ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

گرانی بنزین در ونزوئلا پیش از رسیدن نفتکش پنجم

در شرایطی که ورود نفتکش پنجم ایران به ونزوئلا هنوز تایید نشده است، رئیس جمهوری این کشور ضمن اعلام طرح سهمیه‌بندی بنزین وارداتی، قیمت آن را افزایش داد.

چهار نفتکش حامل بنزین و مشتقات نفتی ایران تاکنون به بنادر ونزوئلا رسیده‌اند، اما ، به‌رغم پیش‌بینی‌ها ورود نفتکش پنجم هنوز تایید نشده است. در شرایطی که گفته می‌شود بنزین ایران به پمپ‌بنزین‌های ونزوئلا تحویل شده، نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری این کشور با اعلام طرح سهمیه‌بندی، قیمت بنزین را افرایش داد.

تصویری از نفتکش ایرانی فورچون، در بندر کابییو در شمال ونزوئلا - ۲۵ مه ۲۰۲۰ -(عکس از - / AFP)

خبرگزاری رویترز، شنبه ۳۰ مه/ ۱۰ خرداد به نقل از پایگاه خبری «رفینیتیو ایکان» اعلام کرد پنجمین نفتکش ایرانی به دریای کارائیب نزدیک شده و انتظار می‌رود روز یکشنبه به آبهای ونزوئلا برسد.

غلامرضا انصاری، معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت امورخارجه نیز یکشنبه ۱۱ خرداد گفت: «آخرین نفتکش ایرانی امروز وارد سواحل ونزوئلا می‌شود و در صورت درخواست ونزوئلا، همکاری‌های ایران و آن کشور در بخش‌های مختلف ادامه خواهد داشت».

 نفتکش فوق که «کلاول» نام دارد آخرین نفتکشی‌ست که محموله یک میلیون و ۵۳۰ هزار بشکه‌ای بنزین و مشتقات نفتی ایران را به ونزوئلا می‌رساند. پیشتر نفتکش‌های «فورچون»، «فارست»، «فاکسون» و«پتونیا» که به‌رغم تحریم‌های ایالات متحده از بندر رجایی به مقصد بنادر ونزوئلا حرکت کرده بودند، به این کشور رسیدند. رسیدن نفتکش پنجم اما به‌رغم پیش‌بینی‌ها، هنوز تایید نشده است.

ونزوئلا درحالی از ایران بنزین می‌خرد که خود دارای پالایشگاه‌هایی با ظرفیت تولید بیش از ۱,۳ میلیون بشکه سوخت در روز است. رویترز اما می‌گوید فعالیت این پالایشگاه‌ها در سال ۲۰۲۰ به‌خاطر مشکلاتی اعم از قطعی برق و کمبود قطعات یدکی به زیر ۲۰ درصد ظرفیت رسیده است. برخی گزارش‌ها نیز این رقم را ۱۰ درصد و عامل آن را تحریم‌های ایالات متحده اعلام کرده‌اند.

گفته می‌شود ونزوئلا با واردات بنزین از ایران کمبود سوخت در پمپ‌ بنزین‌ها را جبران کرده و قیمت عرضه آن را از روز دوشنبه گران‌تر خواهد کرد تا پس از دو دهه عرضه بنزین یارانه‌ای با قیمت نازل، برخی از یارانه‌های بنزین را نیز قطع کند. نیکولاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا روز شنبه ۳۰ مه/۱۰ خرداد طرح سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین را در این کشور اعلام کرد که به موجب آن طرحی دارندگان خودروهای شخصی ماهیانه ۱۲۰ لیتر بنزین و به قیمت ۵ هزار بولیوار، معادل حدود ۰,۰۳ دلار دریافت خواهند کرد.

از ۱۸۰۰ جایگاه سوخت در ونزوئلا نیز تنها ۲۴۰ پایگاه پس از شیوع ویروس کرونا در این کشور و اعمال مقرارت منع آمد و شد، فعال مانده‌اند که فروش بنزین را تا حد زیادی کاهش داده‌اند. با این‌وجود عرضه بنزین با قیمت جدید در ۱۵۰۰ جایگاه سوخت انجام خواهد شد. طرح دولت همچنین به شرکت‌های خصوصی اجازه می‌دهد در ۲۰۰ جایگاه بنزین را به قیمتی معادل با هر لیتر ۰.۵۰ دلار (قیمت آزاد) به‌فروش برسانند و در قبال آن از خریداران ارز دریافت کنند.  

قحطی شدید بنزین یارانه‌ای اخیرا بازار سیاهی ایجاد کرده که در آن خریداران مجبورند برای هر لیتر بنزین دست کم ۲ دلار بپردازند.

ونزوئلا نیز مانند جمهوری اسلامی ایران تحت تحریم‌های نفتی ایالات متحده قرار دارد که نوع و منابع واردات ونزوئلا را محدود می‌کنند. واردات بنزین از ایران، که سود مالی را نصیب هر دو دولت خواهد کرد، به نوعی دورزدن این تحریم‌ها محسوب شده و تنش‌هایی لفظی میان واشنگتن و تهران برانگیخته است.

الیوت آبرامز، فرستاده ویژه ایالات متحده در ونزوئلا جمعه اعلام کرد واشنگتن به دولت‌ها، بنادر، شرکت‌های کشتیرانی و شرکت‌های بیمه هشدار می‌دهد اگر به محموله‌های ایران کمک کنند، تحت تحریم قرار خواهند گرفت. خورخه آررئآزا، وزیر خارجه ونزوئلا در واکنش به اظهارات آبرامز گفته صحبت‌های او را به عنوان سند در یک پرونده بین‌المللی علیه تحریم به‌کار خواهد گرفت.

با این‌حال تهدیدهای ایالات متحده بی‌نتیجه نبوده است. روزنامه وال استریت ژورنال روز شنبه گزارش داده دو نفتکش یونانی که حامل نفت ایران به ونزوئلا بودند، به‌ دنبال تهدیدهای مطرح شده از سوی آمریکا در زمینه «کسب بیمه» و «دسترسی به سیستم‌های بانکی بین‌المللی»، از ادامه مسیر منصرف شده و در حال حاضر در سواحل سنگال به‌ سوی جنوب در حرکت‌ هستند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.