ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مرکز آمار تورم اقلام خوراکی را ۴۲,۶ درصد اعلام کرد

مرکز آمار ایران، افزایش نرخ تورم گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در سال ۱۳۹۸ را نسبت به سال قبل از آن در کل کشور ۳۴,۸ درصد اعلام کرده است.

گزارش جدید مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که نرخ تورم گروه عمده خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات در سال ۱۳۹۸ برای کل کشور ۴۲,۶ درصد بوده است که نسبت به نرخ تورم سال قبل از آن ۳۴,۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

نرخ تورم رسمی گروه کالایی خوراکی و آشامیدنی بیش از ۶۰ درصد گزارش شد.
حدود یک سوم خانوارهای ایرانی درآمد ماهانه کمتر از ۲ میلیون تومان دارند. ـ عکس از آرشیو

در گزارش جدید مرکز آمار ایران آمده است که نرخ تورم اقلام خوراکی در سال گذشته در کل کشور ۴۲,۶ درصد در مناطق شهری ۴۲,۷ درصد و در مناطق روستایی ۴۲,۲ درصد بوده است.

براین اساس، نرخ تورم این اقلام نسبت به سال قبل از آن برای کل کشور ۳۴,۸ درصد، مناطق شهری ۳۴,۴ درصد و مناطق روستایی ۳۷,۳ درصد افزایش داشته است.

در گروه عمده «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» نیز نرخ تورم در سال ۱۳۹۸ برای کل کشور ۳۱,۴ درصد، مناطق شهری ۳۱,۱ درصد و مناطق روستایی ۳۳,۵ درصد بوده است.

 نرخ تورم «کالا‌های غیر خوراکی و خدمات» نسبت به سال گذشته برای کل کشور، مناطق شهری و مناطق روستایی به ترتیب ۹,۰، ۸,۶ و ۱۱,۷ واحد درصد افزایش یافته است.

بیشترین افزایش متوسط قیمت‌ها در سال ۱۳۹۸ نسبت به سال ۱۳۹۷ در اقلام خوراکی مربوط به گروه «چای، قهوه و انواع نوشیدنی‌ها»، گروه سبزیجات (سیب‌زمینی، پیاز) و گروه «قند، شکر و شیرینی» است. در اقلام غیرخوراکی بیشترین افزایش قیمت در سال ۹۸ مربوط به گروه «مبلمان و لوازم خانگی» (ظروف آشپزخانه، انواع شوینده)، گروه «حمل و نقل» (انواع خودرو و قطعات یدکی) و گروه «تفریح و فرهنگ» (تجهیزات رایانه و لوازم تحریر) است.

ارقام اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران، آمار رسمی محسوب می‌شود با این حال این آمار همواره با آمارهای بانک مرکزی تفاوت‌هایی دارد.

همزمان با رشد تورم، عدد مطلق درآمد خانوار پایین مانده و برخی از گزارش‌ها نشان می‌دهد حدود یک سوم خانوارهای ایرانی درآمد ماهانه کمتر از ۲ میلیون تومان دارند.

در بازه زمانی گزارش مرکز آمار، همه‌گیری ویروس کرونا در ایران که سبب تعطیلی کسب و کارها و افزایش شمار بیکاران شد و بیش از ۴۰ درصد از اقتصاد ایران را تحت تاثیر قرار داد لحاظ نشده است. مراجع رسمی اعلام کرده‌اند که تأثیر کرونا کمتر از تحریم‌‌های آمریکا علیه ایران نبود و سبب شد که درآمد نیمی از خانوارهای شهری کفاف هزینه‌های آنان را ندهد.

دوشنبه ۱۵ اردیبهشت مرکز آمار ایران اعلام کرد متوسط افزایش اجاره‌بها حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است. بر اساس این گزارش از زمستان ۱۳۹۶ تا زمستان سال گذشته متوسط افزایش اجاره‌بها بین ۱۶,۸ درصد تا ۳۱,۶ درصد متغیر بوده است که کمترین آن مربوط به زمستان ۱۳۹۶ می‌شود.

بیشتر بخوانید:

 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.