در سال ۹۵ و همچنین مدال طلای المپیاد جهانی نجوم در سال ۹۶ از روز ۲۲ فروردین ‌ماه توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

خانواده این دانشجوی نخبه در تشریح نحوه بازداشت او گفته‌اند که ۱۲ مامور امنیتی او را به شدت مضروب کردند که پیشانی‌اش کامل خونین و سرش ضربه خورده بود.

هم‌زمان با علی یونسی، یک دانشجوی دیگر دانشگاه صنعتی شریف نیز از سوی نهادهای امنیتی بازداشت شده‌ است.

بر اساس گزارش شورای صنفی دانشجویان کشور، مأموران لباس شخصی، امیرحسین مرادی ، دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف را بازداشت کرده‌اند. از وضعیت این دانشجو اما اطلاع دقیقی در دست نیست.

امیرحسین مرادی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری در سال ۹۶ است.

سیامک ملامحمدی، فعال حقوق بشر و فعال سابق دانشجویی پیشتر در گفت‌و‌گویی با زمانه در مورد این بازداشت‌ها گفته است طبق تجربه‌های قبلی و از آنجا که این دانشجویان بر اساس سوابق ارائه شده، توانایی علمی بالایی دارند، بازداشت‌ شدنشان ممکن است به دلیل امتناع از همکاری با پروژه‌های علمی مرتبط با نهادهای نظامی و امنیتی باشد.

بازداشت علی یونسی و امیرحسین مرادی در حالی صورت گرفته است که قوه قضاییه و نهادهای امنیتی با وجود شیوع کرونا در طی دو ماه گذشته همچنان به احضار، بازداشت و همچنین برگزاری دادگاه زندانیان و متهمان سیاسی مشغول بوده‌اند.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    • حسین مختاری

      بر اساس گمانه زنی هایی می توانیم بگوییم نشانه دار شدن دانشجوها توسط برخی از استادهایی که با معاونت فرهنگی دانشجویی روابط نزدیک دارند صورت می پذیرد. به گونه ای که دانشجو پس از مدتی می فهمد که توسط دست هایی مرموزانه که مانع دست یابی به مطلوب است احاطه شده است و توان مقابله با این نیرو را ندارد. به جرات می توانیم بگوییم سرآغاز اعمال خرابکارانه همین ضابطان فرهنگی هستند که با مسدود کردن افکار دانشجویان سعی در کنترل رفتار آن ها دارند. بنابراین اگر هم عملی به منظور خرابکاری صورت گیرد توسط همین اشخاص به مراجع قضایی گزارش می شود. توصیه می شود دانشجو به هیچ روی در دام این طیف استادنماها نیفتد و همین طور فکر مبارزه با استادانی که دقیقا وابسته ی مراجع امنیتی اند نباشد.

    • اتهام های بی پایه و اساس پیش از برگزاری دادگاه: ارتباط با سازمان مجاهدین و نگهداری مواد منفجره!

      اتهام های بی پایه و اساس پیش از برگزاری دادگاه: ارتباط با سازمان مجاهدین و نگهداری مواد منفجره! 23 روز قبل علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو تن دانشجویان المپیادی دانشگاه صنعتی شریف، توسط اطلاعات سپاه، بازداشت شدند. علی یونسی به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و سپس در حالی که صورتش غرق خون بوده، او را به خانه‌اش منتقل کردند تا وسایل شخصی او را با خود ببرند. سخنگوی قوه قضاییه در نشست هفتگی خود در پاسخ سوالی درباره دانشجویانی که اخیرا دستگیر شده‌اند، اتهام آنها را ارتباط به سازمان مجاهدین خلق عنوان کرد. غلامحسین اسماعیلی گفت این افراد به دنبال «اقدامات خرابکارانه در کشور» بودند و مدعی شد که خانواده یکی از این دانشجویان از اعضای سازمان مجاهدین بوده است. @Danehsgah_ma

    • سر بر دار

      مردم و جامعه ایرانی سالهاست که مرده‌اند. حکومتی فاشیستی در این خراب شده، دو جوان نخبه را با ضرب و شتم بازداشت می‌کند. تمام دنیا در مورد آنها صحبت می‌کند. اما 25 روز است که این فاشیستهای ولایت فقیهی حتی اطلاع رسانی نمی‌کنند که چرا آن جوانان را بازداشت کرده‌اند! و مردمی مرده، که به حکومت دائم العمر ولایت فقیه اجازه می‌دهند تا هر غلطی که می‌خواهد بکند. این ترس دارد! ترس از سقوط چنین حکومتی! چون روزی که این حکومت سقوط کند، خونهای فراوانی خواهند ریخت. این فاشیستهای ولایت فقیه چه قصدی دارند؟ برای که کار می‌کنند؟ و هدفشان چیست؟ هر چه که هست، بوی خیانت و جنایت از آن استشمام می شود!

    • حقیقتگو

      دردوران حکومت پهلوی که فقط یک ارگان ساواک بود و چنین وچنان میکرد درحکومت آخوندی به ده ها ارگان ساواک های آخوندی تبدیل شده است ..که درسطح کشور تعداد کارکنانش حتی به میلیونها نفرمیرسد - ارگان وزوزات اطلاعات - ارگان سپاه وبسیج - ارگان های مخوف دیگری که درمدرسه ها ودانشگاه ها و شرکت ها و کارخانه وحتی دراتوبوس ها ومتروها هم حضورداشته ودارند ...دردانشگاه ها که اقشارنجومی دانشجونماهای سهمیمه ای پاسداران و بسیجی ها وجود داشته ودارند که نه ازلحاظ مالی مشکلی داشته ودارند وتنها برای جاسوسی کردن دانشجونماورانه دانشگاه ها را به ارگانی ازوزرات اطلاعات تبدیل کرده اند ...این مشکل دانشجوهای مردمی دردانشگاه های نبوده ونیست که با استخراج افکارانها توسطا بسیجی ها و پاسدارهای دانشجونما بساطی برای دستگیری و دچارشدن به سرنوشت های نامعلوم میشوند بلکه درکشورهای اروپائی و دانشگاه های اروپائی ازشر جاسوسان حکومت آخوندی و دانشجونماهای بسیجی وپاسدار درامان نمانده اند ...حکومت آخوندی برچسب چسبان که ازفعلان دانشجوهای مردمی و افکارو اعمالشان وحشت داشته ودارد درست همان شیوه ساواک دراختیارگرفته است ...سکوت و بی تفاوتی علنی جوامع بین المللی در سقوط هواپیمای اوکراین اقدامی نکرده اند درحقیقت به حکومت اخوندی فاشیستی اسلامی قدرتی میدهد که هرآنچه لازم بداند برمردم ایران روا کند ..