ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

ظریف وارد استانبول شد

آخرین تحولات روابط دوجانبه و مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی در دستور کار گفت‌وگوهای ظریف و چاووش‌اوغلو قرار دارد.

آخرین تحولات روابط دوجانبه و مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی در دستور کار گفت‌وگوهای ظریف و چاووش‌اوغلو قرار دارد. کاهش ۷۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و ترکیه نیز از مهم‌ترین موضوعات رایزنی‌ها بین طرفین است.

صبح دوشنبه ۱۵ ژوئن/۲۶ خرداد ظریف وارد استانبول شد

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران برای دیدار کاری و گفت وگو با مولود چاووش اوغلو همتای خود درباره آخرین تحولات روابط دوجانبه و مهم‌ترین مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به آنکارا سفر کرد و سپس صبح دوشنبه ۱۵ ژوئن/۲۶ خرداد وارد استانبول شد.  پس از سفر به سوریه، این دومین سفر خارجی ظریف پس از فروکش کردن موج نخست شیوع ویروس کروناست.  

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران یکشنبه شب در بدو ورود به ترکیه گفت:

«روابط با همسایگان برای ما و منطقه ما در اولویت سیاست خارجی است از این رو پس از وضع جدید کرونا سفری به سوریه داشتم و امروز از سفر به ترکیه نیز خوشحالم. روابط این دو کشور در حوزه‌های مختلف تنگاتنگ است و نیاز به مشورت‌های مستمر دارد که به دلیل کرونا این مشورت‌ها در سطوح بالای دو کشور انجام نشده است، هرچند که رؤسای جمهوری و وزرا و مسئولان کمیسیون مشترک تلفنی گفت وگو کردند.»

به گزارش خبرگزاری ایرنا صبح دوشنبه ۱۵ ژوئن/۲۶ خرداد ظریف از آنکارا وارد استانبول شد.  

دو روز قبل مقامات ترکیه‌ای اعلام کرده بودند که نیروهای پ ک ک حملاتی را علیه نیروهای نظامی ترکیه از داخل مرز ایران انجام داده‌اند. سردار محمد پاکپور، فرمانده نیروی زمینی در پاسخ سپاه گفته بود:

«مرزهای مشترک جمهوری اسلامی ایران و ترکیه تعاملات بسیار خوب و مفیدی بین نیروهای مسلح  دو کشور وجود دارد. لذا انتظار می‌رود مقامات کشور دوست و همسایه ترکیه، قبل از هرگونه اظهار نظر رسانه‌ای پیرامون رخدادهای مرزی، پس از حصول اطمینان از صحت واقعه،  از کانال‌های رسمی با جمهوری اسلامی ایران ارتباط برقرار کرده و برابر ساز و کارهای پیش‌بینی شده این گونه مسائل را دنبال کنند.»

پاکپور در ادامه سپس دولت ترکیه را به فرافکنی متهم کرده و گفته بود:

«این موضوع برای ما قابل درک است که  عملیات‌های اخیر گروهک‌ها در داخل خاک ترکیه موجب ایجاد فشار روی مسئولین ترکیه شده و آنها را  مجبور به طرح چنین ادعایی کرده است.»

یک روز قبل از آن هم ریاست جمهوری ترکیه جمعه ۲۳ خرداد با انتشار بخشنامه‌ای به دنبال مقابله با شیوع کرونا و پس از پیک اولیه بیماری و اعلام کنترل آن در ترکیه، این کشور اعلام کرد که تمامی مرزهای خود بجز مرزهای ایران را بازگشایی کرده است.

محمد جواد ظریف وزیر خارجه ایران در فرپدگاه آنکارا تأکید کرد:

«ضروری دیدم سفری به ترکیه برای مسائل دوجانبه و گفت وگو درباره از سرگیری روابط اقتصادی و همکاری‌های انرژی و مسائل منطقه‌ای داشته باشیم.»

اتاق بازرگانی تهران از کاهش ۷۰ درصدی مبادلات تجاری ایران و ترکیه در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ خبر داده است. بررسی‌های اتاق بازرگانی تهران نشان می‌دهد که صادرات ایران به ترکیه از دومین فصل سال ۲۰۱۹ میلادی روند کاهشی به خود گرفته و در فصل پایانی سال ۲۰۱۹ به ۲۶۸ میلیون دلار رسیده است. این عدد با رشدی محدود در نخستین فصل سال جاری میلادی روی عدد ۲۷۰ میلیون دلار توقف کرده است.

یکی از مهم‌ترین دلایل کاهش مبادلات تجاری ایران و ترکیه کاهش صدور نفت و محصولات نفتی به آن کشور است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.