ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کرونا و تشدید مشکلات پناهجویان در هلند

الکس (نام مستعار)، پناهجوی ایرانی ساکن کمپ اسنیک است که به یک پایگاه نظامی منتقل شده است. او در گفت‌وگو با زمانه از مشکلات و تجربیاتش در این دوران گفته است.

الکس (نام مستعار) چهار ماه است که به هلند مهاجرت کرده و تا سه هفته پیش در کمپ پناهجویی اسنیک (Sneek) در استان فریسلند (Friesland) ‌زندگی می‌کرد. کمپی که به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا در آن و ابتلای دست‌کم ۲۸ پناهجو به این ویروس سه روز قرنطینه شد و نامش در صدر اخبار هلند قرار گرفت.

در کمپ اسنیک بیش از ۵۰۰ پناهجو اسکان داده شده‌اند و هنگامی که تست تعدادی از آنها مثبت اعلام شد، برای جلوگیری از گسترش هرچه بیشتر بیماری به بیرون، این کمپ به مدت ۷۲ ساعت از ۹ تا ۱۱ مه قرنطینه و خروج پناهجویان از آن ممنوع شد.

ژاکولین انگبرس، مشاور ارتباطات و سخنگوی رسانه‌ای مرکز اسکان پناهجویان در شمال هلند، پیش‌تر در گفت‌وگو با زمانه گفته بود در طول سه روزی که ورود و خروج از کمپ ممنوع شده بود، از همه ساکنان کمپ تست کرونا گرفته شد و به همین دلیل آنها اطمینان دارند که افراد دیگری در کمپ اسنیک به کووید-۱۹ مبتلا نیستند.

در نهایت بعد از پایان قرنطینه سه روزه در مجموع حدود ۶۰ پناهجوی مبتلا یا مشکوک به ابتلای به ویروس کرونا برای رفتن به قرنطینه به کمپ زاوت‌کمپ (Zoutkamp) در پایگاه نظامی ناسالو در ویلم‌لوده‌ویک (Willem Lodewijk) واقع در همان استان فریسلند منتقل شدند و آنجا در شرایط ایزوله قرار گرفتند.

الکس، پناهجوی ایرانی ۳۵ ساله نیز از جمله افرادی بود که با وجود اینکه تست کرونای او منفی بود، اما به دلیل اینکه با افرادی که به ویروس کرونا مبتلا شده بودند در یک ساختمان زندگی می‌کرد، به قرنطینه برده شد.

الکس در گفت‌وگو با زمانه از مشکلات و سختی‌های قرنطینه در پایگاه نظامی می‌گوید.

    برای دیدن محتوای نقل شده از سایت دیگر، کوکی‌های آن سایت را بپذیرید

    کوکی‌های سایت‌ دیگر برای دیدن محتوای آن سایت‌ حذف شود

    سه‌شنبه ۱۹ مه اولین گروه از پناهجویانی که بهبود پیدا کرده بودند یا به مدت ۲۴ ساعت هیچ علائمی از بیماری در آنها مشاهده نشده بود، مجددا به کمپ اسنیک منتقل شدند. وب‌سایت مرکز اسکان پناهجویان هلند (COA) نیز امروز ۲۶ مه اعلام کرد تمامی پناهجویانی که از کمپ اسنیک به کمپ نظامی زاوت‌کمپ برای قرنطینه منتقل شده بودند هم از این کمپ خارج شده‌اند.

    الکس نزدیک به سه هفته است در قرنطینه به سر می‌‌برد. او که جزو اولین پناهجویانی بود که تست کرونا از او گرفته شد، آنچه بر او گذشت را این‌گونه توضیح می‌دهد:

    «ما جزو نفرات اولی بودیم که تست کرونا دادیم. از ما حدود ۲۰ نفر کرونا داشتند. من جزو کسانی بودم که تست کر‌ونایم منفی بود، ولی خب خانواده‌ای که در همسایگی من مدام در کنار هم بودیم، یک پدر با فرزند کوچکش کرونا گرفته بودند. من کنار اینها بودم، همدیگر را می‌دیدیم، سرویس بهداشتی با حمام مشترک بود و طوری شده بود که از آنها خواهش می‌کردم از اتاقشان بیرون نیایند. ولی خب گوش نمی‌دانند، آنها هم می‌خواستند زندگیشان را بکنند. من را باید از آنجا دور می‌کردند، ولی خب یک هفته با آنها زندگی کردم خیلی عادی اما از طرف ساکنان کمپ برخوردهای عجیب و غریبی هم با من می‌شد. می‌گفتند این در اتاق کسی است که کرونا داشته و همه از من فاصله می‌گرفتند. این در روحیه آدم تأثیر می‌گذارد.»

    بعد از گذشت یک هفته بر همین منوال، بالاخره الکس همراه تعدادی دیگر از پناهجویان برای قرنطینه به پایگاه نظامی زاوت‌کمپ منتقل شد. الکس می‌گوید بدون هیچ‌گونه هماهنگی و اعلام قلبی از آنها خواسته شد در مدت زمان کوتاهی خودشان را آماده رفتن کنند:

    «بعد از یک هفته پنج دقیقه بیشتر به من وقت ندادند. گفتند شما باید بروید برای قرنطینه. یک‌دفعه آمدند بالای سرم، عین مجرم. من هم سریع یک تی‌شرت و یک شلوارک داخل کوله‌ام انداختم و راه افتادم. ما را با اتوبوس منتقل کردند به یک پادگان.»

    پس از انتفال به پایگاه نظامی زاوت‌کمپ، آنها کاملا در شرایط ایزوله و اتاق‌های مجزا اسکان داده شدند که اجازه خروج از آن را نداشتند:

    «ما را به پادگان نظامی زودکمپ بردند که به سبک عجیبی چیده شده بود. اصلا به روحیات ما نمی‌خورد. اگر کسی هم مریض باشد، آدم مریض را به همچنین جایی نمی‌برند. همه‌جا بلوک و سیمان بود. حدودا دو هفته آنجا ماندم با همان اوضاع وخیم. اجازه خر‌وج نداشتیم، حتی اگر می‌خواستیم یک نخ سیگار بکشیم دو نفر پلیس با ما می‌آمدند. یک راهرویی آنجا بود که از طرف جلو و عقب ما را نگاه می‌کردند. به سبک عجیب و غریبی داشت با ما برخورد می‌شد.»

    تصاویری از کمپ زاوت‌کمپ محل نگهداری پناهجویان میتلا و مشکوک به کرونا

    [sliderpro id="1014"]

    تجربه پناهجویی برای الکس، با توجه به مشکلاتی که پناهجویان معمولا با آن مواجه‌اند، با شیوع ویروس کرونا تشدید و سویه‌های دیگری به خود گرفت. این بار پناهجویان تنها با دغدغه زندگی طولانی مدت در کمپ و پروسه‌های زمان‌بر بررسی درخواست پناهندگی روبه‌رو نبودند، بلکه شرایط نامناسب و یک بلاتکلیفی بزرگ هم به آنها افزوده شد.

    گرچه هفته گذشته اولین گروه از پناهجویانی که بهبود پیدا کرده بودند یا دیگر علائم بیماری کووید-۱۹ را نداشتند به کمپ اسنیک باز گرداننده شدند، اما الکس همچنان در قرنطینه مانده است:

    «برای من خیلی جالب بود که بعد از دو هفته افرادی که کر‌ونا داشتند را دوباره به کمپ اسنیک بردند، ولی ما که کرونا نداشتیم همان‌جا ماندیم و به ما اطلاع دادند که منتقلمان می‌کنند به یک کمپ دیگر چون اینجا را احتیاح دارند و نمی‌توانند دیگر استفاده کنند. در این کمپ جدید هم یک اتاق عجیب و غریب به ما دادند. بعد یک وعده غذای خیلی وحشتناک که من از گرسنگی خوردم. با اتوبوس ما را آوردند به این کمپ، ماسک زده بودیم و دستکش دستمان بود. خیلی صحنه بدی بود برای همه. همه اهالی کمپ سریع با هم صحبت می‌کردند که اینها کرونا دارند ازشان دوری کنیم. صحنه عجیبی بود. خود من هم ۱۰ بار خجالت کشیدم. سریع آمدیم وارد اتاق‌هایمان شدیم. اتاق‌ها خیلی کثیف بودند.»

    تصاویری از کمپ اِمِن

    [sliderpro id="1013"]

    برای الکس سوالات زیادی پیش آمده و مدام از خودش می‌پرسد علت این تبعیض که برخی را دوباره به کمپ خودشان (اسنیک) برگردانده‌اند اما آنها را به کمپ دیگری با شرایطی نامناسب منتقل کرده‌اند، چیست؟

    مسئولان کمپ و مرکز اسکان پناهجویان اما در جواب الکس تنها به او گفته‌اند: «قوی باش!»

    الکس همانند دیگر پناهجوبان معتقد است اقدامات مرکز اسکان پناهجویان برای جلوگیری از شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا در کمپ اسنیک با تأخیر همراه بوده:

    «خیلی دیر اقدام کردند. تا آنجایی که من می‌دانم اولین کمپی که کر‌ونا آمد اسنیک بود. کسانی که هم کر‌ونا گرفتند شش، هفت نفر در همان ساختمان ما بودند. باید سریعا اقدام می‌کردند به جداسازی اما خیلی ساده برخورد کردند. حتی کسانی که کر‌ونا نداشتند را بغل آنها نگه می‌داشتند.»

    با شیوع ویروس کرونا در هلند و اتخاذ تدابیر لازم مانند فاصله‌گذاری فیزیکی (یک و نیم متر)، تقریبا همین اقدامات مشابه در کمپ‌ها هم اعمال شد. اما یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌ها در خصوص پناهجویان، صف‌های شلوغ در فضای کوچک و محدود دفتر مرکز اسکان پناهجویان برای اعلام حضور و غیاب هفتگی بود، زیرا اسکن اثر انگشت بر روی یک دستگاه اسکن که همگی از آن استفاده می‌کنند انجام می‌شود. مرکز اسکان پناهجویان اندکی بعد از شیوع ویروس کرونا در هلند اعلام حضور و غیاب هفتگی را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورد و فعلا نیازی نیست پناهجویان اعلام حضور هفتگی انجام دهند.

    در سراسر هلند ۵۸ کمپ پناهجویی وجود دارد و طبق اطلاعات مرکز اسکان پناهجویان، هر کمپ میانگین گنجایش اسکان دادن ۵۰۰ تا ۶۰۰ پناهجو را دارد.

    در حال حاضر به طور میانگین هر هفته ۵۰۰ پناهجوی جدید نیز وارد هلند می‌شوند. بنا به تصمیم سازمان مهاجرت پس از شیوع ویروس جدید کرونا، پناهجویان جدیدی که وارد هلند می‌شوند از امکان اسکان در کمپ‌های پناهندگان برخوردار نخواهند بود.

    با شیوع ویروس کرونا، سازمان مهاجرت هلند علاوه بر ثبت‌نام نکردن پناهجویان جدید، پروسه بررسی درخواست پناهجویی افرادی را که از قبل وارد هلند شده بودند حدود یک ماه و نیم به حالت تعلیق در آورد. سپس اعلام کرد به صورت محدود و آزمایشی و از طریق تماس تصویری می‌کوشد بررسی پرونده‌های پناهجویانی را که از این کشور درخواست اعطای اقامت کرده‌اند، مجددا از سر بگیرد.

    این سازمان که پیش‌تر به دلیل تأخیرهای طولانی مدت در بررسی روند درخواست‌های پناهجویی از سوی پارلمان هلند به پرداخت غرامت به پناهجویان موظف شده بود، اعلام کرد پناهجویانی که در شرایط حال حاضر و به دلیل شیوع ویروس کرونا بررسی درخواست پناهندگی آنها با تأخیر مواجه شده یا خواهد شد، شامل پرداخت غرامت نمی‌شوند.

      این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

      آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

      .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

      توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

      نظر بدهید

      در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

      نظرها

      نظری وجود ندارد.