ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آتش به جنگل‌های دنا افتاد

در نبود امکانات مهار آتش، جنگلبانان و مردم بومی با دست خالی به جنگ آتش در جنگل‌های خائیز رفتند. حالا هم نوبت به دنا رسیده و آتش در جنگل‌های دنا افتاده است. منطقه صعب‌العبور است و بالگردی در اختیار نیست.

جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد در آتش می‌سوزند. به فاصله کوتاهی پس از «مهار» آتش جنگل‌ها و مراتع «تنگ تامرادی»، جنگل‌های دنا در روستای «تمنک» آغاز شد. یک مقام محلی می‌گوید: شواهدی وجود دارد که یک شکارچی عامل این آتش‌سوزی است.

در نبود امکانات مهار آتش، جنگلبانان و مردم بومی با دست خالی به جنگ آتش در جنگل‌های خائیز رفتند. حالا هم نوبت به دنا رسیده و آتش به جنگل‌های آنجا افتاده. عکس: آرشیو

زخم سوختن ۵۰۰ هکتار از جنگل‌ها و مراتع زاگرس و کهیگلویه و بویراحمد هنوز التیام نیافته که دو نقطه دیگر از این استان شاهد شعله‌ور شدن آتش شد. صبح یکشنبه ابتدا خبرگزاری‌ها از «مهار» آتش‌سوزی پس از نیم ساعت در «تنگه تامرادی» خبر دادند و عصر هم جنگل‌های دنا در روستای تمنک سوختند.

عبدالحمید پناهی، فرماندار شهرستان دنا بعدازظهر یکشنبه خبر آتش‌گرفتن جنگل‌های دنا را تایید کرد و گفت: از آتش‌نشانی یاسوج برای مهار آتش درخواست کمک کرده‌ایم.

او آتش‌سوزی را «گسترده» توصیف کرد و گفت: علت آن هنوز «به صورت دقیق مشخص نیست و در حال بررسی است».

قربانعلی فلسفی، رئیس اداره منابع طبیعی دنا اما آتش‌سوزی را به «موتورسواری که برای شکار به کوه رفته بود»، نسبت داد.

او گفت که فرد مظنون «پس از آتش زدن جنگل‌ها و مراتع متواری شده و در حال شناسایی این فرد هستیم».

به گفته فلسفی؛ نیروهای مردمی و منابع طبیعی در حال مهار آتش هستند اما به علت سخت‌گذر بودن منطقه و پوشش جنگلی زیاد مهار آتش سخت شده است.

در همین رابطه محمد رستمی، مدیرعامل آتش نشانی یاسوج از اعزام آتش‌نشان به منطقه دنا برای مهار آتش خبر داد.

جنگل‌های منطقه تمنک صعب‌العبور است و همین موضوع ممکن است مهار آتش‌سوزی را سخت‌تر کند. به گفته رستمی تیم‌های مشرک آتش‌نشانی تهران و یاسوج «با ۲۵ نفر نیرو و ۵ خودرو کمک‌دار» به منطقه اعزام شده‌اند.

فرماندار دنا هم به خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، گفت: در صورتی که کار مهار با کُندی پیش برود و آتش سوزی وسیع و گسترده شود نهایتا درخواست بالگرد نیز خواهیم کرد.

هفته گذشته هنگامی که جنگل‌های خائیز در کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان آتش گرفت، مقام‌های محلی از اعزام نشدن به موقع بالگرد برای مهار آتش انتقاد کردند تا مشخص شود وزارت دفاع به دلیل پرداخت نشدن مطالباتش از سوی منابع طبیعی از اعزام بالگرد به منطقه خودداری کرده است.

تعلل وزارت دفاع در اعزام بالگرد، آتش‌سوزی در جنگل‌های خائیز را گسترش داد و مهار آن را برای چند روز به تاخیر انداخت.

صبح امروز هم جنگل‌های تنگ‌مردای در کهگیلویه و بویراحمد آتش گرفت. به گفته رئیس اداره منابع طبیعی بویراحمد آتش پس از نیم ساعت تلاش «دیده‌بان‌های محلی و بومی» مهار شده است. عباس حسن‌زاده علت آتش‌سوزی را «انسانی» اعلام کرد اما گفت: «عمدی یا سهوی بودن آن مشخص نیست».

از آغاز ماه جاری جنگل‌های زاگرس در منطقه خائیز و گچساران دچار آتش‌سوزی شدند. برآورد می‌شود نزدیک به پانصد هکتار از جنگل‌های استان کیگیلویه و بویراحمد در آتش‌سوزی‌های اخیرآسیب دیده باشد.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.