ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

عضو اتاق بازرگانی ایران: اولویت اول ما در عراق باید اقتصاد باشد

علی شریعتی هشدار داد که بازار عراق برای تجارت خارجی ایران نقش استراتژیک دارد. نه تنها عربستان، بلکه ترکیه هم به این بازار چشم دوخته است.

علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) هشدار داد که بازار عراق برای تجارت خارجی ایران نقش استراتژیک دارد. نه تنها عربستان، بلکه ترکیه هم به این بازار چشم دوخته است.

ایران بزرگ‌ترین سهم در کالاهای صادراتی مصرفی به مقصد عراق را دارد

مصطفی الکاظمی هفته گذشته با اخذ رأی اعتماد از پارلمان عراق به نخست‌وزیری این کشور رسید و معادلات به زیان ایران تغییر کرد. یکی از مهم‌ترین اهداف الکاظمی پاکسازی وزارت کشور از نیروهای شبه‌نظامی طرفدار ایران در لباس شخصی است. ادغام حشد الشعبی در ارتش عراق نیز در دستور کار دولت او قرار دارد. این تحولات ممکن است روابط تجاری ایران و عراق و به ویژه تجار خرده‌پا را تحت تأثیر قرار دهد. علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت:

«ایران بزرگ‌ترین سهم در کالاهای صادراتی مصرفی به مقصد عراق را دارد و در سال ۹۸ با اختلاف ۵۰۰ میلیون دلار جایگاه دوم شرکای تجاری صادراتی ایران را داشت. تحقق ۸ میلیارد و ۹۹۰ میلیون دلار صادرات دلیل مهمی برای حفظ این بازار برای ایران است.»

پادشاهی سعودی و اتحادیه عرب با انتشار بیانیه‌هاییاز نخست‌وزیری الکاظمی حمایت کرده‌اند. در حالی‌که مقتدی صدر، روحانی متنفذ شیعه به قم رفت و آمد دارد، عربستان سعودی از مصطفی الکاظمی برای سفر به آن کشور دعوت کرده است. علی شریعتی، عضو اتاق بازرگانی ایران در ادامه مصاحبه با ایلنا به اشاره به این تحولات هشدار داد:

«کاظمی به دلیل کاهش درآمدهای نفتی طی ماه‌های اخیر و نیاز به تامین کسری بودجه پیش آمده، بیش از پیش نیاز به حفظ شخصیت پراگماتیک خود و استفاده از حمایت همه طرفین بازگیر در صحنه عراق دارد.»

عراق برای تأمین بودجه ۹۰٪ از هزینه‌های دولتی به صادرات نفت خام وابسته است و در همان حال قیمت نفت هم به پایین‌ترین سطح سقوط کرده است. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا شامگاه گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با الکاظمی وعده داد که ایالات متحده از دولت عراق حمایت اقتصادی می‌کند. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در تماس تلفنی جداگانه‌ای ضمن حمایت ایران از تمامیت ارضی عراق به الکاظمی یادآوری کرد که باید مراقب توطئه‌ها باشد. عضو اتاق بازرگانی ایران ادعا می‌کند که آمریکا در پی تجزیه عراق است. شریعتی گفت:

«در روزهایی که تحریم آمریکا مشکلات زیادی برای بسیاری از صادرکنندگان ایران به مقاصد بین‌المللی ایجاد کرده و ارزش دلار افزایش یافته، باید در عراق اولویت اول ما، در کنار موازنه سیاسی و نظامی، اقتصاد باشد.»

ترکیه رقیب قدرتمند دیگری برای ایران در بازار عراق است. کاهش ارزش لیر و افت گردشگری به سبب بحران کرونا، اهمیت بازار عراق برای ترکیه را دوچندان کرده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • پرتو نوری علا

    آقای شریعتی! لطفن اول فارسی خود را اصلاح کنید و بعد به فکر اصلاح مملکت باشید: شما می نویسید: "باید در عراق اولویت اول ما، در کنار موازنه سیاسی و نظامی، اقتصاد باشد.» آخر شما که در مکتب آخوندها رشد کرده اید، باید بدانید اولویت یعنی تفوق, رجحان, برتری. اولویت یعنی اول بودن، دیگر دوم و سوم ندارد. آخوندها که این کلمات عربی را بلدند. این اصطلاح غلط مثل کاربرد کلمه "راستیتش" است که در گفتگوی ایرانی ها، حتی برنامه های تلویزیونی، و مکالمات سینمائی هم بکار می رود.