ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

نبود امکانات و ادامه آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع گچساران

آتش‌سوزی ۱۵۰ هکتار جنگل در گچساران هنوز مهار نشده است. کهگیلویه و بویراحمد ۲۵ درصد نفت و گاز ایران را تأمین می‌کند اما برای مهار آتش‌سوزی در طبیعت امکانات ندارد و مردم خود کمک می‌کنند.

مسئولان استان کهگیلویه و بویراحمد از ادامه آتش‌سوزی در جنگل‌ها و مراتع گچساران خبر می‌دهند. احتمالاً این آخرین آتش‌سوزی در این استان غنی نیست اما به‌دلیل نبود امکانات خسارت‌های چنین حوادثی بیشتر می‌شود.در این آتش‌سوزی نیز بیشتر خود مردم هستند که وارد عمل شده و در خاموش کردن آن کمک می‌کنند.

آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع گچساران ـ عکس از سایت محلی «کبنانیوز»

غلام‌حسین حکمتیان مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد دوشنبه ۵ خرداد اعلام کرد که جنگل‌ها و مراتع گچساران در جنوب این استان چهار روز است که همچنان در آتش می‌سوزند.

حکمتیان عامل این آتش‌سوزی را انسانی دانست. آتش‌سوزی از کنار دیوار دانشگاه آزاد شروع و به‌دلیل وزش باد شدید و پوشش غنی و پُرپشت علوفه به جنگل‌ها و مراتع  سرایت کرد. به‌گفته او، روز گذشته، یکشنبه ۴ خرداد، آتش‌سوزی مهار شد اما پس از زلزله ۵,۲ ریشتری آتش‌سوزی بار دیگر آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

روز یکشنبه در ساعت ۱۳ و ۴۱ دقیقه زلزله ۵,۲ ریشتری در گچساران رخ داد و باشت و بوستان، یاسوج مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد و سی‌سخت را نیز لرزاند. به‌گفته مسئولان استان این زلزله خسارت جانی نداشته و هنوز خسارت‌های مالی آن برآورد نشده است.

میزان خسارت وارده به‌دلیل آتش‌سوزی جنگل‌های گچساران نیز هنوز مشخص نیست. علی خوانپایه، فرماندار این شهر روز یکشنبه اعلام کرد براساس برآوردهای اولیه بیش از ۱۵۰ هکتار جنگل درآتش سوخته‌اند.

عزیز فیلی، معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد نیز به رسانه محلی «فانوس زاگرس» گفته بود که مساحت منطقه تحت آتش‌سوزی بالغ بر ۳۰۰ هکتار است.

سایت محلی «بویرنیوز» روز دوشنبه ۵ خرداد نوشته است که بنا به تجربه سال‌های گذشته، این آخرین آتش‌سوزی امسال نخواهد بود و قطعاً با توجه به بارندگی‌های زیاد سال زراعی جاری و افزایش بی‌سابقه رویش علف و گیاه در طبیعت این استان باز هم منتظر حوادث این‌چنینی خواهد بود.

بویرنیوز افزوده است: «امسال نیز همچون سال‌های قبل شاهد عجز و ناله مسئولان در خصوص نبود امکانات هستیم و جمله تکراری نه پولی اختصاص داده شده و نه امکانات جهت مقابله داریم همچنان بهترین پناهگاه مسئولان شده است.»

به‌گفته این وب‌سایت، استان کهگیلویه و بویراحمد امکانات مقابله با آتش‌سوزی طبیعت را ندارد و معلوم نیست چرا مسئولان کشوری حاضر نیستند برای استانی که ۲۵ درصد نفت و گاز کشور را تأمین می‌کند دستگاه‌های مقابله‌ای فراهم کنند: «این‌همه ادعای توانمندی پس کجاست یک اقدام ارزشمند؟ حالا که شاهد سوختن مهم‌ترین سرمایه استان هستیم و نبود امکانات هم موجب گُر گرفتن این شعله‌های منحوس شده می‌فهمیم کاش مدیران توانمندتری داشتیم!»

غلام‌حسین حکمتیان روز یکشنبه به سایت محلی «کبنانیوز» گفت «یک ریال از اعتبارات استانی به منابع طبیعی اختصاص داده نشده است» و «نه امکانات هست و نه تجهیزات (...) داوطلبان بدون تجهیزات آتش را خاموش می‌کنند».

او در مورد کمبود اعتبار افزود: «من حتی پول سوختی که بخواهم نیروهایم را از یاسوج به گچساران بفرستم ندارم، از کجا باید بیاوریم؟ از سال ۹۸ تا الان یک ریال اعتبار نداریم. من از کجا نیرو بیاورم؟ مگر نباید فراخوانی که می‌خواهیم برای جمع‌آوری نیروی داوطلب بدهیم باید غذا و آبش تأمین شود؟ مگر نباید کفش و تجهیزات بدهیم تا از کوه با پای برهنه برنگردد؟ از کجا باید بیاوریم؟ پارسال تا الان بالای ۲۰۰ میلیون تومان هزینه آب معدنی و غذای افرادی که به ارتفاعات رفته‌اند و کمک کرده‌اند، به بازار بدهکار هستیم. مردمی که به‌صورت داوطلب به ارتفاعات می‌روند باید ایمن باشند و کفش داشته باشند. اگر این نیروها یک بار رفتند دفعه بعد به‌خاطر این‌که کفش‌شان سوخته و هیچ امکاناتی ندارند نمی‌روند، استان باید منبعی در اختیار قرار بدهد تا ما بتوانیم کار کنیم و تجهیزات و امکانات خریداری کنیم.»

به‌گفته مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد، این استان سه برابر بیشتر از میانگین کشوری کمبود تجهیزات و کمبود نیروی انسانی دارد.

حکمتیان در حالی از نبود تجهیزات برای خاموش کردن آتش‌سوزی‌ها در طبیعت سخن می‌گوید که ۹۰ درصد این استان جنگل و مراتع ملی است. بیش از ۹۰ درصد آتش‌سوزی‌های مراتع استان نیز منشأ انسانی دارد و ۱۰ درصد دیگر به‌دلیل افزایش دما، رعد و برق و مسائل طبیعی است.

آتش بارها و بارها جنگل‌ها و مراتع ایران را که بخشی از منابع و ثروت ملی محسوب می‌شوند و نقش مهمی در تعدیل آثار ناشی از تغییرات اقلیمی دارند، از بین برده است. سال گذشته در فصل تابستان نیز ۳۵۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع مناطق مختلف گچساران طعمه حریق شد.

با این ‌وجود آسیب‌های ناشی از «بلایای طبیعی»، هرچند گران، نتوانسته‌‌اند لزوم بازنگری در مدیریت بحران‌ و سیاست‌گذاری‌های مرتبط با حفاظت از منابع طبیعی را برای مسئولان به یک اولویت تبدیل کنند و الگوی مدیریت ضعیف، کمبود تجهیزات و نیروی انسانی و مهمتر از آن‌ها، اعمال سیاست‌های پیشگیرانه،‌ تکرار می‌شود.

در بهمن سال گذشته در گیلان، در غیاب نیرو و تجهیزات کافی برای مهار حریق، آتش بالغ بر ۴۰ هکتار جنگل را در شهرستان‌های سیاهکل، آستارا، رودبار، فومن، تالش، رضوان‌شهر و رشت سوزاند. کارشناسان محیط زیست می‌گویند: شبکه حمل و نقل مناسب هوایی برای اطفای حریق در جنگل‌ها و ارتفاعات ساماندهی نشده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.