ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ترشی انبه به قیمت مزد کم کارگران زن

تصاویر زیر را رهبر امامدادی از خط تولید ترشی انبه در شهر میناب در استان هرمزگان گرفته است. بیشتر کاگران این خط تولید زنان هستند.

تصاویر زیر را رهبر امامدادی از خط تولید ترشی انبه در شهر میناب در استان هرمزگان گرفته است. بیشتر کارگران - از کنار درختان انبه تا خط تولید ترشی انبه - زن هستند. زنان سهم ۲۰ درصدی در بازار کارهای مربوط به کشاورزی در ایران دارند. تعداد زنان کم است اما کارفرماها، زنان را برای کارهای روزمزدی ترجیح می‌دهند - چرا که دستمزدی که به کارگران زن پرداخت می‌کنند کمتر از دستمزد کارگران مرد است.

آخرین آماری که در مورد دستمزد کارگران کشاورزی و شکاف جنسیتی دستمزدی منتشر شد، مربوط به زمستان ۱۳۹۷ است. در سال ۱۳۹۷، کارگران زن میوه‌چین در روز به صورت متوسط نزدیک به ۴۲ هزار تومان دستمزد دریافت کردند. در مقایسه همین رقم برای کارگران میوه‌چین مرد نزدیک به ۵۸ هزار تومان بوده است. این رقم‌ها با وجود تورم و گران شدن کالاها در ایران تغییر چندانی نکرده است. کارگر روزمزد زن در حوزه کشاورزی بنا به آگهی‌های استخدامی همین امروز می‌تواند بین ۵۰ تا ۶۰ هزار تومان برای ۱۲ ساعت کار مزد بگیرید.

دستمزد ماهانه کارگر ساده مرد امروز در شهر میناب بین یک تا ۲.۵ میلیون تومان در ماه است. اما زنان میوه‌چین و حتی زنانی که در خط تولید کارگاه ترشی‌سازی کار می‌کنند همین دستمزد ماهانه را هم ندارند. آنها معمولا با دستمزد کم، بدون قرارداد، به صورت روزمزدی،‌ بدون امنیت شغلی و بیمه کار می‌کنند. آمارهای سازمان پژوهشی تامین اجتماعی در سال ۱۳۹۶ نشان می‌داد که ۸۰ درصد زنان شاغل در ایران بدون بیمه و مزایا کار می‌کنند.

[sliderpro id="1003"]

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.