ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

مجید طاهری به ایران بازگشت

این پزشک ایرانی با مایکل وایت، کهنه‌سرباز آمریکایی مبادله شده بود. او پزشک متخصص پوست است و چند ماهی را هم در زندان‌های آمریکا گذرانده بود. اتهام: تهیه یک فیلتر.

مجید طاهری، پزشک ایرانی که تا پیش از این مقیم فلوریدا بود اما به اتهام دور زدن تحریم‌های آمریکا بازداشت و سرانجام با مایکل وایت، کهنه‌سرباز آمریکایی زندانی در ایران مبادله شد، صبح دوشنبه ۱۹ خرداد وارد فرودگاه خمینی تهران شد. مجید جابری انصاری، معاون وزیر خارجه ایران به استقبال او رفت.

جابر انصاری، معاون وزیر خارجه ایران از مجید طاهری در فرودگاه خمینی تهران استقبال کرد

خبرگزاری امنیتی فارس تصویری از مجید طاهری در جمع خانواده‌اش در فرودگاه خمینی تهران منتشر کرده است. جابری انصاری گفت:

«خوشحال هستیم که بعد از ماه‌ها تلاش فشرده و پیگیری مستمر وزارت امور خارجه در هماهنگی نزدیک با نهادهای مختلف کشور با همکاری دولت سوئیس امکان رهایی آقای دکتر طاهری فراهم شد.»

به گزارش آسوشیتدپرس مجید طاهری را در آمریکا به نام متیو طاهری می‌شناسند. او پزشک متخصص پوست است و در حالی که در تلاش بود یک فیلتر ویژه برای تولید واکسن را برای تحقیقات علمی تهیه کند و در اختیار پژوهشگران دانشگاهی ایرانی قرار دهد بازداشت شد. مقامات قضایی آمریکا گفته بودند فیلتری که طاهری برای تولید واکسن خریده بود، می‌تواند برای تولید سلاح شیمیایی و بیولوژیکی هم به کار گرفته شود. علاوه بر این طاهری که تلاش کرده بود مبالغی زیر ۱۰ هزار دلار را از آمریکا خارج کند به پولشویی متهم شده بود. طاهری در جمع خبرنگاران در تهران گفت:

«به گروهی در دانشگاه تهران در خصوص ساخت واکسن ضد سرطان در انسان کمک می کردم. اتهام غیرمنصفانه و واهی به من چسباندند و برای یکسال و ۶ ماه در زندان بودم.»

طاهری اواخر سال گذشته اتهامات خود را پذیرفت و به ۱۶ ماه زندان محکوم شد و چندین ماه را هم پشت میله‌های زندان گذراند. طاهری در آوریل سال جاری با قید وثیقه آزاد شد و وزارت دادگستری آمریکا هم شکایت او را از او پس گرفت.  

مذاکرات پشت پرده در شرایط پیچیده

مایکل وایت  کهنه‌سرباز آمریکایی که از ژوئیه سال گذشته میلادی در ایران در بازداشت بود، به اتهام توهین به رهبر جمهوری اسلامی و انتشار عکس خصوصی به ۱۰ سال زندان محکوم شده بود. ایران پنجشنبه ۴ ژوئن/ ۱۴ خرداد مایکل وایت را در ازای آزادی مجید طاهری آزاد کرد.

پنجشنبه هفته گذشته محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران تأیید کرده بود که آمریکا موافقت کرده در ازای آزادی مایکل وایت یکی از شهروندان ایران را آزاد کند. ظریف در توئیتر نوشت:

«خرسندم که دکتر مجید طاهری و آقای وایت به زودی به خانواده‌هایشان ملحق می‌شوند (…) نیازی به دست‌چین کردن نیست. گروگان‌های ایرانی بازداشت‌شده در آمریکا باید به خانه برگردند.»

بیل ریچاردسون که در فاصله  بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۱۱ فرماندار ایالت «نیومکزیکو» بود اعلام کرد که در مذاکرات فشرده با محمد جواد ظریف و مجید تخت روانچی، نماینده ایران در سازمان ملل توافق بر سر آزادی مایکل وایت حاصل شده است. مرکز ریچاردسون با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که مذاکرات بین طرفین به سبب بالا بودن تنش بین دو کشور در ماه‌های اخیر پیچیده بود. در این بیانیه از دولت قطر هم به خاطر همکاری برای آزادی مایکل وایت تشکر شده است.

در طول مذاکرات غیرمستقیم مقامات وزارت خارجه ایران با ریچاردسون قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس در حوالی فرودگاه بغداد با پهپاد ارتش آمریکا کشته شد و ایران هم در پاسخ پایگاه عین‌الاسد عراق را موشک‌باران کرد.

معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات شنبه گذشته با انتشار اطاعیه‌ای اعلام کرد: «برخی سیاسیون در آمریکا من جمله برایان هوک در نظر داشتند از فوت مایکل وایت به دلیل بیماری مزمن حداکثر بهره‌برداری سیاسی را علیه جمهوری اسلامی ایران و در قالب یک بمب خبری به عمل آوردند که با آزادی وی، این فرصت نیز از آنان سلب گردید.»

وایت به کرونا مبتلا بود. به‌جز مایکل وایت، دست‌کم سه آمریکایی دیگر در ایران در بازداشت هستند: باقر نمازی، آمریکایی ایرانی‌تبار، و پسرش سیامک. سرنوشت یک آمریکایی دیگر به نام رابرت لوینسون نیز پس از سفر به ایران در سال ۲۰۰۷ میلادی همچنان نامعلوم است.

وزارت خارجه ایران اعلام آمادگی کرده است که به مذاکرات غیر مستقیم با مقامات آمریکایی درباره تبادل زندانی ادامه دهد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • badralsadat madani

    ((مقامات قضایی آمریکا گفته بودند فیلتری که طاهری برای تولید واکسن خریده بود، می‌تواند برای تولید سلاح شیمیایی و بیولوژیکی هم به کار گرفته شود. علاوه بر این طاهری که تلاش کرده بود مبالغی زیر ۱۰ هزار دلار را از آمریکا خارج کند به پولشویی متهم شده بود. ))****.