ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف از بازگشت سیروس عسگری به ایران خبر داد

سیروس عسگری، استاد ایرانی به اتهام سرقت اسرار تجاری در آمریکا زندانی و سپس تبرئه شده بود. آزادی او ممکن است با مبادله مایکل وایت، آمریکایی زندانی در ایران همراه شود.

محمدجواد ظریف خبر داد که سیروس عسگری، استاد ایرانی که به اتهام سرقت اسرار تجاری در آمریکا و دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران زندانی و سپس تبرئه شده بود در راه بازگشت به ایران است. آزادی عسگری ممکن است بخشی از طرح مبادله او با مایکل وایت، آمریکایی زندانی در ایران باشد.

(سیروس عسگری ـ عکس از خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا

به‌گزارش رویترز، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، سه‌شنبه ۱۳ خرداد / ۲ ژوئن در یک پست اینستاگرامی نوشت: «سلام دوستان. خبرهای خوب. دکتر سیروس عسگری در حال پرواز به سمت ایران است. به همسر و خانواده‌اش تبریک می‌گویم.»

ظریف در ماه مارس از واشنگتن خواسته بود که عسگری را آزاد کند. به‌گفته ظریف او یکی از چندین دانشمند ایرانی است که ایالات متحده به «گروگان» گرفته است.

سیروس عسگری ۵۹ ساله استاد دانشگاه شریف تهران، در آوریل ۲۰۱۶ متهم به تلاش برای سرقت اطلاعات از دانشگاه کیس وسترن ریزرو در آمریکا شد. این دانشگاه در حال تحقیق بر روی پروژه‌ای برای نیروی دریایی آمریکا بود. در ماه نوامبر گذشته دادگاهی در اوهایو او را از سرقت اطلاعات تجاری و دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران تبرئه کرد.

عسگری در ماه مارس در زندان‌های آمریکا به ویروس جدید کرونا مبتلا شد. اداره مهاجرت آمریکا درمان او را به عهده گرفت. یک سخنگوی اداره مهاجرت و گمرک ایالات متحده تأیید کرد که اگر عسگری مجوز لازم پزشکی برای سفر را دریافت کند، امکان بازگشت او به ایران فراهم می‌شود.

همچنین مقام‌های اداره مهاجرت آمریکا گفته بودند به‌دلیل تأخیر در صدور گذرنامه جدید عسگری از سوی تهران و لغو پروازها به‌خاطر شیوع کووید۱۹، آزادی سیروس عسگری با تأخیر مواجه شده است. تهران این ادعاها را رد کرد.

عسگری ممکن است بخشی از طرح مبادله زندانیان بین تهران و واشنگتن باشد. این دو دشمن دیرینه روابط‌شان با خروج آمریکا از برجام و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران خصمانه‌تر شده است.

اگر مبادله‌ای صورت گیرد، مایکل وایت شهروند آمریکایی و افسر سابق نیروی دریایی این کشور که در سال ۲۰۱۸ در ایران بازداشت شد، نامزد احتمالی مبادله‌ از سوی ایران است. مایکل وایت به اتهام توهین به رهبر جمهوری اسلامی و انتشار عکس خصوصی به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود اما در اواسط ماه مارس از زندان آزاد شد و هنوز در ایران است.

دسامبر سال گذشته شیو وانگ، آمریکایی چینی‌تبار که به مدت سه سال به اتهام جاسوسی در ایران زندانی بود با مسعود سلیمانی، شهروند ایرانی که به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا زندانی شده بود مبادله شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • بهروز

    این تبریک و شادباش گفتنها نشان از بی گناهی آقای سیروس عسگری است!! قطعاً آقا سیروس داستان اینها برای گشت و گذار در جزایر قناری به دیار کفر سفر کرده بوده! زمانی اتحاد جماهیر شوروی با آمریکا در حال جنگ سرد بود. همان زمان تکنولوژی شوروی در راستای برترین تکنولوژی های روز در دنیا بود. آخوند دوزاری و لاتهای سپاهی-هیأتی با دزدی تکنولوژی از دانشگاههای دنیا (بخوانید راهزنی) آبرو و عزتی برای ما ایرانیان باقی نگذاشته‌اند. این هم از شیرین کاری این به اصطلاح دزد دانشگاهی سپاه قدس!