ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تصمیمات دولت لبنان برای مهار بحران ارزی و اعتراضات

با ادامه سقوط ارزش پول ملی لبنان اعتراضات در این کشور شدت گرفته است. هیئت دولت جلسه فوق العاده تشکیل داد و بر سر کاهش نرخ دلار به کمتر از ۴هزار لیره توافق کرد. اعتراضات اما ادامه دارد.

دولت لبنان به‌دنبال ادامه سقوط ارزش پول ملی و تظاهرات اعتراضی، در دو نوبت جلسه فوق‌العاده برگزار کرد. در حالی‌که احتمال می‌رفت رئیس بانک مرکزی برکنار شود او به مسئولیت خود ادامه داد. رئیس پارلمان از توافق بر سر کاهش نرخ دلار به کمتر از ۴هزار لیره خبر داد. اعتراضات همچنان ادامه دارد.

اعتراضات مردمی در لبنان ـ عکس از شاتر استاک

به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از یک شب تظاهرات اعتراضی علیه بی‌عملی مقام‌های دولتی لبنان در برابر فروپاشی اقتصادی و سقوط ارزش لیره این کشور، هیئت دولت با حضور میشل عون، رئیس جمهوری لبنان دو بار در روز جمعه ۲۳ خرداد / ۱۲ ژوئن جلسه فوق‌العاده‌ برگزار کرد.

سقوط تدریجی لیره لبنان با انفجار تورم همراه بوده  و تعطیلی مشاغل در دوران کرونا و اخراج‌های دسته‌جمعی و بیکاری، این بحران را تشدید کرده است.

روز جمعه نرخ خرید دلار آمریکا در بازار ارز لبنان دست‌کم ۳۸۹۰ لیره و نرخ فروش آن ۳۹۴۰ لیره بود در حالی‌که در بازار سیاه، هر دلار آمریکا ۵۶۰۰ لیره معامله شد.

مشکلات اقتصادی قدمت چندین ساله در لبنان دارد و یکی از عوامل اعتراضات بی‌سابقه در این کشور بود که در اکتبر سال ۲۰۱۹ آغاز شد و به مبارزه با طبقه سیاسی حاکم و فساد فرارویید.

شب گذشته لبنانی‌ها دوباره به خیابان‌ها رفتند و در اعتراض به سقوط ارزش پول ملی لاستیک‌ آتش زدند و جاده‌ها را مسدود کردند. آن‌ها علیه ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی و دولت حسن دیاب و عدم توانایی آن‌ها در جلوگیری از این وضعیت شعار سر دادند.

بیروت پایتخت لبنان صحنه درگیری میان نیروهای امنیتی و معترضان بود و در طرابلس بر اثر این درگیری‌ها ۸ نفر زخمی شدند. معترضان روز جمعه نیز چندین بزرگراه را بستند و همزمان با برگزاری جلسه فوق‌العاده هیئت دولت همچنان در خیابان‌ها بودند.

نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان پس از جلسه هیئت دولت اعلام کرد که بر سر کاهش نرخ دلار به کمتر از ۴هزار لیره توافق شد.

در این جلسه که ریاض سلامه نیز شرکت داشت، گفته شد که به‌منظور دستیابی به این هدف بانک مرکزی مقادیر زیادی دلار به بازار تزریق کند.

همچنین دولت به وزیر دادگستری دستور داد كه از دادستان كل بخواهد عاملان «شایعات كمبود دلار در بازار محلی» را تحت پیگرد قانونی قرار دهد. یک کمیته بحران از سوی وزارت دارایی تشکیل شد تا بر شرایط مالی و ارزی و اجرای تصمیمات نظارت کند. رئیس بانک مرکزی نیز تحت نظارت این کمیته قرار خواهد گرفت و باید گزارشی تفصیلی درباره آخرین تحولات به نخست‌وزیر ارائه کند.

دولت اعلام کرده است که تزریق دلار به بازار برای مقابله با اوضاع کنونی کافی نیست و کنترل معاملات غیرقانونی ارز و همچنین مبارزه با قاچاق نیز باید ادامه یابد.

پیش از این احتمال می‌رفت که ریاض سلامه، رئیس بانک مرکزی برکنار شود و گفته می‌شد که حزب‌الله لبنان درصدد برکناری اوست. ماری کلود نجم، وزیر دادگستری لبنان نیز در جلسه هیئت دولت او را مسئول سقوط ارزش پول ملی دانست اما نبیه بری بعد از نشست هیئت دولت درباره برکناری سلامه گفت: «ما به همگان نیاز داریم و از هیچ طرفی اعلام بی‌نیازی نمی‌کنیم.»

میشل عون، رئیس جمهوری لبنان در سخنانی در جلسه فوق‌العاده دولت، سقوط قابل توجه ارزش لیره را «بدون هیچ توجیهی» خواند و انتشار شایعات در این‌باره را با هدف «کشاندن مردم به خیابان‌ها» دانست.

براساس آخرین خبرها، تظاهرات اعتراضی جدید حوالی ساعت ۶ بعد از ظهر در مرکز شهر بیروت و در جاده کمربندی آن آغاز و در چندین مسیر پایتخت ترافیک ایجاد شد.

مقام‌های لبنانی در حال مذاکره با صندوق بین‌المللی پول برای دریافت کمک‌های مالی هستند اما این کمک مشروط به تصویب اصلاحاتی است که مدت‌ها از سوی مقام‌ها نادیده گرفته شده است.

بحران اقتصادی کنونی در لبنان جدی‌ترین بحران از زمان جنگ داخلی این کشور در سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۰ است. براساس اعلام وزارت دارایی لبنان، بیش از ۳۵ درصد جمعیت شاغل بیکار شده‌اند و بیش از ۴۵ درصد مردم زیر خط فقر زندگی می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • "دنیا، به طرز وحشتناکی بی‌رحم بود، اما می‌بخشم"

    ساره حجازی، کنشگر دگرباش مصری، که در سال ۲۰۱۷ پس از بلندکردن پرچم رنگین‌کمانی در کنسرت گروه مشروع لیلا، بازداشت شده بود، تحت فشار تجربه‌های هولناک دورهٔ بازداشت به حیات خود پایان داد. او در یادداشتی پیش از مرگش نوشت: «به خواهران و برادرانم، کوشیدم زنده بمانم اما نتوانستم، مرا ببخشید. به دوستانم، آن تجربه هولناک بود و من ضعیف‌تر از آن بودم که در برابرش مقاومت کنم، مرا ببخشید. به دنیا، به طرز وحشتناکی بی‌رحم بودی، اما می‌بخشمت.» @sarkhatism

  • کربلا هم اکنون

    کربلا هم اکنون جوانان شورشگر و قیام کننده که علیه اشغالگری رژيم آخوندی و مزدوران شبه نظامی و احزاب سیاسی حاکم بپاخاسته‌اند بدنبال حمله وحوش عراقی خامنه ای به آنها، با آتش زدن لاستیکها ، خیابان را تسخیر کرده و آنرا بستند یکشنبه شب ۲۵ خرداد ۹۹

  • "أنا قائد الثوره"

    #سرخط : أنا قائد الثوره گرافیتی در بیروت با تصویر کارگران، دانشجویان، دانش‌آموزان، هنرمندان، معلمان، پرستاران و...: «من رهبر انقلاب هستم» #لبنان_ینتفض @Sarkhatism

  • محکومیت جنایت جمهوری اسلامی علیه مهاجرین افغانستانی در ایران

    محکومیت جنایت جمهوری اسلامی علیه مهاجرین افغانستانی در ایران ◾️رئیس حزب مشارکت ملی افغانستان در جریان یک تجمع اعتراضی جنایت جمهوری اسلامی علیه مهاجرین افغانستانی در ایران را قویا محکوم کرد. #کولبر_نیوز #kolbarnews @kolbarnews

  • تظاهرات مردم کربلا علیه دولت حاکم بر عراق

    تظاهرات مردم کربلا علیه دولت حاکم بر عراق ◾️شنبه 24 خرداد ماه، شب گذشته مردم کربلا در اعتراض به سیاست‌های دولت حاکم و دخالت‌های جمهوری اسلامی در مسائل داخلی این عراق دست به تظاهرات و راهپیمایی زدند. #کولبر_نیوز #kolbarnews @kolbarnews

  • بیروت در دومین شب قیام با شعار : ثوره ثوره-نقلاب انقلاب

    بیروت در دومین شب قیام با شعار : ثوره ثوره-نقلاب انقلاب قیام‌کنندگان لبنانی برای دومین شب در بیروت و طرابلس تظاهرات کردند و بار دیگر با آتش‌زدن لاستیک چند جاده را بستند (الحدث شنبه ۲۴خرداد). نیروهای امنیتی به‌سوی تظاهر کنندگان گاز اشک‌آور شلیک کردند. قیام‌کنندگان نیز با پرتاب سنگ به مقابله با نیروهای امنیتی پرداختند. صدها نفر از مردم در لبنان برای دومین شب متوالی در اعتراض به وضعیت بد اقتصادی و کاهش شدید ارزش پول ملی در بیروت و سایر شهرها تظاهرات کردند.تظاهر کنندگان در بیروت و شهر طرابلس برای گسترش قیام با شعار انقلاب انقلاب - ثوره ثوره به سوی پلیس سنگ پرتاب کردند و پلیس به سوی تظاهر کنندگان گاز اشک‌آور و گلوله‌های لاستیکی شلیک کرد. ارزش پول ملی لبنان در مقابل دلار از پاییز گذشته تاکنون حدود ۷۰درصد کاهش یافته است. لبنانی‌ها هم‌چنین خواستار خلع‌سلاح حزب‌الله هستند.

  • لبنان ينتفض

    #سرخط : از بیروت تا مینیاپولیس فعالان سیاسی لبنان طی روزهای گذشته، اقدام به تنظیم «دفترچه‌ی راهنمای اعتراض» در همبستگی با جنبش اعتراضی ضد فاشیسم در ایالات متحده و راه‌کارهای ایستادگی علیه وحوش سیستماتیک پلیس آمریکا کردند. از بیروت تا مینیاپولیس نام این دفترچه‌ی راهنماست. ⚪️ در این دفترچه به مواردی از جمله اینکه معترضان در مبارزات خیابانی چه باید بپوشند، در کیف خود چه وسایلی را همراه داشته باشند، چه واکنشی در صورت مواجهه با گاز اشک‌آور بروز دهند، در خانه چه کنند و چگونه از خود در برابر مجموع تهدیدهای امنیتی محافظت کنند، پرداخته شده است. ⚪️ سارا عون پیرامون اهمیت انتشار این جزوه گفته است: «ما به‌عنوان همبستگی با معترضین در ایالات متحده این جزوه را نوشتیم. ما می‌خواستیم تجریبات خود را از خلال انقلاب اکتبر با آنان به اشتراک بگذاریم. مبارزات ما جهانی است، ما هم از اعتراضات ایالات متحده طی دهه‌های گذشته آموخته‌ایم. ما از هنگ‌کنگ و اعتراضات آن‌ها هم استفاده‌های زیادی کردیم. هدف ما از انتشار این جزوه، کمک و همبستگی معناداری با دیگر اعتراضات جهانی بوده است». سارا عون که در بیروت و‌ نیویورک در زمینه‌ی امنیت و حفظ حریم شخصی روزنامه‌نگارن و فعالان حقوق بشر فعالیت می‌کند، بخشی از تجریبات خود را در کنار سایر موارد به جزوه اضافه کرده است. او اعلام کرد که پس از این انتشار، واکنش‌های ستایش‌آمیز فراوانی را از معترضان شهرهای آمریکا دریافت کرده‌اند: «ما خوشحالیم که این جزوه برای هر کسی که به آن نیازمند است، در دسترس قرار بگیرد، اعتراضات در سطح جهانی برقرار است و این دفترچه‌ی راهنما می‌تواند در موقعیت‌های مشابه مورد استفاده قرار گیرد». #لبنان_ينتفض @Sarkhatism ***

  • مردم‌ لبنان خواهان خلع سلاح حزب الله شدند

    مردم‌ لبنان خواهان خلع سلاح حزب الله شدند دهها هزار نفر از مردم بیروت با تجمع در مقابل ساختمان دادگستری، خواهان خلع سلاح حزب الله و تمرکز سلاح در دست نیروهای مسلح رسمی کشور شدند. این تجمع که در میان تدابیر شدید امنیتی برگزار شد خواسته های دیگری از جمله بهبود شرایط معیشتی مردم در آن مطرح شد. #کولبر_نیوز #kolbarnews @kolbarnews کۆڵبەر نیوز, [07.06.20 04:59] [ Video ]

  • مردم‌ لبنان عکس نصرالله را به آتش کشیدند

    مردم‌ لبنان در جریان اعتراضات دیشب خود، عکس حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان و وابسته به جمهوری اسلامی را به آتش کشیدند. #کولبر_نیوز #kolbarnews @kolbarnews

  • مردم‌ معترض لبنان بانک مرکزی این کشور را آتش زدند.

    مردم‌ معترض لبنان بانک مرکزی این کشور را آتش زدند.

  • مردم‌ بپاخواسته لبنان اتوبان اصلی منتهی به فرودگاه بیروت را مسدود کردند.

    مردم‌ بپاخواسته لبنان اتوبان اصلی منتهی به فرودگاه بیروت را مسدود کردند. ◾️جمعه 23 خرداد ماه، مردم معترض لبنان، شب گذشته اتوبان منتهی به فرودگاه بین المللی بیروت را بستند. آنها در ادامه تجمعات خود با آتش زدن لاستیک هرگونه ترددی را در این اتوبان مختل کردند. #کولبر_نیوز #kolbarnews @kolbarnews

  • بیروت امشب با فریاد انقلاب انقلاب

    بیروت امشب با فریاد انقلاب انقلاب

  • لبنان ينتفض

    #سرخط : دیگر توان مالی برای پرداخت اجاره‌خانه و غذا نداریم. در خیابان می‌مانیم تا ارزش پول‌مان بازگردد بیروت در شب گذشته، شاهد یکی از بزرگترین اعتراضات علیه رکود اقتصادی و سقوط ارزش لیره طی ماه‌های اخیر بود. حالا هر ۶۰۰۰ لیره با یک دلار آمریکا برابری می‌کند و این یعنی سقوط ۷۰ درصدی ارزش لیره در لبنان. بحران مالی و پیامدهای منفی فروپاشی اقتصادی بر معیشت طبقات مزدبگیر، آنان را با مشکلات فراوانی پس از جنگ داخلی ۱۹۷۵ تا ۱۹۹۱ روبه‌رو ساخته است. معترضان از عصر روز گذشته، ضمن مسدودسازی شهرها، اقدام به سنگربندی علیه حملات نیروهای ضدشورش کردند و آتش و گازهای اشک‌آور پرتاب شده را به‌سوی بانک‌های خصوصی شهر روانه کردند. موج بیکاری و اخراج‌ نیروهای کار در پی شیوع کرونا، در کنار سقوط اقتصادی فعلی، معترضان لبنان را با یک گزینه روبه‌رو ساخته است، آن هم بازپس‌گیری حق خود با حضور پیوسته در خیابان است. از سویی دیگر، ناموفق بودن مذاکرات حسن دیاب با صندوق بین‌المللی پول جهت تزریق دلار و‌ اصلاحات اقتصادی نیز به اعتراض دوباره علیه «سیاست‌های مقروض ماندگی» دولت، دامن زده است. #لبنان_ينتفض #عامل_مشی_عامل #ثورة_عمال @Sarkhatism

  • ahmad

    بدلیل حماقت ترامپ کلی مشکل براتون در آمریکا ایجاد شده. برید اونا را حل کنید. آمریکا در حال سقوط آزاده !!! بیخیال کشورهای دیگه بشید.

  • حقیقتگو

    چرا سرمایه داران خارجی با کمال میل راهی چین وهندوستان وکره جنوبی میشوند ولی حاضرنیستند نه درایران ونه درپاکستان ونه درافغانستان ونه درسوریه ولبنان وانهم با داشتن اکثریت مردمان جوان سرمایه گذاری کنند ؟ کره جنوبی و چین چه بودند وچه شدند ؟ مردم لبنان که انسان هستند و درقرن بیست ویکم بسرمی برند می خواهند که رفاه واقتصادی همچون کشورهای پیشرفته داشته باشند و حق مسلم شان هم بوده ومی باشد ولی لبنان نه معادن ومنابع آنچنانی دارد ونه صنایع خودکفا که هزینه چنین خواسته مردمی را اجابت کنند و هرانچه درگاوصندوق بانک ها موجود بود به تصاحب دزدان وچپاولگران درامده است و اکثریت مذهبی یان اسلامی بنای قلدری و تهدید و ناامن کردن لبنان را گذاشته اند و درحقیقت آتش برریشه لبنان زده اند ...اگرخواهان تخم گذاری پرنده گان مهاجرکه سرمایه گذاران خارجی باشند باید مراتع سبزی دراختیارشان بگذارید ونه اینکه مراتع را بخشکانید و آتش بزنید ...سالهای سال میلیاردلارازحکومت اخوندی روانه لبنان میشد و همچنین مقادیرقابل توجه میلیاردها دلاری ازامریکا به لبنان روان بوده است وحالا این دومورد وجود ندارند ..