ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نیروی دریایی ارتش حادثه برای ناوچه کنارک را تایید کرد

تعداد کشته‌ها، زخمی‌ها و یا مفقودان مشخص نیست. در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از انتقال زخمی‌ها به بیمارستان چابهار منتشر شده است.

گزارش‌های غیررسمی حاکی از این است که ناو جماران متعلق به نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی در شلیکی اشتباهی یک ناوچه خودی را هدف موشک‌ قرار داده است. ارتش جمهوری اسلامی ایران این حادثه را تایید کرده اما جزییات بیشتر از جمله نام ناوی که شلیک کرده، نحوه شلیک، تعداد موشک‌ها، و میزان خسارت را مشخص نکرده است. منابع غیررسمی از شلیک ناو جماران به ناو کنارک خبر داده اند.

ناو جماران کشتی جنگی‌ای است که موشک از آن شلیک شده و به ناوچه کنارک اصابت کرده است.

برخی از خبرنگاران خبرگزاری‌های نزدیک به حکومت شامگاه یکشنبه ۲۱ اردیبهشت / ۱۰ مه در شبکه‌های اجتماعی خبر دادند که یک ناو نیروی دریایی ارتش در جریان یک رزمایش یک ناوچه خودش را به اشتباه هدف حمله قرار داده است.

چندین ساعت بعد از انتشار این خبر در شبکه‌های اجتماعی، شبکه خبر از قول روابط عمومی منطقه یکم دریایی بندرعباس خبر «بروز حادثه برای یکی از شناورهای سبک این منطقه در محدوده آب‌های بندر جاسک» را تایید کرد. در بیانیه ارتش اما جزییات اینکه چه اتفاقی افتاده نیامده است.

شبکه خبر مشخص کرده که این حادثه بعدازظهر روز یکشنبه در حین تمرین دریایی تعدادی از شناورهای نیروی دریایی ارتش اتفاق افتاده و ناوچه کنارک که در این رزمایش نقش پشتیبانی داشته، دچار حادثه شده است.

تا کنون ارتش کشته شدن یک نفر و مجروح شدن تعدادی دیگر از ملوانان را تایید کرده است. ارتش اعلام کرده که ابعاد حادثه «در دست بررسی» است.

ارتش تنها از ناوچه‌ای در جریان این رزمایش آسیب دیده نام آورده اما در شبکه‌های اجتماعی خبرنگاران نزدیک به نیروهای نظامی ایران نوشته‌اند که دلیل حادثه حمله موشکی ناو دیگری به نام جماران به ناوچه کنارک بوده است.ناو جماران در جریان رزمایش نیروی دریایی ارتش در دریای عمان، ناوچه کنارک را با موشک زده است.

اطلاعات مختلفی در مورد تعداد موشک‌ها و نحوه اصابت منتشر شده اما هیچکدام هنوز به تایید رسمی نرسیده است.

مهدی بختیاری، خبرنگار سیاسی تسنیم از رسانه‌های نزدیک به سپاه در توییتر  نوشته است که موشکی که موجب حادثه شده کروز بوده است:

«طبق آنچه گفته می‌شود گویا شلیک موشک کروز توسط ناو جماران بوده که اشتباهی به یکی از شناورهای لجستیک (کنارک) برخورد کرده است.»

یاسر حزباوی که زمانی دبیر ستاد هرمزگان سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری بوده است هم در توییتر نوشته است منطقه حمله جاسک بوده است:

با وجود اعلام عدد چهل مفقود، تعداد دقیق کشته‌ها، زخمی‌ها و یا مفقودان هم مشخص نیست. شبکه خبر تنها کشته شدن یک نفر را تا کنون تایید کرده است.

در شبکه‌های اجتماعی تصاویری از انتقال کشته‌ها و زخمی‌ها به بیمارستان چابهار منتشر شده است.

وحیدحاجی‌پور، روزنامه‌نگار حوزه نفت و انرژی یک لیست از اسامی کسانی که در این حادثه زخمی، کشته یا مفقود شده‌اند را در توییتر منتشر کرده و نوشته است که بیشتر کشته‌شدگان اهالی استان بوشهر هستند.

حاجی‌پور که خبرنگار «میز نفت» - از روزنامه‌های داخلی و دولتی - نوشته که زخمی‌ها به بیمارستان بندرچابهار فرستاده شده‌اند. او در ساعت اولی که خبر در شبکه‌های اجتماعی پخش شد نوشت که اصل خبر که حمله صورت گرفته تایید شده اما منابع رسمی در مورد خبر هنوز موضعی نگرفتند:

«اصل خبر تایید شده؛ موشکی از ناوچه جماران به سمت ناوچه کنارک شلیک شده که شهادت تعدادی از افسران نیروی دریایی را در پی داشته؛ هرچند منابع رسمی این خبر را تا این ساعت تایید نکرده‌اند اما خبرهای غیررسمی از شهادت حداقل ۱۸ نفر از سربازان کشور می‌گویند.»

تصویر ناوچه کنارک در روز انتقال آن به تنگه هرمز در سال ۱۳۹۷

حاجی‌پور که خبرنگاری است که به منابع نظامی دسترسی دارد در توییتر در مورد علت این حادثه گمانه‌زنی کرده است. او نوشته که ناوچه کنارک مامور بوده که در جریان یک رزمایش هدف حمله را در محدوده آتش ناو جماران بیاورد. جماران سپس قرار بوده که با موشک کروز به هدف حمله کند. او حدس زده که در لحظه شلیک موشک از سوی جماران، ناوچه کنارک به اندازه کافی از هدف تعبیه شده فاصله نگرفته و رادار موشک روی ناوچه کنارک «قفل کرده و از سمت پاشنه مورد اصابت قرار گرفته است.»

گمانه‌زنی‌های حاجی‌پور تایید رسمی نشده‌اند.

ناو جماران- از کشتی‌های جنگی مجهز به موشک‌های ضدکشتی است که جمهوری اسلامی به ساخت داخلی آن افتخار می‌کند. گرچه بسیاری از قطعات ساخت این کشتی از جمله موتور آن وارداتی هستند.

جماران توانایی حمل ۱۴۰ نیروی انسانی را دارد. ناوچه کنارک از جماران کوچکتر است و تنها گنجایش حمل ۴۰ نیروی انسانی را دارد.

مشخص نیست که ناوچه کنارک غرق شده یا چیزی از آن باقی مانده است.

ناوچه کنارک از سال ۱۳۸۸ بخشی از ناوگان نیروی دریایی جمهوری اسلامی بوده اما در سال ۱۳۹۷ در طی مراسمی برای گشت‌زنی در دریای عمان معرفی شد. امیر دریادار حسین خانزادی در مورد این ناوچه گفته بود که الحاق این ناوچه به دریای مجاور سیستان و بلوچستان برای استقرار نیرو‌ی دریایی ارتش و سپاه در سواحل مکران، کنارک و تنگه هرمز است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • sattar beheshti

    یزدی، در نامه خود به صادق لاریجانی او را به خاطر "ساختن کاخ به اسم مدرسه علمیه" در قم مورد انتقاد قرار داده و پرسیده: "آیا ارث پدرت بود؟ از کجا آوردی ساختی؟" عباس پالیزدار: [یزدی] آمدند نزد رهبری گفتند که می‌خواهیم یک دانشگاه قضایی بسازیم برای خواهران در قم!!. مجوز داده شد. بلافاصله بعد از مجوز رفتند سراغ ساپورت مالی که بله کارخانه لاستیک دنا را مجوزش را بدهید!!. نعمت‌زاده [وزیر وقت صنایع] هم گفت کارخانه را در ازای ۱۲۶میلیارد به شما واگذار می‌کنیم. در حالی که قیمت واقعی آن ۶۰۰میلیارد بود. بعد از بارها نامه‌نگاری برای گرفتن تخفیف، قیمت را از ۶۰۰ میلیارد واقعی به ۱۰ میلیارد رساندند!. باز آقایان گفتند که ما پول نداریم. ۸۰ درصدش را به اقساط می‌پردازیم. نعمت‌زاده قبول کرد!!. دوباره گفتند بیست درصد بقیه را هم الآن نداریم بعد از فروش مستغلات کارخانه می‌پردازیم. خوب به همین راحتی آقای آیت‌الله کارخانه را صاحب شد و بعد از مدتی هم این کارخانه را در بورس فروخت!!."