ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ماه، ارتباطی به نابهنجاری‌های روانی ندارد

<p>ساینس دیلی - به رغم تصور معمول، هیچ ارتباطی بین چرخه هلالی ماه و بروز نابهنجاری&zwnj;های روانی وجود ندارد. این نتیجه را تیمی از پژوهش&zwnj;گران کانادایی، به سرپرستی ژنویو باله&zwnj;ویل (<span dir="LTR">Genevi&egrave;ve Belleville</span>) از دانشکده روان&zwnj;شناسی دانشگاه لاوال، و با بررسی ارتباط احتمالی مابین چرخه هلالی ماه، و تعداد مراجعینی دریافته&zwnj;اند که هر شب به&zwnj;واسطه مشکلات روانی&zwnj;شان به بخش اورژانس انتقال داده می&zwnj;شدند.</p> <!--break--> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">جزئیات این بررسی، در وب&zwnj;سایت مجله علمی <span dir="LTR">General Hospital Psychiatry</span> منتشر شده است. این پژوهش&zwnj;گران، به&zwnj;منظور شناخت هرگونه ارتباطی میان ماه و معضلات روانی افراد، آمار مراجعین بخش اورژانس بیمارستان&zwnj;های <span dir="LTR">Sacr&eacute;-Coeur</span> مونترآل و <span dir="LTR">H&ocirc;tel-Dieu de L&eacute;vis</span> شهر لویس ِ کبک را در خلال ماه&zwnj;های مارس ۲۰۰۵ تا آوریل ۲۰۰۸ بررسی کردند. آن&zwnj;ها به&zwnj;ویژه سراغ ۷۷۱ نفری را گرفتند که دلیل مراجعه&zwnj;شان، درد سینه&zwnj;ای بود که هیچ علت پزشکی خاصی برایش یافت نمی&zwnj;شد. ارزیابی&zwnj;های روانی حکایت از این داشت که بخش اعظم این بیماران، از اضطراب، ترس و پریشان&zwnj;حالی، و یا فکر به خودکشی رنج می&zwnj;بردند.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">این پژوهش&zwnj;گران، آمار مراجعه بیماران مزبور را با نوع هلال ماه هر شب (و یا به اصطلاح &laquo;فاز ماه&raquo;) مقایسه کردند. نتایج این تحقیق، هیچ&zwnj;گونه رابطه&zwnj;ای را میان بروز این نابهنجاری&zwnj;ها و چهار فاز اصلی ماه، مشخص نکرد. فقط یک استثنا وجود داشت و آن هم اینکه اضطراب افراد، در تربیع آخر ماه، حدود ۳۲ درصد کمتر بود. باله&zwnj;ویل در این&zwnj;باره می&zwnj;گوید: &quot;این شاید اصلاً تصادفی باشد و شاید هم پای فاکتورهایی در میان بوده که ما به حساب&zwnj;شان نیاورده&zwnj;ایم. اما در یک چیز شکی نیست: اینکه ما هیچ نشانی از تأثیر ماه کامل و یا ماه نو ندیدیم&quot;.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL">نتایج این تحقیق، برخلاف چیزی&zwnj;ست که اکثر افراد، از جمله ۸۰ درصد پرستاران و &nbsp;۶۴درصد پزشکان در رابطه با تأثیر چرخه هلالی ماه بر سلامت روانی بیماران تصور می&zwnj;کنند. باله&zwnj;ویل می&zwnj;گوید: &quot;امیدواریم نتایج تحقیق&zwnj;مان متخصصین امر بهداشت را وادارد از این باور دست بکشند؛ که در غیراینصورت این کژفهمی می&zwnj;تواند از یک سو نحوه برخوردشان طی شب&zwnj;های ماه کامل را تحت تأثیر قرار دهد؛ و از سویی هم توجه&zwnj;شان را از علل اصلی بروز نابهنجاری&zwnj;های روانی طی باقی روزهای ماه، سلب کند&quot;.</p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL"><strong>منبع: </strong><strong><a href="http://www.sciencedaily.com/releases/2012/11/121119114255.htm"><span dir="LTR">Science Daily</span></a></strong></p> <p dir="RTL">&nbsp;</p> <p dir="RTL"><strong>توضیح تصویر:</strong></p> <p dir="RTL">عکس از <span dir="LTR">Zacarias da Mata / Fotolia</span></p>

ساینس دیلی - به رغم تصور معمول، هیچ ارتباطی بین چرخه هلالی ماه و بروز نابهنجاری‌های روانی وجود ندارد. این نتیجه را تیمی از پژوهش‌گران کانادایی، به سرپرستی ژنویو باله‌ویل (Geneviève Belleville) از دانشکده روان‌شناسی دانشگاه لاوال، و با بررسی ارتباط احتمالی مابین چرخه هلالی ماه، و تعداد مراجعینی دریافته‌اند که هر شب به‌واسطه مشکلات روانی‌شان به بخش اورژانس انتقال داده می‌شدند.

جزئیات این بررسی، در وب‌سایت مجله علمی General Hospital Psychiatry منتشر شده است. این پژوهش‌گران، به‌منظور شناخت هرگونه ارتباطی میان ماه و معضلات روانی افراد، آمار مراجعین بخش اورژانس بیمارستان‌های Sacré-Coeur مونترآل و Hôtel-Dieu de Lévis شهر لویس ِ کبک را در خلال ماه‌های مارس ۲۰۰۵ تا آوریل ۲۰۰۸ بررسی کردند. آن‌ها به‌ویژه سراغ ۷۷۱ نفری را گرفتند که دلیل مراجعه‌شان، درد سینه‌ای بود که هیچ علت پزشکی خاصی برایش یافت نمی‌شد. ارزیابی‌های روانی حکایت از این داشت که بخش اعظم این بیماران، از اضطراب، ترس و پریشان‌حالی، و یا فکر به خودکشی رنج می‌بردند.

این پژوهش‌گران، آمار مراجعه بیماران مزبور را با نوع هلال ماه هر شب (و یا به اصطلاح «فاز ماه») مقایسه کردند. نتایج این تحقیق، هیچ‌گونه رابطه‌ای را میان بروز این نابهنجاری‌ها و چهار فاز اصلی ماه، مشخص نکرد. فقط یک استثنا وجود داشت و آن هم اینکه اضطراب افراد، در تربیع آخر ماه، حدود ۳۲ درصد کمتر بود. باله‌ویل در این‌باره می‌گوید: "این شاید اصلاً تصادفی باشد و شاید هم پای فاکتورهایی در میان بوده که ما به حساب‌شان نیاورده‌ایم. اما در یک چیز شکی نیست: اینکه ما هیچ نشانی از تأثیر ماه کامل و یا ماه نو ندیدیم".

نتایج این تحقیق، برخلاف چیزی‌ست که اکثر افراد، از جمله ۸۰ درصد پرستاران و  ۶۴درصد پزشکان در رابطه با تأثیر چرخه هلالی ماه بر سلامت روانی بیماران تصور می‌کنند. باله‌ویل می‌گوید: "امیدواریم نتایج تحقیق‌مان متخصصین امر بهداشت را وادارد از این باور دست بکشند؛ که در غیراینصورت این کژفهمی می‌تواند از یک سو نحوه برخوردشان طی شب‌های ماه کامل را تحت تأثیر قرار دهد؛ و از سویی هم توجه‌شان را از علل اصلی بروز نابهنجاری‌های روانی طی باقی روزهای ماه، سلب کند".

منبع: Science Daily

توضیح تصویر:

عکس از Zacarias da Mata / Fotolia

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.