ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

قوه قضائیه اتهام دانشجویان بازداشت‌شده را «ارتباط با ضدانقلاب» دانست

در حالی‌که از وضعیت علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی نخبه بازداشت‌شده همچنان اطلاعی در دست نیست، سخنگوی قوه قضائیه آن‌ها را به گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی نسبت داد.

۲۶ روز از بازداشت علی یونسی و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی نخبه دانشگاه‌های ایران می‌گذرد و همچنان از وضعیت آن‌ها اطلاعی در دست نیست. سخنگوی قوه قضائیه آن‌ها را متهم با ارتباط با گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی کرد.

علی یونسی (راست) و امیرحسین مرادی، دو دانشجوی نخبه بازداشت‌شده در ایران

غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه جمهوری اسلامی سه‌شنبه ۱۶ اردیبهشت بدون نام بردن از علی یونسی و امیرحسین مرادی در مورد بازداشت آن‌ها گفت:

«این افراد به گروه‌های ضدانقلاب وصل شدند و با گروهک تروریستی منافقین (مجاهدین خلق) ارتباط داشتند و به‌دنبال اقدامات خرابکارانه در کشور بودند که اقدامات ایذایی انجام دادند و نتوانستند اقدام خاصی انجام دهند.»

اسماعیلی با اعلام این‌که یکی از اعضای خانواده دانشجویان هم از اعضای مجاهدین خلق بودند، افزود:

«[آن‌ها] قصد داشتند در شرایط کرونایی کشور با اقدامات خرابکارانه غائله‌ای درست کنند. با اقدامات سربازان گمنام امام زمان این دو فرد شناسایی و بازداشت شدند.»

مقامات جمهوری اسلامی مأموران امنیتی و اطلاعاتی خود را «سربازان گمنام امام زمان» می‌نامند.

نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی علی یونسی، برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری در سال ۹۵ و همچنین مدال طلای المپیاد جهانی نجوم در سال ۹۶ را ۲۲ فروردین‌‌ماه سال جاری بازداشت کردند. خانواده این دانشجوی نخبه در تشریح نحوه بازداشت او گفته‌اند که ۱۲ مأمور امنیتی او را به شدت مضروب کردند که پیشانی‌اش کامل خونین و سرش ضربه خورده بود.

هم‌زمان با علی یونسی، نهادهای امنیتی امیرحسین مرادی، دانشجوی فیزیک دانشگاه صنعتی شریف و برنده مدال نقره المپیاد نجوم کشوری در سال ۹۶ را هم بازداشت کردند.

سیامک ملامحمدی، فعال حقوق بشر و فعال سابق دانشجویی پیشتر در گفت‌و‌گویی با زمانه در مورد این بازداشت‌ها گفته است طبق تجربه‌های قبلی و از آنجا که این دانشجویان بر اساس سوابق ارائه شده، توانایی علمی بالایی دارند، بازداشت‌ شدنشان ممکن است به دلیل امتناع از همکاری با پروژه‌های علمی مرتبط با نهادهای نظامی و امنیتی باشد.

روز یکشنبه ۱۴ اردیبهشت رضا یونسی برادر علی یونسی، در حساب کاربری توئیتر خود از تداوم بی‌خبری خانواده از برادرش خبر داد و نوشت این روزها پدر و مادرش تحت فشار روحی شدید هستند که نمی‌توانند با فرزند ۲۰‌ساله‌شان صحبت کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.