ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

شماری کشته و مجروح در انفجار در مسجد شیرشاه سوری در کابل

انفجار در حین برگزاری نماز جمعه اتفاق افتاد. مولوی عزیزالله مفلح خطیب جمعه مسجد در بین کشته‌شدگان بود.

در اثر انفجار بمب در مسجد شیر شاه سوری در غرب کابل دست‌کم چهار نفر از جمله مولوی عزیزالله مفلح خطیب جمعه مسجد کشته و شماری از نمازگزاران مجروح شدند.

شماری کشته و مجروح در انفجار در مسجد شیرشاه سوری در کابل
شماری کشته و مجروح در انفجار در مسجد شیرشاه سوری در کابل (عکس: توییتر)

به گزارش شبکه الجزیره وزارت داخله افغانستان جمعه ۱۲ ژوئن، ۲۳ خرداد با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که انفجار در مسجد شیر شاه سوری در حین برگزاری نماز جمعه اتفاق افتاد.

طارق آرین، سخنگوی وزارت امور داخله اعلام کرد که پلیس منطقه را مسدود کرد. مجروحان به بیمارستانی در آن حوالی منتقل شدند.  

 به گفته آرین انفجار ناشی از مواد منفجره جاسازی شده در داخل مسجد بوده است. در این انفجار دست‌کم هشت نفر از نمازگزاران مجروح شدند.

مسئولیت این انفجار را فرد و یا گروهی بر عهده نگرفته است.

۱۰ روز پیش در اثر انفجار در مسجد وزیر محمداکبرخان در مرکز شهر کابل، ایاز نیازی پیش‌نماز این مسجد و یک نمازگزار دیگر کشته شدند. در آن زمان مسئولیت این حمله را گروه دولت اسلامی (داعش) به عهده گرفت.

حبیب ورداک، یک تحلیلگر مسائل امنیت ملی در کابل در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت:

«هر موقع که مذاکرات صلح شتاب می‌گیرد، چنین انفجارهایی اتفاق می‌افتد. ظاهراً گروه‌هایی هستند که می‌خواهند این پیام را برسانند که صلح با طالبان الزاماً به معنی برقراری آرامش در کشور نیست.»

مهاجمان مسلح سه‌شنبه ۲۳ اردیبهشت / ۱۲ مه به «بیمارستان ۱۰۰ بستر دشت برچی» در غرب کابل که پزشکان بدون مرز آن را اداره می‌کنند حمله کردند و ۲۵ نفر را کشتند. ساعتی پس از این حمله، یک مراسم خاکسپاری در ولایت ننگرهار نیز هدف حمله انتحاری قرار گرفت. در این حمله نیز ۲۴ نفر کشته و ۶۸ نفر مجروح شدند. مسئولیت این دو حمله‌ را داعش به‌عهده گرفت اما دولت افغانستان گروه طالبان را مسئول این حمله‌ها دانست و در مذاکرات صلح وقفه کوتاهی ایجاد شد. با این‌حال آتش‌بس سه روزه در عید فطر تمدید شد و با آزادی گروهی از زندانیان طالبان در روند مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شد.

یکشنبه گذشته زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان و ژنرال اسکات میلر، فرمانده عمومی نیروهای آمریکایی در افغانستان با ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی این گروه در قطر دیدار و گفت‌وگو کردند. سهیل شاهین‌ سخنگوی طالبان اعلام کرد که در این دیدار درباره آغاز مذاکرات بین‌ دولت افغانستان و طالبان، و همچنین آزادی هرچه سریع‌تر زندانیان گفت‌وگو شد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.