ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

بیکاری ۶۰ درصدی کارگران ساختمانی و تعطیلی کولبری در کردستان

شیوع کرونا بر وضعیت کارگران ساختمانی کردستان اثرات ناگواری گذاشته و به بیکاری گسترده در این مناطق منجر شده است.

شیوع کرونا بر وضعیت کارگران ساختمانی کردستان اثرات ناگواری گذاشته و به بیکاری گسترده در این مناطق منجر شده است. میکائیل صدیقی، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان کردستان می‌گوید: «بیش از ۶۰ درصد کارگران و استادکاران بخش ساختمان در استان کردستان بیکار شده‌اند و کولبری نیز کاملاً تعطیل است.»

تنها در منطقه اورامانات، ۴ تا ۵ هزار خانوار از طریق کولبری روزگار می‌گذرانند/عکس از آرشیو

به گفته صدیقی، کارگران ساختمانی در استان‌های مرزی مانند کردستان، قبل آمدن کرونا هم عموماً بیکار بودند اما الان بیکاری وحشتناک، دامان این کارگران را گرفته است.

بیمه بیکاری به کارگران ساختمانی تعلق نمی‌گیرد و این کارگران صندوق بیمه بیکاری ندارند. انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی خواهان این هستند که دولت از اعتبار در نظر گرفته شده برای بیمه بیکاری کرونا، هزار یا هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به بیکاری کارگران در مشاغلی اختصاص بدهد که صندوق بیمه بیکاری ندارند.

صدیقی همچنین گفته با آمدن کرونا، مرزهای کولبری کاملاً بسته شده است و کولبری کاملاً تعطیل است.

تنها در منطقه اورامانات، چهار تا پنج هزار خانوار هستند که از طریق کولبری روزگار می‌گذرانند و اکنون با بسته شدن مرزها، این خانواده‌ها هیچ منبع درآمدی ندارند.

بسیاری از این کولبران، زمانی کارگران متخصص یا ساختمانی بوده‌اند که به دلیل بیکاری یا تعطیلی واحدهای تولیدی، به کولبری پناه برده‌اند.

علی‌رغم بیکاری بالای ۶۰ درصدی کارگران و استادکاران ساختمانی، کردستان عراق به دلیل شیوع کرونا، اجازه ورود به کارگران و استادکاران ساختمانی نمی‌دهد.

پیش از این، کارگران و استادکاران ساختمانی کردستان برای کار موقت به کردستان عراق می‌رفتند.

کارگران ساختمانی بیکار شده، نه وام خاصی گرفته‌اند و نه کمک خاصی دریافت کرده‌اند و تنها انجمن‌های صنفی با کمک خیرین و فرمانداری‌ها، بسته‌های حمایتی غذایی با بهداشتی به کارگران رسانده‌اند.

به گفته رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی کردستان، خواسته این صنف این است که به خانواده‌های کولبر یا کارگران ساختمانی، وام و بسته‌های معیشتی مکفی تعلق گیرد و دولت باید اعتباری برای پرداخت مقرری موقت بیکاری به بیکارشدگان بخش ساختمان به خصوص در استانهای مرزی و محروم اختصاص دهد.

با وجود این محدودیت‌ها کشتار کولبران در مرزهای ایران همچنان ادامه دارد. در هفته‌های گذشتە دست‌کم شش کولبر در مرزهای هورامان، اشنویە و چالدران در حین کولبری کشتە یا زخمی شدەاند.

بیشترین تعداد کولبران متعلق به استان‌های غربی و شمال غربی ایران است؛ در مناطق مرزی استان‌های کردنشین که مشکلات بسیاری برای امرار معاش وجود دارد.

صعب‌العبور بودن راه‌های کوهستانی، خطر سقوط، سرمازدگی، گیر افتادن در زیر بهمن و تیراندازی نیروهای انتظامی مرزبانی و سپاه به کولبران، دلایل عمده مرگ آنان است.

  • در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • ساسان

    حکایت بوزینگان و کرم شب تاب کلیله و دمنه را همه می دانیم. و آن پرنده دلسوزی که تلاش کرد تا به آن بوزینگان نادان بفهماند که کرم شب تاب بارقه آتش نیست، تا اینکه نهایتاً گرفتند و سرش بر سنگ کوفتند و خفه‌اش کردند. این حکایت امروز عینیتی اینترنتی یافته است. بوزینگانی در فضای مجازی هستند، که گاهاً آنها را به ارتش سایبری و سلطنت طلب و کسانی که به پیج افراد برای اظهار نظری حمله می کنند، به شکلی دیگر با نادانی به افراد دلسوز و صاحب شعور حمله می کنند. به شخصه بیشتر آنها را جیره خواران رژیم می‌دانم، حتی آنها که دم از سلطنت طلبی، هوادار مجاهد، مارکسیست، و دیگران معرفی می‌کنند. رژیم با استفاده از آنها سیاستهای خود را پیش می‌برد. چندی پیش فهیمی در یک مصاحبه امروز را پیش بینی کرده بود. و از مردم درخواست کرده بود تا نه به روحانی و نه به هیچ یک از عروسکهای خیمه شب بازی رژیم رأی ندهند. آن بوزینگان به وی و پیچ اینستاگرامی او حمله کردند. و چون ایشان انسان محجوب و شریفی است، از آن به بعد ساکت شد. امروز می‌بینیم که آن پرنده کوچک مغزی به وسعت تمام ایران داشت. و سخنانش درست بود. روسیاهی برای آن بوزینگان و ج.ا خواهد ماند.