ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیماری فصلی فاسیولا در گیلان شیوع پیدا کرد

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از ابتلای ۱۳ گیلانی به بیماری فصلی فاسیولا خبر داد و از مردم خواست از مصرف فرآورده‌ها با سبزی‌های محلی خودداری کنند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان از ابتلای ۱۳شهروند گیلانی به بیماری فصلی فاسیولا خبر داد و از مردم خواست از مصرف فرآورده‌ها با سبزی‌های محلی خودداری کنند.

بیماری فاسیولا یکی از بیماری‌های شایع در استان گیلان است و از طریق سبزی‌های محلی از جمله «چوچاق» و «خالی واش» و به سبب عادت غذایی مردم منتقل می‌شود.

بیماری فاسیولا یکی از بیماری‌های شایع در استان گیلان است و از طریق سبزی‌های محلی از جمله «چوچاق» و «خالی واش» و به سبب عادت غذایی مردم منتقل می‌شود. این بیماری در دو مرحله، از اواخر اردیبهشت تا پایان خرداد و از مهر تا آبان شایع است و با درگیرکردن کبد و ایجاد خارش و تب ظهور و بروز می‌کند. آبتین حیدرزاده،‌ سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان چهارشنبه ۱۷ اردیبهشت گفت:

«تمامی مراکز درمانی و پزشکان در گیلان نسبت به شیوع بیماری فاسیولا آگاه هستند. تاکنون ۱۳ نفر از گیلانیان بنا بر اعلام نتایج مثبت آزمایش‌ها مبتلا به بیماری فاسیولا شده‌اند و احتمال افزایش آن در آینده نیز وجود دارد.»

بیماری فاسیولا بیماری انگلی و غیر واگیر است. برای پیشگیری از بیماری فاسیولا کافی است که فرد سبزی‌های خام را مصرف نکند.

سرپرست معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت:

«این بیماری برخلاف میکروب‌های اسهال خونی، وبا و تیفوئید با شست‌وشوی سبزی‌های با محلول‌های غلظت پایین پرکلرین و یا سایر شوینده‌های توصیه‌شده مخصوص سبزی‌ها از بین نمی‌رود.»

«زیتون‌پرورده» و «نمک سبز» دو محصول پرمصرف گیلانیان در فصل فعلی است که در آنها از سبزی‌های محلی استفاده می‌شود. حیدرزاده گفت:

«در صورتی‌که فرآورده‌های سبزی‌های محلی گیلان از بیرون تهیه‌شده، توصیه می‌شود این محصولات قبل از مصرف در فریزر با دمای ۲۰- درجه تا سه روز نگه‌داری و سپس مصرف شوند. زیرا فقط فاسیولا در دمای فریزر از بین می‌رود.»

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.