ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

کنفرانس اقلیمی سازمان ملل یک سال به تعویق افتاد

۱۹۵ عضو امضاء‌کننده توافق‌نامه اقلیمی ‌جهانی با برگزاری کنفرانس اقلیمی سازمان ملل در نوامبر ۲۰۲۱ به توافق رسیدند. کشورهای آفریقایی اعتراض کردند.

قرار بود کنفرانس اقلیمی سازمان ملل در نوامبر سال جاری در گلاسکو برگزار شود اما ۱۹۵ عضو امضاء‌کننده جهانی توافق‌نامه اقلیمی توافق کردند که این کنفرانس به نوامبر ۲۰۲۱ موکول شود. کشورهای آفریقایی معترضند زیرا کنفرانس اقلیمی بعدی در آفریقا نیز یک سال به تأخیر می‌افتد.

کنفرانس اقلیمی سازمان ملل در گلاسکو ـ عکس از شاتر استاک

نشریه اشپیگل آلمان براساس اطلاعاتی که به‌دست آورده از تعویق کنفرانس اقلیمی سازمان ملل خبر داده است. به‌نوشته اشپیگل، در اوایل هفته جاری، دولت بریتانیا نامه‌ای را به همه اعضای «هیئت بین‌ دولتی تغییر اقلیمی» (IPCC) ارسال کرد و پیشنهاد داد که کنفرانس اقلیمی سازمان ملل تا نوامبر ۲۰۲۱ به تعویق بیفتد. عصر پنج‌شنبه ۸ خرداد / ۲۸ مه، ۱۹۵ کشور این تاریخ را تأیید کردند.

هیئت بین ‌دولتی تغییر اقلیمی که مقر اصلی آن در ژنو است، در سال ۱۹۸۸ از سوی سازمان ملل متحد، سازمان هواشناسی جهانی (WMO) و برنامه محیط ‌زیستی سازمان ملل (UNEP) ایجاد شد تا خطر تغییرات آب و هوای کره زمین در نتیجه فعالیت‌های انسانی را ارزیابی کند.

به‌گزارش اشپیگل در میان کشورهای آفریقایی مخالفت‌هایی با تغییر زمان برگزاری کنفرانس اقلیمی وجود داشت، زیرا سال ۲۰۲۱ در واقع نوبت آفریقا به‌عنوان قاره میزبان این کنفرانس بود. اکنون کنفرانس اقلیمی سازمان ملل در سال ۲۰۲۲ در آفریقا برگزار خواهد شد و این به بدان معنی است که همایش‌های دیگر نیز ممکن است تا یک سال به تعویق بیفتند.

بدین ترتیب، کنفرانس منظم بعدی سازمان ملل از اول تا ۱۲ نوامبر ۲۰۲۱ (۱۰ تا ۲۱ آبان ۱۴۰۰) در گلاسکو برگزار می‌شود. انتظار می‌رود این نشست دو هفته‌ای بزرگترین نشستی باشد که در بریتانیا برگزار می‌شود. قرار است موضوعات نهایی پیمان جهانی اقلیمی در آن‌جا حل شوند. مهمترین مورد بهبود برنامه‌های اقلیمی ۱۹۵ کشور است.

رهبران جهان در سال ۲۰۱۵ در پاریس متعهد شدند که افزایش دمای هوای سیاره نسبت به دوران پیشاصنعتی را «تا حد خوبی زیر ۲ درجه سلسیوس» نگه دارند، اگرچه تعهد اصلی مبتنی بر نگه داشتن افزایش دما در مرز ۲ درجه است. آن‌ها تاکنون موفق به انجام این کار نشده‌اند.

پاتریشیا اسپینوزا، دبیر پیمان تغییرات اقلیمی سازمان ملل هشدار داد که بحران شیوع کرونا می‌تواند بالا بردن سطح اهداف اقلیمی را به تأخیر بیندازد.

با این حال، برخی از سرمایه‌گذاران، دیپلمات‌ها و فعالان محیط زیستی بر این باورند که به تعویق انداختن این اجلاس، به دولت‌ها این فرصت را می‌دهد که کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و به‌کارگیری اهداف اقلیمی در برنامه‌های خود را برای احیای اقتصاد تدوین کنند.

در مقابل، کارلوس مانوئل رودریگز، وزیر انرژی و محیط زیست کوستاریکا به نیویورک تایمز گفته است، اگر مذاکرات اقلیمی زودتر انجام شود، سران دولت‌ها فشار بیشتری برای تراز کردن بسته‌های محرک اقتصادی خود با اهداف اقلیمی احساس خواهند کرد. او افزود: «اگر برای کمک‌های بین‌المللی و برنامه‌های بازسازی ملی شرایطی وجود نداشته باشد، ما در موقعیت بسیار دشواری قرار خواهیم گرفت.»

در واقع همه چیز تا ماه نوامبر با جلسات کاری، کنفرانس‌های بینابینی و نشست اتحادیه اروپا و چین در لایپزیگ در ماه سپتامبر برنامه‌ریزی شده بود. به‌گفته محافل سازمان ملل، اکنون دشواری کار در حفظ پویایی مذاکرات است. مسئله این است که اکنون با وجود بحران اقتصادی، کشورها تلاش خود را کم و روند کنفرانس پاریس را متوقف نکنند.

سایر توافق‌نامه‌های حفاظت از محیط زیست نیز باید در انتظار بمانند: آخرین دور مذاکرات دولت‌ها در مورد توافق‌نامه حفاظت از دریاها در واقع باید در پایان ماه مارس انجام می‌شد. کنفرانس تنوع زیستی سازمان ملل در کونمینگ چین، در ماه اکتبر برگزار نمی‌شود. نشست کونمینگ نقطه عطفی در مورد مذاکرات تنوع زیستی به‌شمار می‌رفت. در آن‌جا، کشورها می‌بایست در چارچوب یک کنوانسیون جهانی درباره حمایت از گیاهان و حیوانات به توافق می‌رسیدند. به گفته محافل سازمان ملل، کنفرانس تنوع زیستی سازمان ملل نیز باید در سال آینده و در صورت امکان قبل از کنفرانس اقلیمی سازمان ملل، برگزار شود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.