ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

پمپئو در اسرائیل ایران را به گسترش تروریسم متهم کرد

وزیر خارجه آمریکا که برای گفت‌وگو درباره الحاق برخی سرزمین‌های کرانه باختری به اسرائیل سفر کرده است گفت رژیم ایران حتی در دوران کرونا نیز به گسترش ترور کمک می‌کند.

مایک پمپئو در دیدار با بنیامین نتانیاهو در اسرائیل بار دیگر ایران را به گسترش تروریسم متهم کرد و گفت رژیم جمهوری اسلامی حتی در دوران کرونا نیز از ایجاد ترور دست برنمی‌دارد.

مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت / ۱۳ مه برای نخستین بار پس از شیوع ویروس جدید کرونا در آمریکا به اسرائیل سفر کرد. او با ماسکی از پرچم آمریکا  بر دهان و بینی خود از هواپیما پیاده شد و مستقیماً به بیت‌المقدس (اورشلیم) رفت و با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیراسرائیل دیدار کرد.

وزیر خارجه آمریکا پیش از آغاز دیدار خود با نتانیاهو در یک نشست خبری مشترک با او ‌گفت: «حتی در مدت همه‌گیری ویروس کرونا، ایرانی‌ها از منابع رژیم آیت‌الله برای گسترش ترور در جهان استفاده می‌کنند، و این در حالی است که مردم ایران به‌شدت از این بیماری رنج می‌برند.»

ایران که همواره با اسرائیل و آمریکا مقابله می‌کند کشوری است که در خاورمیانه بیشترین ابتلا به ویروس کوویدـ۱۹ را با بیش از ۱۱۰ هزار مورد دارد.

در سه هفته گذشته، دست‌کم شش حمله هوایی اسرائیل علیه مواضع نیروهای طرفدار ایران در سوریه انجام شده است.

بنیامین نتانیاهو نیز در این نشست خبری ضمن درخواست «مبارزه با خشونت‌های ایران در سوریه» گفت: «[تهران] برای یک دقیقه هم برنامه‌های خود و اقدامات خشونت‌آمیز علیه آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌ها و سایر کشورهای منطقه را متوقف نکرده است.»

پمپئو قرار است با بنی گانتس رهبر حزب آبی و سفید و عضو ارشد کابینه ائتلافی نیز دیدار کند.

وزیر خارجه آمریکا در توئیتر تصاویری از لحظه ورود خود به اسرائیل را منتشر کرده و در پیامی نوشته بود: «خرسندم که برای همکاری با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و بنی‌گانتس در مهار دو تهدید مهم: کووید-۱۹ و ایران در اسرائیل هستم. اسرائیل و ایالات متحده در کنار یکدیگر رسیدگی به این چالش‌ها را برعهده می‌گیرند.»

آگاهان سیاسی در اسرائیل می‌گویند، افزون بر مسائل ایران و خاورمیانه، مایک پمپئو در این سفر درباره سرزمین‌های الحاقی کرانه باختری به اسرائیل و همچنین پروژه‌های چین در اسرائیل گفت‌وگو خواهد کرد.

پیش از این پمپئو گفته بود آمریکا نظر خود درباره الحاق کرانه باختری به خاک اسرائیل را به طور خصوصی با مقامات آن کشور در میان می‌گذارد. اتحادیه عرب الحاق بخش‌هایی از کرانه باختری به خاک اسرائیل را جنایت جنگی خوانده است.

آگاهان سیاسی می‌گویند وزیر خارجه آمریکا از اسرائیل خواهد خواست که از سپردن پروژه‌های آبادانی به شرکت‌های چینی پرهیز کند زیرا چین می‌خواهد بر نفوذ اقتصادی خود در جهان بیفزاید.

احداث یک بندر بزرگ و مدرن در شمال اسرائیل در کنار بندر کنونی حیفا یکی از این پروژه‌هاست که چین می‌خواهد در اسرائیل به پیش ببرد.

سفر مایک پومپئو تقریباً دو سال پس از آن صورت می‌گیرد که دولت دونالد ترامپ بیت‌المقدس (اورشلیم) را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به‌رسمیت شناخت.

براساس اعلام وزارت بهداشت فلسطین، اندکی قبل از ورود پمپئو به اسرائیل یک نوجوان فلسطینی در اثر درگیری در کرانه باختری به‌دست یک سرباز اسرائیلی کشته شد. روز گذشته نیز یک سرباز اسرائیلی در اثر پرتاب سنگ یک فلسطینی کشته شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.