ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خانواده کامران گودرزی پلیس ترکیه را مسئول جان‌ باختن او می‌داند

جواد عباسی توللی- طبق اعلام خانواده گودرزی، کامران متولد سال ۱۳۸۱ در تاریخ ۲۸ اسفند ماه ۹۸ از طریق مرز زمینی قصد ورود به خاک ترکیه را داشته که با «برخورد غیرانسانی پلیس ترکیه» در کوه‌های مملو از برف رها شده و جان باخته است.

- تا امروز از طرف دولت ترکیه هیچ پاسخ روشنی دریافت نشده و ما از دولت ترکیه می‌خواهیم پاسخ این سوالات را بدهد که چرا اسم کامران را در لیست بازداشتی‌ها ثبت نکرده است؟ چرا پلیس ترکیه او و سایر پناهجویان بازداشتی را با کتک و ضرب و شتم در کوه‌های مرزی ترکیه به سمت ایران رها کرده است؟ ما به‌ عنوان خانواده کامران گودرزی از دولت ایران تقاضا می‌کنیم از طریق وزارت امور خارجه یا از هر طریق دیگری به دولت ترکیه فشار بیاورند و به خانواده کامران جوابی بدهند و این مسأله را پیگیری کنند تا نه تنها از غم این خانواده کاسته شود، بلکه در آینده هیچ خانواده‌ای مثل خانواده کامران گودرزی داغدار نشود.

کامران گودرزی، پناهجوی کشته شده در مرز ایران و ترکیه

این جمله‌ها مورد تأکید فرهاد گودرزی، عموی کامران گودرزی، پناهجوی ایرانی‌ست که پیکرش به ‌تازگی در مرز کوهستانی چالدران از توابع استان آذربایجان غربی در ایران کشف شده است.

طبق اعلام خانواده گودرزی، کامران متولد سال ۱۳۸۱، اهل تهران، در تاریخ ۲۸ اسفند ماه ۹۸ از طریق مرز زمینی قصد ورود به خاک ترکیه را داشته که با «برخورد غیرانسانی پلیس ترکیه» در کوه‌های مملو از برف رها شده و جان باخته است.

عموی این پناهجوی باخته، با اشاره به «رفتار غیر‌انسانی پلیس مرزی ترکیه با برادر زاده‌اش» به زمانه می‌گوید که کامران پس از رسیدن به یکی از روستا‌های مرزی ترکیه توسط نیروهای مرزبانی این کشور بازداشت شده و مورد ضرب و شتم قرار گرفته است.

او در تشریح کامل این ماجرا می‌گوید:

«او شب‌هنگام و از طریق مرز زمینی چالدران، توسط قاچاق‌برها به سمت کوه‌های کشور ترکیه حرکت کرده است که در بین راه، کولاک شدید باعث می‌شود او از دسته پناهجویان جدا شده و مسیر رسیدن به کشور ترکیه را به تنهایی ادامه دهد.»

عموی این پناهجوی جان‌باخته در ادامه می‌گوید که کامران موفق شده تا صبح خود را به خاک ترکیه برساند:

«در تماس تلفنی با خانواده‌اش، او از گرسنگی و یخ‌زدگی بدنش برای پدرش توضیح داده. بعد به توصیه پدر، برای تهیه آب و غذا خودش را به اولین روستا می‌رساند اما موفق نمی‌شود از ساکنان آن روستا کمکی دریافت کند.»

کامران گودرزی اما در تماس‌های بعدی خود به خانواده‌اش اطلاع می‌دهد که از سوی پلیس مرزی ترکیه بازداشت شده است.

عموی او درباره وضعیت کامران پس از بازداشتش توسط پلیس می‌گوید: 

«کامران پس از ۱۸ ساعت پیاده‌روی در کنار یک جاده اصلی توسط پلیس مرزی ترکیه بازداشت شده است. او در تماس خود با خانواده اعلام کرده که از سوی پلیس به شدت مورد ضرب و شتم واقع شده است. حتی از پدرش خواسته که با او تماس نگیرد چرا که کامران تا آن لحظه توانسته بوده موبایلش را از دید پلیس مخفی نگه ‌دارد و تماس‌های مکرر باعث می‌شده تا احتمالا موبایل او نیز همچون وسایل شخصی دیگرش توقیف شود.»

عموی کامران با اشاره به محتوای آخرین تماس تلفنی کامران گودرزی با خانواده‌اش می‌گوید که او در آخرین تماس با گریه و هراس از پدرش خواسته تا به او کمک کند:

«در آخرین تماس با گریه به خانواده‌اش اعلام کرده که به‌ دلیل ضرب و شتم توسط پلیس ترکیه، پایش زخمی شده و با وجود اینکه پلیس تمام وسایل شخصی او از جمله لباس‌های گرمش را گرفته، قصد دارند او را به سمت کوهستان بفرستند.»

بر اساس خبرهای منتشر شده از سوی خانواده کامران گودرزی، در نهایت پیکر بی‌جان این پناهجو در اواخر اردیبهشت ‌ماه از سوی مرزبانی ایران در شهر چالدران کشف شده است.

عموی این پناهجوی جان باخته می‌گوید که آثار زخم و کبودی ناشی از ضرب و شتم بر بدن کامران گودرزی کاملا مشهود بوده و این نشان می‌دهد که او پیش از جان باختن از سوی پلیس ترکیه شدیدا ضرب و شتم شده است.

کشتار پناهجویان در مرزها، فاجعه‌ای روزمره

- این اقدام دولت ترکیه پیش از این نیز مسبوق به سابقه بوده است.

او گفته داریوش عدیم، فعال حقوق بشر و فعال حقوق پناهجویان است.

عدیم در گفت‌وگو با زمانه با اشاره به واقعه جان باختن کامران گودرزی، می‌گوید:

« در سال‌های گذشته موارد زیادی از نقض آشکار حقوق پناهجویان توسط نیروهای مرزبانی کشور ترکیه شاهد بوده‌ایم که این برخوردها در برخی مواقع به قیمت از دست رفتن جان شهروندان پناهجو تمام شده است.»

کمتر از چهار ماه پیش از انتشار خبر جان‌ باختن کامران گودرزی، جسد ۱۳ تن، شامل ۱۰ پناهجوی افغان و سه پناهجوی کرد، در کوهستان‌های برفی مرز ترکیه و ایران پیدا شد. سخنگوی کمیسیون مهاجران و پناهجویان «حزب دموکراتیک خلق‌ها» (ه د پ) ایران و ترکیه را مسئول مرگ این پناهجویان دانست.

دفتر فرماندار شهر وان در ترکیه اما در واکنش به انتشار این گزارش، در بیانیه‌ای اعلام کرد که خبر کشته شدن مهاجران «غیرقانونی» بر اثر سرما به دست مقامات محلی رسیده اما به خاطر شرایط بد آب‌ و هوایی در منطقه و احتمال بروز بهمن، نتوانسته‌اند خود را به منطقه برسانند.

در این بیانیه همچنین آمده بود که دفتر فرمانداری مقامات نظامی و حقوقی را از این اتفاق مطلع کرده و آنها بعد از «عادی شدن شرایط آب‌ و هوایی به این موضوع رسیدگی خواهند کرد.»

داریوش عدیم اما با اشاره به گزارش‌های منتشر شده از رفتار غیر انسانی نیروهای پلیس مرزی ترکیه با پناهجویان می‌گوید که در برخی موارد، پلیس این کشور پس از بازداشت پناهجویان آنها را روانه کمپ‌هایی می‌کند که شبیه به بازداشت‌گاه هستند. کمپ‌هایی که در ترکیه به اردوگاه‌های دیپورت مشهور شده‌اند:

داریوش عدیم

«این کمپ‌ها شبیه بازداشت‌گاه یا زندان است. پناهجویان مدتی در این کمپ‌ها سپری می‌کنند و بعد به کشور خودشان بازگردانده می‌شوند.»

از کمپ‌های مورد اشاره داریوش عدیم می‌توان به کمپ دیپورتی «کوروباش» در حوالی شهر وان در ترکیه اشاره کرد که توسط اداره مهاجرت این کشور کنترل و اداره می‌شود.

در آمار رسمی منتشر شده درباره این کمپ، ظرفیت آن ۷۵۰ نفر اعلام شده در حالی که بنا به گفته‌ پناهجویانی که در این کمپ‌ها بوده‌اند، در بعضی روزها بیش از دو هزار و ۵۰۰ پناهجو از ملل مختلف در این کمپ تحت نظر پلیس قرار می‌گیرند.

وضعیت بهداشتی و غذایی در کمپ کوروباش همچون دیگر کمپ‌های مستقر در ترکیه، شدیدا نامناسب توصیف شده و شاهدان عینی اعلام کرده‌اند در برخی موارد حداقل امکانات درمانی و بهداشتی نیز برای پناهجویان مستقر در کمپ کوروباش موجود نیست.

داریوش عدیم اما در ادامه می‌گوید که مسأله برخوردهای غیر‌انسانی با پناهجویان تنها مختص به مرز مشترک ترکیه با ایران نیست بلکه در مرز مشترک با یونان نیز بارها گزارش شده پناهجویانی که قصد داشته‌اند به صورت غیرقانونی به یونان یا دیگر کشورهای اروپایی بروند هم از طرف نیروهای نظامی ترکیه و یونان مورد ضرب و شتم قرار گرفته‌اند و وسایل شخصی آنها سرقت شده است.

این فعال حقوق پناهجویان به زمانه می‌گوید:

«یک نمونه مثل خانواده گودرزی مسأله جان ‌باختن فرزندشان را رسانه‌ای کرده‌اند اما ده‌ها مورد از نقض آشکار حقوق پناهجویان در ترکیه وجود دارد که رسانه‌ای نشده و در سکوت خبری مانده است.»

در سال‌های اخیر اما حقوق پناهجویان در ترکیه همواره از سوی نهادهای دولتی این کشور نقض شده است. از سوی دیگر به موازات رکودهای اقتصادی پی در پی در این کشور در سال‌های اخیر، مقامات دولت رجب طیب اردوغان به صورت پیوسته در رسانه‌های ترکیهپناهجویان را عامل رشد بیکاری و رکود اقتصادی دولت معرفی می‌کنند. همین امر سبب شده تا پناهجویان ساکن در این کشور بیش از پیش از سوی شهروندان ترک  و نهادهای دولتی مورد آزار و تبعیض قرار گیرند. 

  • در همین زمینه

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آرزو الیاسی پناهجوی سیاسی در سویس در معرض دیپورت قرار گرفته است

    شورای همبستگی پناهجویان و پناهندگان در ترکیه آرزو الیاسی پناهجوی سیاسی در سویس در معرض دیپورت قرار گرفته است

  • پناهجوی ایرانی در جزیره لسبوس یونان

    شورای همبستگی پناهجویان و پناهندگان در ترکیه یک پناهجوی ایرانی که در جزیره لسبوس یونان گرفتار شده به ویروس اچ آی وی مبتلاست. او می‌گوید دولت یونان هنوز اجازه انتقالش به سرزمین اصلی این کشور را نداده تا تحت درمان قرار بگیرد. گزارشی از پرهام قبادی @BBCPersian

  • اعلامیه جهانی حقوق بشر ( مصوب ۱۹۴۸ ) ماده ( ۲و ۷)

    شورای همبستگی پناهجویان و پناهندگان در ترکیه اعلامیه جهانی حقوق بشر ( مصوب ۱۹۴۸ ) ماده ( ۲و ۷) مطابق اعلامیه حقوق بشر ( ماده ۲ ) هر کس " بدون هیچگونه تمایز ، خصوصا از حیث نژاد ، رنگ ، جنس ، زبان ، مذهب " حق برخورداری از تمام حقوق و آزادی های مندرج در این بیانیه را دارد . همچنین ماده ۷ این اعلامیه تصریح می کند که همه در پیشگاه قانون برابر هستند و حق برخورداری از حمایت قانونی ، فارغ از هر گونه تبعیض را دارند . @Iranrefugeessolidarity

  • بن‌بست پناهندگی

    شورای همبستگی پناهجویان و پناهندگان در ترکیه بن‌بست پناهندگی #پیام_پناهجویان ایرانی در ترکیه و #دادخواست به دادگاه #حقوق_بشر_اروپا وخامت اوضاع پناهجویان ایرانی در ترکیه و عدم انجام اقدامات حمایتی از سوی سازمان ملل باعث شد بسیاری از هموطنان پناهجو که همه درها را در ترکیه به روی خود بسته دیده‌اند برای احقاق حقوق خود به دادگاه حقوق بشر اروپا شکایت کنند. بنیاد آینه و داریوش اقبالی که حمایت از حقوق پناهجویان را همواره موردتوجه قرار داده و برای انعکاس صدای پناهجویان به جامعه جهانی همواره تلاش کرده‌اند نیز با حمایت از این دادخواست برای احقاق حقوق از دست‌رفته پناهجویان ایرانی در ترکیه تلاش کردند. لطفا برای حمایت از این حرکت انسان‌دوستانه و امضاء پتیشن به سایت و شبکه های اجتماعی آینه مراجعه کنید *** رسانه آینه همواره کوشیده است صدای پناهجویان را به جوامع بین‌المللی برساند و انعکاس دهنده شرایط آن‌ها باشد. شما نیز می‌توانید ناگفته‌های خود را با ما در میان بگذارید. برای ارسال صدا به آیدی تلگرامی زیر پیام دهید: Telegram.me/Ayeneh_Foundation @AyenehFoundation @DariushOfficialChannel

  • فراخوان حمایت از پناهجویان و پناهندگان در ترکیه

    فراخوان حمایت از پناهجویان و پناهندگان در ترکیه اواخر سال ۲۰۱۸ کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ترکیه مسئولیت بررسی پرونده‌های پناهندگی را به اداره مهاجرت این کشور واگذار کرد، اداره مهاجرت ترکیه نیز در اقدامی عجیب در همان ابتدا پرونده بسیاری از پناهجویان را که برخی از آن‌ها حتی حکم قبولی سازمان ملل را داشتند، رد کرد. به خیلی‌ها حکم ترک خاک داد و تعدادی پناهجو نیز اخراج شدند. قطع بیمه درمانی بسیاری از پناهجویان اقدام بعدی بود که به خصوص برای افراد بیمار و ناتوان مشکلات جدی ایجاد کرد. سال گذشته پناهجویان، با ارسال نامه‌ای به مقر کمیساریای عالی پناهندگان در ژنو، به نقض حقوق قانونی خود اعتراض کردند، اما اعتراض آن‌ها نتایج چندان مثبتی در پی نداشت. لطفا برای حمایت از این حرکت انسان‌دوستانه و امضاء پتیشن به سایت و شبکه‌های اجتماعی آینه مراجعه کنید. ***

  • شورای همبستگی پناهجویان و پناهندگان در ترکیه

    اطلاعیه اعلام موجودیت شورای همبستگی با پناه‌جویان و پناهندگان ایرانی در ترکیه هیئت موسس شورای همبستگی حدود سه ماه پیش به همت و کوشش تنی چند از دوستان پناه‌جو شروع به کار کرد. هدف از این شورا پیگیری مسایل و مشکلات پناهجویان است و به این منظور تلاش میکند با تمام نهادهای حقوق بشری و دخالتگر در پروسه پناهندگی ارتباط برقرار کرده و برای جلب حمایت آن‌ها کوشش کند. ماحصل نشست‌های پیاپی و منظم که بصورت آنلاین با تعداد زیادی از پناه‌جویان و پناهندگان ساکن ترکیه صورت گرفت اساسنامه‌ای است که اهداف و رویکردهای شورای همبستگی را بازتاب می‌دهد. پس از تایید اساسنامه، در تاریخ ۲۳می۲۰۲۰ اولین مجمع عمومی شورا برگزار و ۵ عضو هیئت اجرایی و یک نفر بعنوان ناظر برای یک دوره کاری یک‌ساله انتخاب شدند. در همین راستا شورای همبستگی با پناه‌جویان و پناهندگان ضمن دعوت به همکاری و همیاری از تمامی افراد و نهادهای مستقل که در راستای منافع پناه‌جویان فعالیت می‌کنند درخواست می‌کند که برای رسیدن به حق‌وحقوق ازدست‌رفته پناهجویان ما را در این مسیر همراهی کنند. چراکه تنها با کار جمعی و مشترک می‌توانیم قدم‌هایی در راستای منافع پناهندگان برداریم. همچنین شورای همبستگی در نظر دارد، ضمن حفظ استقلال خود، با فعالین و روزنامه‌نگاران، وکلای مهاجرت، سازمان‌ها و نهادهایی که در امر پناهندگی دخالت دارند ارتباط برقرار و وارد پروسه کار مشترک گردد. در نهایت، از همه مجامع بین‌المللی و سازمان‌های حقوق‌بشری درخواست حمایت داریم و امیدواریم که رسیدگی به روند پرونده پناهنده‌ها سریع‌تر جریان یابد و این روند تبعیض‌آمیز و طولانی متوقف شود تا تک‌تک پناه‌جوها بتوانند زندگی جدید خود را در یک کشور امن آغاز کنند. @Iranrefugeessolidarity

  • ملیکاسادات

    چ عجب.شما ک ب اصطلاح کشورتون گل وگلابه چرا راه قاچاق رو در پیش گرفتین حالا مال شما یه نفره انقد ادا و اطوار در میارین.مگه نمیگین هرکس تو مرز قاچاق بیاد و بره مجرمه و حق تیر داریم وفلان..اون همه افغانی رو سر مرز بعد از بیگاری کشیدن ازشون تحقیر ولخت کردن و کتک تو اب هریرود غرقشون کردین.بماند ک چقد سر مرز ترکیه افغانیارو موقع خروج از ایران سالهای قبل باتیر زدین حتی بخاطر هر گلوله پول گرفتین چطو افغانیارو کشتین با وجود شاهد میگین دروغه.حالا نوبت ب خودتون رسید میخواید پیگیری کنید هه .اون افغانیا ن واسه دزدی میومدن ن تصاحب مملکتتون بخاطر یه لقمه نون فقط.*.حتما میگین چون ایرانیه خونش رنگین تره

  • mohammad

    خدارحمتش کنه ولی فکر کنید خودتون ایران هم هیچ دست کمی از ترکیه نداره حالا این هم خواسته قاچاقی وارد ترکیه بشه اینطور شده وای به کشور شما که قصدا باعث مرگ بیست سی نفر افغان در مرز شدن که داخل رودخونه غرق شدن از هر دستی که بدین از همون دست پس میگیرین دنیا گرده هر بلایی هم که سر کشورتون میاد عکس ال جواب کارهای خوب و بد خودتونه

  • Fatemeh

    هه موقعی که دولت ایران پناهجویان افغانستانی تو مینداخت تو آب، پول و همه چیشونو می‌گرفت و ولشون می‌کرد، به خانواده هاشون جواب سر بالا میداد، صدای شکایت خانواده های اونا به کسی نرسید حالا صداتون دراومده !؟