ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شاخ و شانه دولت در دعوای اصول‌گرایان بر سر غنائم

اختلافات اصول‌گریان بر سر کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی سر باز کرده است. واعظی با دست پس زد، روحانی با پا پیش کشید. .

پرده دوم اختلافات اصول‌گریان در میدان بی‌رقیب انتخابات، این بار بر سر کرسی ریاست مجلس شورای اسلامی سر باز کرده است. محمود واعظی، رئیس دفترحسن روحانی که برخی از او به عنوان مرد پشت پرده دولت یاد می‌کنند، تلویحاً اعلام کرد دولت در انتخاب رئیس مجلس دخالت نمی‌کند اما در مقابل انتظار دارد که مجلس هم در کار دولت دخالت نکند. روحانی به پیامی در توییتر بسنده کرد: دولت دست دوستی خود را به سمت مجلس دراز می‌کند.

یارگیری برای فتح صندلی ریاست مجلس

محمود واعظی، رئیس دفتر روحانی در مصاحبه با خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)  با رد برخی گمانه‌زنی‌هایی درباره دخالت دولت در انتخاب هیات رئیسه مجلس یازدهم، گفت:‌

«دولت انتخاب روسای کمیسیون‌ها، هیات رئیسه و رئیس مجلس را مسئله داخلی قوه مقننه می‌داند و از این رو نه در گذشته در این زمینه دخالتی داشته و نه در آینده [دخالت] خواهد داشت.»

رئیس دفتر رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت همواره براساس اصل تفکیک قوا فعالیت کرده ، خاطرنشان کرد:

«همان‌طوری که به هیچ عنوان دوست نداریم،‌ شاهد دخالت افراد و نهادهای غیرمسئول در حیطه مسائل اجرایی و وظایف دولت باشیم،‌ خودمان هم چنین شأنی برای دولت قائل نیستیم که در امور داخلی مرتبط با مجلس شورای اسلامی یا قوای دیگر دخالت کنیم.»

ائتلاف‌های پشت پرده چهار جریان

یکم خرداد، پنج کاندیدا برای ریاست مجلس یازدهم اعلام آمادگی کرده بودند: قالیباف، میرسلیم، نیکزاد، حاجی بابایی و حسینی. مدتی نگذشت که از بین سه وزیر دولت نهم احمدی‌نژاد، دو نفر یعنی نیکزاد و حسینی به نفع نفر سوم یعنی حاجی‌بابایی انصراف دادند. نتیجه این شد که قالیباف و میرسلیم به عنوان نامزد اصول‌گرایان سنتی و حاجی بابایی به عنوان نامزد احمدی‌‌نژادی‌ها باقی ماندند.

اکثر کرسی‌های مجلس یازدهم در اختیار اصول‌گرایان است اما آن‌ها که قبل از انتخابات نتوانستند به وحدت برسند، اکنون اختلافاتشان بر سر تصاحب کرسی‌ ریاست مجلس مجدداً سر باز کرده است. جلساتی در قم، پشت درهای بسته برگزار شد که حامیان قالیباف آن را «ضد قالیباف» خواندند. دست‌کم چهار بلوک اصلی اصول‌گرایان سنتی، اصول‌گرایان نوظهور، جبهه پایداری و احمدی‌نژادی‌ها (دولت نهمی‌ها) بر سرغنایم با هم دعوا دارند. گفته می‌شود جبهه پایداری‌ و دولت نهمی‌ها هرگز به حمایت از قالیباف رضایت نمی‌دهند. با این‌حال، سرنوشت ریاست مجلس را احتمالا نحوه معامله گروه‌ها در دقیقه ۹۰ مشخص خواهد کرد. نکته اینجاست که این معامله‌ها، نه در صحن علنی مجلس بلکه پیش از آغاز به کار مجلس یازدهم، پشت درهای بسته انجام می‌شود. اینکه دولت چه نقشی در این معامله دارد روشن نیست.  محمود واعظی در ادامه مصاحبه با ایسنا گفت:

 «ادعاهای بی‌اساس و غیرواقعی در خصوص ایفای نقش دولت در معادلات داخلی قوه مقننه را جفا به هر دو قوه می‌دانیم. حاصل انتخاب نمایندگان محترم هر چه باشد، مثل گذشته در چارچوب قانون با حسن نیت با نهاد قانون‌گذاری برای حل مسائل کشور و تمشیت امور همکاری خواهیم کرد.»

کلمات حساب‌شده و سنجیده‌ای که جای هیچ‌گونه تردیدی باقی نمی‌گذارد. روحانی صحنه‌ای را که واعظی به این ترتیب چیده بود با حضور خود کامل کرد. رئیس جمهوری بیش و کم هم‌زمان با واعظی در توییتر نوشت:

«با عبور مجلس از سن ۴۰ سالگی و آغاز دهه پنجم فعالیت آن، مردم چشم امید به همکاری یک‌ساله دولت دوازدهم و مجلس یازدهم دوخته‌اند. دولت از هم‌اکنون دست دوستی خود را به سمت مجلس جدید دراز می‌کند.»

یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی چهارشنبه ۷ خرداد رسماً کار خود را آغاز می‌کند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.