ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ادعای آمریکا: روسیه به لیبی هواپیماهای جنگنده فرستاد

شمار هواپیماهای جنگنده و تاریخ دقیق فرود آن‌ها در لیبی مشخص نیست.نیروهای ژنرال حفتر در هفته‌های گذشته شکست‌هایی متحمل شده‌اند. روسیه از حفتر حمایت می‌کند.

ارتش آمریکا روسیه را متهم کرد که به‌منظور پشتیبانی از نیروهای روسی مستقر در لیبی که به نیروهای ژنرال حفتر کمک می‌کنند به این کشور شمال آفریقا هواپیماهای جنگنده اعزام کرده است.

پرچم‌های لیبی و روسیه ـ عکس از شاتراستاک

فرماندهی ارتش آمریکا در آفریقا سه‌شنبه ۶ خرداد / ۲۶ مه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این هواپیماهای جنگنده از یک پایگاه هوایی روسیه به پرواز درآمده و سپس در پایگاهی در سوریه برای پنهان‌کاری تغییر رنگ داده و در لیبی مستقر شده‌اند.

شمار هواپیماهای جنگنده و تاریخ دقیق فرود آن‌ها در لیبی مشخص نیست.

احتمال می‌رود که مأموریت هواپیماهای جنگنده روسیه پشتیبانی هوایی از نیروهای روسی موسوم به «گروه واگنر» و عملیات تهاجمی در حمایت از «ارتش ملی لیبی»، به‌رهبری ژنرال خلیفه حفتر باشد که با دولت وفاق ملی مستقر در طرابلس می‌جنگند.

در لیبی دولت وفاق ملی به‌رهبری فائز السراج، که از سوی جامعه جهانی به‌رسمیت شناخته می‌شود با حمایت ترکیه و قطر مقابل  «ارتش ملی لیبی» ژنرال خلیفه حفتر و با حمایت مجلس نمایندگان لیبی و پشتیبانی روسیه، فرانسه، مصر و امارات متحده عربی می‌جنگد.

«ارتش ملی لیبی» ژنرال حفتر بیش از یک سال است که تلاش می‌کند طرابلس را از دست ارتش دولت وفاق ملی خارج کند و اغلب به پایتخت حمله می‌کند. نیروهای ژنرال حفتر در هفته‌های اخیر شکست‌های سنگینی را متحمل شده‌اند و یکی از پایگاه‌های هوایی اصلی خود را از دست داده‌اند.

مقام های روسیه هنوز درباره خبر اعزام جنگنده‌های این کشور به لیبی اظهارنظری نکرده‌اند.

استفن تاونسند، ژنرال فرماندهی ارتش آمریکا در آفریقا به آسوشیتدپرس گفت: «مدت‌های طولانی روسیه هرگونه دخالت خود در درگیری‌های نظامی لیبی را انکار می‌کرد اما اکنون دیگر نمی‌تواند منکر آن شود.»

سازمان ملل متحد نقض تحریم تسلیحاتی و اعزام نظامیان خارجی به لیبی را محکوم کرده و این اقدامات را برخلاف قطعنامه‌های شورای امنیت در مورد لیبی می‌داند.

استفانی ویلیامز، نماینده ویژه سازمان ملل، هفته گذشته هشدار داد كه جنگ در لیبی به دلیل افزایش مداخلات خارجی و هجوم ارسال تسلیحات و اعزام نیروهای نظامی به هر دو طرف «شدیدتر، گسترده‌تر و عمیق‌تر خواهد شد»

ژنرال حفتر شنبه گذشته اعلام کرد که نیروهایش به حملات خود علیه طرابلس ادامه می‌دهند و به حملات هوایی به پایتخت و اطراف آن شدت می‌بخشند.

مرکز فرماندهی ارتش آمریکا در آفریقا می‌گوید روسیه در لیبی از «گروه واگنر» که تحت حمایت دولتی است استفاده می‌کند تا نقش مستقیم خود در این کشور را پنهان کند و از پذیرش مسئولیت اقدامات ناگوار این گروه شانه خالی کند.

استفن تاونسند گفت: «جهان شنید که آقای حفتر اعلام کرد قصد دارد عملیات هوایی جدیدی را آغاز کند. این خلبان‌های مزدور روسی هستند که هواپیماهای مجهز روسیه را برای بمباران لیبیایی‌ها پرواز می‌دهند.»

لیبی از سال ۲۰۱۱ میلادی در پی اعتراضات مردمی و سپس حمله نظامی نیروهای پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و سرنگونی حکومت معمر قذافی، با تنش‌های سیاسی و درگیری‌های نظامی روبه‌رو بوده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • طاهر

    سلام ،بهتر است جناب كارو يك بار ديگر نظر من را بخوانيد و در پاسخ شتابزده نباشيد. در ابتدا بنده نگفتم كه ريشه همه معضلات در سوريه از سال 2015 و ورود روسيه آغاز شده،اين را شما ميگوييد،ريشه مشكلات در همان سال 2011 بود كه اسد بايد صداي مردمش را ميشنيد و تن به خواست مردمش ميداد ومثل ملك عبدالله در اردن سياست بخرج ميداد تا هم عزت براي خودش بماند وهم مردمش،ولي اوسياستمدار،كلان نگر، وروشن بين نيست،او به بيگانگان تكيه داشت و از مردمش ميترسيد (بعبارتي با زور مستقر بود زيرا روش حكومت خاندانش اين بوده،او پسر حافظ اسد بود وحكومتش را همان مردان اداره ميكردند ،پس راه ديگري را نميدانست) ديگر سخنم در مورد مردم بيدفاع وغير نظامي سوري بود كه از ترس اسد و دار ودسته اش به ادلب گريخته اند وحاضر نيستند زير لواي اين حيوان خونريز و دولتي كه روسيه وايران وامثالهم ميخواهند براي آنها جا بياندازند گردن بگذارند وزندگي كنند -ميخواهنداسد رادر برابر تروريستهاي اسلامگراي سلفي قرار دهند و درمقايسه تروريستهائي كه هنوز معلوم نيست به كجا وابسته اند، نتيجه بگيرند كه اسد بايد باشد تا كشور يكپارچه تشكيل شود - من را براي توجيه نقطه نظرات خودتان به طرفداري از تروريست ها يا سلفيها متهم نكنيد،ما نه آنها را ديده ايم و نه ميدانيم چه ميخواهند ،دنيا هم نميداند آنها كه هستند،فقط ميدانيم كه سه ميليون سوري در كنار آنها زندگي ميكنند ولي به زير چتر اسد نميروند،(سه ميليون شهروند اصل سوري،كه بيش از من وشما از اوضاع كشورشان باخبرند و اسد وسلفيها را هم بخوبي ميشناسند) - و اما تروريست كيست و چيست؟ آيا سركوب ،دستگيري ،ربايش وكشتار مردم سوريه،بمباران با هواپيماي جنگي و وتسليحات ملي كه متعلق به دفاع از كشور و حاكميت نظم وقانون در مقابل تجاوز خارجي است اعمالي به دور ازماهيت تروريست است ؟به فرض تروريست اگر مستقر شود در نهايت چه خواهد كرد؟(البته كه اسد تروريسم است منتها در پوشش دولت حافظ مردم، اينجا هست كه من گفتم صد رحمت به تروريستهاي سلفي،آنها لا اقل ظاهر وباطنشان يكي است و هر كاري هم بكنند خود را همان طور نشان ميدهند، نه اينكه به عنوان دولت مستقر به بيمارستان ونانوائي ومدرسه و .... بزنند ،كمك از جنگجويان مزدور وبيگانه و دولتهاي خارجي براي سركوب معترضين داخلي وخاموش كردن آنها در نظر جنابعالي مبارزه با تروريست است؟ - يادم ميايد كه زماني كه مردم بپا خواسته بودند دائم اسد،ايران و روسيه هشدار ميدادند كه اگر اين اعتراضات متوقف نشود آسيب و فتنه اي بزرگ منطقه را فرا خواهد گرفت و چندي بعد دولت اسلامي عراق وشام متولد شد و فتنه منطقه را فرا گرفت،اين سه دولت متحد چطور پيشگويي كرده بودند؟ آنها هم مثل پادشاهان آشور همه چيز را در خواب ديده بودند؟يا خودشان برنامه اي داشتند تا بقولي اين قضيه را جمعش كنند؟ ميگوييد داعش دست نشانده غرب است و جبهه اسد و رفقا داعش را نابود كرده است،پس چرا تمامي اسرا و افراد داعش در دست آمريكا ودر زندانهاي متحدين آمريكا(كردهاي سوريه) اسيرند؟ جبهه ضد داعش (روسيه ومتحدين)اسرايش در كجاست؟ اگر هست آمارشان كجاست؟ در مورد تركيه هم بايد گفت كه در اين قضيه بيشتر از اينكه يار آمريكا باشد عامل روسيه بوده،تركيه را زياد جدي بحساب نياوريد،او بيشتر دنبال منافعش در اين قيل وقال است و برحسب منافعش هر روز تغيير جهت ميدهد،شايد روزي حامي ارتش آزاد باشدو روزي ديگر معبر عبور اسلامگراها، به اميد آزادي مردم سوريه كه شجاعانه ايستاده اند تا به اميد خدا الگوئي و آغازي براي ما باشند. .

  • کارو

    جناب طاهر، شما هم مشخص است که از منابع خاصی جنگ را دنبال کرده اید که به این نتیجه رسیده اید که ریشۀ همۀ معضلات در سوریه، ورود روسیه در سال 2015 (4 سال پس از آغاز جنگ) بوده است! دوست عزیز، در آغاز جنگی در کار نبود و گروه های مختلفی در حال اعتراض به دیکتاتوری بشار اسد بودند، اما با گذشت زمان و به ویژه از زمان تشکیل ارتش ضد بشری موسوم به آزاد با حمایت رژیم فاشیست تورکیه تحولات به نقطه ای رسید که دیگر نمی توان نام انقلاب بر آن گذاشت. همان ارتش آزاد که توسط رژیم تورکیه و از ژنرال های فراری ارتش اسد تشکیل شد بود که انقلابی های واقعی و مخالفان سکولار و چپ اسد را سرکوب کرد، حالا شما مدعی شده اید که محنت زدگان آواره از ترس روسیه به اژدهای ساختۀ دست تورکیه پناه برده اند؟؟؟ کار به ارتش آزاد هم ختم نمی شود و ای کاش طرف حساب فقط ارتش مزبور بود، در مدت کوتاهی نیروهای متعدد دیگری سر بیرون آوردند که همگی با ایدئولوژی بنیادگرای اسلامی و با حمایت رژیم تورکیه و بعضا عربستان مشغول جنگیدن با اسد بودند. اگر با خودتان صادق باشید باید اذعان کنید که به قول زنده یاد شاملو «برنامۀ طلوع آفتاب لغو شده است»!!! ضد انقلاب همه جا را گرفته بود و همۀ این گروه ها هم با حمایت مستقیم آمریکا و نیز وابسته و متحد منطقه ای ناتو در خاورمیانه یعنی رژیم تورکیه مشغول سنگربندی و قتل عام بودند. بنده به هیچ عنوان دخالت روسیه را موجه ندانسته و نمی دانم، اما اصرار دارم که مسئله از ابتدا و به درستی خوانده شود، چه کسی و به چه حقی به رژیم تورکیه این حق را داده بود که وارد کارزار اعتراضات علیه دیکتاتوری اسد شده و انبارهای گروه های سلفی و اسلامگرا را مملو از سلاح های آخرین مدل بکند؟؟ وقتی داعش نصف خاک سوریه را گرفته بود و تروریست های النصره که شما از تروریست نامیدن آنها خونین جگر شده اید، می توانستید همین تحلیل های دم دست یتان را ارائه بدهید؟؟ البته که نمی توانستید، اما اکنون حتی از لج اسد در مقام حمایت از تروریست ها هم برآمده اید! واقعاً عجیب است، دیکتاتوری اسد به جای خود و جنایات جنگی روسیه هم به جای خود، چگونه می توانید النصره و داعش و فیلق الشام و فتح الشام و هزاران گروه اسلامگرای دیگر را تروریست ننامید و یا آنها را بیچاره هایی بنامید که از شر روسیه به دامن سلفیسم و جنایت اسلامی گرویده اند؟؟؟ فکر میکنم تا یک داعش دیگر در سوریه تأُیس نشود امثال شما قانع نخواهید شد.

  • کارو

    جناب «بهزاد» (کامنت 4)، احتراماً به عرض شما می رسانم که ماترالیسم یعنی تحلیل آنچه که هست، نه تحلیل آنچه که امکان داشت باشد. شما آنچه که هست را رها کرده و آنچه را که تنها در ذهن شما وجود دارد را نقد می کنید! حقا که ایدئالیست هم نیستید، بلکه کار شما تنها خیالپردازی نام دارد. هیچ دلیلی وجود ندارد که نژادپرستی آشکار و عیان رژیم فاشیست تورکیه را رها کنیم و به جای محکوم کردن جنایات واقعی آن، و کشتار انسان های واقعی که به جرم تعلق داشتن به واقعیتی به نام هویت کوردی توسط گلوله های واقعی و مادی رژیم نژادپرست واقعی تورکیه بالواقع کشته می شوند، یک فرض ذهنی را محکوم کنیم، فقط و تنها فقط بدین دلیل که روی کاغذ شما به این نتیجه رسیده اید!!! خیالبتان رات باشد، آنچه که میگویید فقط در ذهن شما وجود دارد و در حال حاضر نیازی به محکوم کردن آن نیست، می توانید با خیال راحت ترس را کنار گذاشته و با واقعیت نژادپرستی فاشیسم تورک در کشور واقعی تورکیه مواجه شوید.

  • طاهر

    گام بعدی هم لابد ورود آمریکا به لیبی است و تبدیل لیبی به سوریه ای دیگر تبديل ليبي به سوريه اي ديگر ؟؟!!!! توسط آمريكا؟؟ جناب كارو تاريخ سوريه را از كجا خوانده ايد ؟ از نقاط و مقاطع مورد علاقه خودتان؟ روسيه و نايبانش تا بحال 400 هزار كشته ومفقود روي دست ملت سوريه گذاشته اند وسه ميليون نفر از مردمانش از ترس روسيه و اسد ودوستانش آواره گي و گرسنگي و مرگ را به ذلت وتن دادن به حكومت روسي اسد ترجيح داده و در ادلب با فجيعترين شرايط انساني در به در شده اندو روزگار طاقت فرسايي را طي ميكنند، نگوئيد كهاين سه ميليون سوري اصيل تروريست هستند ، اخيراً تروريست برچسبي شده تا هر ذي حقي را جنايتكار بخوانند و هر ايستاده اي را با اتهام و بي رحمي دارزش كنند،امروزه تروريست معني اش يعني مردم ناراضي كه عليه حكومتهاي مستبد خود ميايستند،چين وروسيه وايران وعراق وسوريه و ونزوئلا ... هم ندارد هر حكومت غير مشروعي در برابر خواست مردمش وامانده شود و توانش رابراي پاسخ از دست دهد از اتهام تروريست به گروه مقابلش استفاده ميكند،اگر هم بگوئيد تروريست هستند بايد گفت كه غم انگيزتر اينكه اين محنت زدگان آواره از ترس مار قاشيه (روسيه و متحدينش) به اژدها(تروريست)پناه آورده اند!!

  • حقیقتگو

    بافروپاشی شوروی روس ها هم کشورهای بلوک شرق اروپا وهم عراق وهم لیبی وهم یمن را ازدست دادند حالا باردیگردرصدد بازپس گیری این کشورها برآمده اند...درحقیقت این مشکل امریکا واروپا برحسب منافعشان می باشد و ربطی به ترکیه ندارد واگراردوغان چنین وچنان وبرخلاف مصلحت امپریالیست ها عمل کند فقط تصور وسعت گرائی خودش را ابراز می کند وارزش گفتگو بحث هم ندارد ..ترکیه بدفعات به روسیه درسوریه هشدارداد ولی جدی گرفته نشد...

  • بهزاد

    ببين جناب کارو (نویسنده اولین کامنت) اگه الان تو تورکیه جای تورک ها و کوردها برعکس بود و اکثریت جمعیت رو کوردها تشکیل میدادن و اسم تورکیه کوردستان بود، مطمئن باشید کوردها هم همین حکومت شبه آپارتایدی که الان در تورکیه و سوریه و ایران و... هستش رو برقرار میکردن پس زیاد تند نرو خواهشاً، مردم خاورمیانه کلاً به لحاظ سیاسی عقب مونده هستن و تعصبات نژادی و مذهبی زیادی دارن و حالا حالا ها مونده تا این خراب شده درست بشه، من طرفدار اردوغان هم نیستم، اردوغان یک اسلام گرا هستش و به اسلام سیاسی اعتقاد داره و این به نفع مردم تورکیه و منطقه نیست، آتاتورک فقید هم جمهوری تورکیه رو بنیان گذاشت چون میدونست دیگه دوره عثمانی گری و اسلام گرایی به پایان رسیده و اسلام گرایی و وجود امپراتوری عثمانی چیزی جز ضرر برای مردم تورکیه نداره... بگذریم خود من هم جزوی از یک اقلیت قومی و مذهبی در ایران هستم و معنی تبعیض و بی عدالتی رو خوب می فهمم، امیدوارم یک روزی بی عدالتی ها و تبعیض ها علیه اقلیت های قومی و مذهبی به طور کامل از بین بره، هم تو ایران هم تورکیه و در همه کشورهای دیگه منطقه و کل دنیا.

  • کارو

    جناب قاسم، من از حفتر دفاع نکردم، من از رادیو زمانه و کسانی انتقاد کردم که هرجا روسیه ورود می کند، از لج حکومت ایران وظیفۀ خود را حمله به روسیه می دانند. البته که مردم لیبی به دنبال دموکراسی هستند، اما تقابلی که ایجاد کرده اید، میان رژیم قذافی و رژیم شورای ملی انتقال، کاملاً در خط پسا-جنگ سردی و برگرفته از اسلوب تحلیلی نیروهای پروغرب است. صد البته که فذافی رژیمی دیکتاتوری بود، اما شورای انقال هم چیزی به جز یک دیتاتوری دیگر نیست. شما هم باید بدانید که هیچ تقابلی بین دموکراسی و دیکتاتوری نیست، بلکه جدال بین دو شکل از دیکتاتوری است. صد البته که وقتی رژیم تورکیه ورود کرد (در سکوت زمانه و رسانه های پروغرب دیگر)، روسیه هم به دنبالش روانه خواهد شد (در بوق و کرنای زمانه و رسانه های مشابه!) و این یعنی یک بام و دو هوا: یکی را سانسور کرده و دیگری را بزرگ می کنید. این تحلیل ها چیزی از واقعیت لیبی به ما نمی گوید، بلکه صرفاً تخیلات اپوزیسیون برانداز غربگرای رژیم ایران را نمایان می کند.

  • قاسم

    کارو جان برادر کرد من شما با حکومت ترکیه مشکل دارید چرا از حفتر دفاع می کنی لیبی کشور ثروتمندی هست مردم لیبی بعد از دیکتاتوری خواستند به حکومت دمکراسی برسند متاسفانه بقیه حکومتهای مستبد می خواهن امید مردم دنیا را برای ادامه راه آزادی نابود کنن باتشکر

  • کارو

    سازمان ملل که در برابر دخالت آشکار رژیم تورکیه در لیبی ساکت مانده، غلط می کند که از این به بعد ورود روسیه را به لیبی محکوم کند. هر حرکتی که از این جا به بعد توسط روسیه صورت بگیرد، پاسخی است به توحش اردوغان و زیاده خواهی نئوعثمانی ها و سلفی های مورد حمایت ایشان. وقتی فاز اول دخالت خارجی توسط تورکیه آغاز شد سازمان ملل و آمریکا خفه شده بودند، اکنون به ورود روسیه اعتراض دارند!!! گام بعدی هم لابد ورود آمریکا به لیبی است و تبدیل لیبی به سوریه ای دیگر. رادیو زمانه هم که انگار نه انگار رژیم فاشیست تورکیه در این جهان وجود دارد، همه چیز برایش از همان لحطۀ ورود روسیه آغاز می شود!!!