ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

حمله ارتش دولت وفاق ملی لیبی به مواضع نیروهای حفتر

پس از برخورد بیش از ۱۰۰ موشک به فرودگاه و مناطق مسکونی طرابلس، نیروهای دولت وفاق ملی لیبی به پایگاه‌های کلیدی نیروهای ژنرال خلیفه حفتر حمله کردند.

ارتش دولت تحت حمایت سازمان ملل در لیبی به پایگاه‌های نظامی نیروهای خلیفه حفتر حمله کرد. نیروهای ژنرال حفتر از این پایگاه‌های استراتژیک برای موشک‌باران طرابلس استفاد می‌کردند.

درگیری‌های نظامی در اطراف فرودگاه طرابلس ـ عکس از یوتیوب

صبح روز یکشنبه ۲۱ اردیبهشت / ۱۰ مه حملات موشکی جدید به فرودگاه طرابلس انجام شد.

به‌گزارش الجزیره، ارتش دولت وفاق ملی لیبی ضد حمله خود را عصر یکشنبه با هدف گرفتن یک پایگاه کلیدی نیروهای تحت رهبری ژنرال حفتر، موسوم به «ارتش ملی لیبی»، آغاز کرد.

بنا به این گزارش، فرماندهان نظامی دولت می‌گویند نیروهای ارتش در تلاش برای بازپس‌گیری یک اردوگاه نظامی در جنوب طرابلس هستند که طی چند ماه گذشته تحت کنترل نیروهای حفتر بوده است. سربازان حفتر از این اردوگاه برای شلیک موشک به مناطق مسکونی و فرودگاه استفاده کرده‌اند.

به‌گفته این منابع نظامی، تصرف این پایگاه نظامی از آن رو اهمیت دارد که توسط کارشناسان نظامی روسیه اداره و محافظت می‌شود.

در لیبی «دولت وفاق ملی» به‌رهبری فائز السراج، که از سوی جامعه جهانی به‌رسمیت شناخته می‌شود با حمایت ترکیه و قطر مقابل  «ارتش ملی لیبی»، به‌رهبری ژنرال خلیفه حفتر و با حمایت مجلس نمایندگان لیبی و پشتیبانی روسیه، فرانسه، مصر و امارات متحده عربی می‌جنگد.

دولت مستقر در طرابلس گفت، در طی دو روز گذشته در حملات موشکی نیروهای ژنرال حفتر ده‌ها نفر کشته شده‌اند. این نیروها همچنین به یکی از تأسیسات منابع آبی شمال غرب لیبی نیز حمله کرده‌اند و موجب کمبود آب در طرابلس شده‌اند.

خبرگزاری آناتولی ترکیه نیز گزارش داده است که ارتش «دولت وفاق ملی» در حمله توپخانه‌ای به مواضع  «ارتش ملی لیبی» ژنرال حفتر، چهار پایگاه دیده‌بانی را منهدم و ۱۸ شبه‌نظامی خارجی را کشته و زخمی کرده‌اند.

بنا به این گزارش در این عملیات شماری وسایل نقلیه نظامی مجهز به سلاح نیز منهدم شده‌اند.

ترکیه، متحد اصلی دولت فائز السراج تهدید کرده بود که به مواضع نیروهای ژنرال حفتر حمله خواهد کرد. وزارت امور خارجه ترکیه روز یکشنبه اعلام کرد که در صورت تداوم حملات نیروهای حفتر به منافع و ساختمان‌های دیپلماتیک خود در لیبی، آن‌ها را «اهداف مشروع» قلمداد خواهد کرد.

پنج‌شنبه ۱۸ اردیبهشت / ۷ مه، ترکیه و ایتالیا گفتند که اطراف سفارتخانه‌های آن‌ها در طرابلس گلوله‌باران شده است.

وزارت خارجه ترکیه در بیانیه خود نوشت: «سکوت سازمان ملل در برابر این خشونت‌های روزافزون شبه‌نظامیان خلیفه حفتر غیرقابل قبول است (...) کشورهایی که از خلیفه حفتر کودتاگر حمایت می‌کنند و پول و سلاح در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند نیز در این ظلم و خشونت علیه مردم لیبی مشارکت دارند.»

«ارتش ملی لیبی» ژنرال حفتر بیش از یک سال است که تلاش می‌کند تا طرابلس را از دست ارتش «دولت وفاق ملی» خارج کند و اغلب به پایتخت حمله می‌کند. سازمان ملل متحد می‌گوید چهار پنجم از ۱۳۰ نفر تلفات غیرنظامیان در درگیری‌های نظامی لیبی که در سه ماهه اول سال ۲۰۲۰ ثبت‌شده‌اند ناشی از حملات زمینی نیروهای حفتر بوده است.

نیروهای طرفدار دولت السراج در طی درگیری‌های هفته‌های اخیر با کمک هواپیماهای بدون سرنشین بخشی از مناطق تحت تصرف نیروهای ژنرال حفتر در اطراف طرابلس را پس گرفته‌اند. نیروهای حفتر می‌گویند ترکیه پایگاه پهپادی نظامی را در اختیار ارتش «دولت وفاق ملی» قرار داده است، اما آن‌ها این موضوع را انکار می‌کنند.

ارتش «دولت وفاق ملی» می‌گوید از چهارشنبه گذشته تاکنون ۱۷ غیرنظامی و دو افسر پلیس در حملات نیروهای حفتر به چندین منطقه از پایتخت کشته و بیش از ۶۶ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

سازمان ملل این حملات را محکوم کرده و خواهان رسیدگی به آن شده است. ارتش «دولت وفاق ملی» این محکوم کردن‌ها را کافی نمی‌داند و آن را نشانه ناتوانی جامعه بین‌المللی می‌داند.

پیش از این ژنرال خلیفه حفتر تا پایان ماه رمضان اعلام آتش‌بس کرده بود اما گفته بود اگر طرف مقابل آتش‌بس را نقض کند فوراً پاسخ خواهد داد.

بیشتر بخوانید: https://www.radiozamaneh.com/501593

 

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    بافروپاشی شوروی و سقوط حکومت قذافی روس ها لیبی را ازدست دادند و امریکا واروپا بدرون لیبی رخنه کردند باردیگرروس ها درصدد بازپس گرفتن لیبی برآمده اند ...روس ها همنطور که برای اطراق کردن درسوریه به کشتارو آواره کردن مردم سوریه به بمباران های آنچنانی متوصل شدند و به همان شقاوت و جنایتگری و کشتار برعلیه مردم لیبی ادامه خواهند داد...روسیه برای بازپس گیری عراق هم توسط سپاه پاسداران والشعبی ها اقدام کرده است ...درطبیعت هم برکرات دیده میشود که شیری بتنهائی جانوری را شکارکرده است ودرصدد پاره کردن آن است که سگ های وحشی دراطرافش ظاهرمیشوند و چنان تهدید و آزارش میدهند که شیر مجبورمیشود ازطعمه اش صرنظر کرده و لاشه جانور را تحویل سگ های وحشی بدهد ...البته این مورد درشرایطی صورت می گیرد که شیر بتنهائی وبدور از گله های شیر اقدام به شکارکرده باشد ...البته امریکا واروپا که کره زمین برای طعمه کردن وشکارکردنشان درتمامی کشورهای جهان سومی مهیا است وقت خودشان را با درگیرشدن با سگ های وحشی روسیه درلیبی تلف نخواهند کرد و طعمه لیبی را به روسیه خواهند سپرد ..