ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

یک نماینده مجلس افغانستان ایران را به حمله به پناهجویان افغان متهم کرد

عبدالستار حسینی، نماینده ولایت فراه در ولسی جرگه می‌گوید هیئت دولتی گزارش خود را درباره دو رویداد اخیر مرگ پناهجویان افغان در مرز ایران و در یزد را در اواخر همین هفته ارائه می‌دهد.

در پی دو رویداد اخیر مرگ پناهجویان افغان در مرز ایران و در یزد، عبدالستار حسینی، نماینده ولسی جرگه اعلام کرد که هیئت دولتی بررسی این رویدادها گزارش خود را در همین هفته ارائه خواهد داد.

عبدالستار حسینی، نماینده ولایت فراه در ولسی جرگه افغانستان ـ عکس از آرشیو

به‌گزارش آسوشیتدپرس، عبدالستار حسینی، نماینده ولایت فراه در ولسی جرگه افغانستان دوشنبه ۲۶ خرداد / ۱۵ ژوئن مقام‌های ایرانی را به دست داشتن در حملات اخیر به پناهجویان افغان در ایران متهم کرد، اتهامی که باعث تظاهرات اعتراضی در افغانستان و کشورهای دیگر شد.

عبدالستار حسینی که عضو هیئت دولتی تحقیق در این زمینه است گفت این هیئت در حال بررسی شکایت‌هایی علیه مقام‌های ایران به دلیل بدرفتاری با افغانستانی‌هایی است که در ایران زندگی می‌کردند، از جمله در حادثه استان یزد.

روز چهارشنبه ۱۴ خردادماه به‌دنبال تیراندازی مأموران نیروی انتظامی در یزد، یک خودروی حامل مهاجران افغان دچار آتش‌سوزی شد و چندین سرنشین آن کشته و مجروح شدند. این خودرو ۱۴ سرنشین داشت که ۱۳ نفرشان افغان و یک نفر پاکستانی بودند.

دو روز پس از این رویداد، وزارت خارجه افغانستان به سفارت افغانستان در تهران و کنسولگری این کشور در زاهدان دستور پیگیری حادثه سوختن مهاجران افغان در استان یزد را داد.

حسینی گفت در یک حادثه دیگر، گروه بزرگی از مهاجران افغان در ماه گذشته توسط پلیس مرزی ایران اسیر شدند. برخی از این گروه که بعداً از آنجا گریختند، اظهار داشتند که دست‌کم ۱۲ نفر از آن‌ها توسط نیروهای ایرانی به رودخانه هریرود رانده شده و غرق شده‌اند. تهران این اتهامات را رد کرده است.

در پی حادثه یزد اعتراض‌هایی در کابل، در برابر سفارت ایران و همچنین در چندین شهر اروپایی و کانادا برگزار شد.

به‌گفته حسینی، هئیتی دولتی گزارش خود را در اواخر همین هفته به مجلس ارائه می‌دهد. محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان روز یکشنبه گفت یک هیئت برای گفت‌وگو درمورد وضعیت زندگی پناهندگان افغان در ایران و راه‌های بهبود روابط دو همسایه به تهران می‌رود.

سیدعباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران نیز روز دوشنبه ضمن تأیید احضار سفیر افغانستان در ایران، تجمع مقابل سفارت ایران در کابل را مخرب دانست.

موسوی گفت: «ما گفتیم که همکاری می‌کنیم و اگر سئوالی باشد پاسخ می‌دهیم، اما نمی‌گذاریم کسی سوءاستفاده کند.»

او از اتباع افغانستانی خواست تا «فریب قاچاقچیان انسان و مواد مخدر را نخورند و غیرقانونی وارد ایران نشوند».

بیش از یک میلیون افغانستانی به‌دلیل چهار دهه جنگ در کشور خود به‌عنوان پناهنده در ایران زندگی می‌کنند. ایران متهم شده است که افغان‌ها را مجبور به بازگرداندن از مرزها به افغانستان می‌کند. دفتر بین‌المللی مهاجرت می‌گوید بیش از ۲۰۰ هزار افغانستانی از ابتدای سال از ایران بازگشته‌اند.

در کابل نقاشی‌های دیواری در اعتراض به مرگ پناهجویان افغانستانی در یزد کشیده شده که جمله «نمی‌توانیم نفس بکشیم» به زبان دری بر آن‌ها نوشته شده است. این جمله‌ای بود که جورج فلوید، سیاه‌پوست آمریکایی هنگام خفه شدن توسط مأمور پلیس این کشور گفته بود. مرگ فلوید اعتراض‌های جهانی در پی داشت.

نجیب‌الله کابلی یکی از برگزارکنندگان اعتراض در کابل مقابل سفارت ایران، گفت تظاهرکنندگان به دنبال تحقیقات مستقل در مورد حوادث مربوط به افغان‌های مقیم ایران هستند. او گفت: «ما از تلاش‌های دولت افغانستان راضی نیستیم.»

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.