ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

احتمال بازگشت تعطیلی‌ها به‌دلیل افزایش ابتلا به کرونا در ایران

با کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی و افزایش شمار مبتلایان به کرونا در ایران، هشدارهای مسئولان وزارت بهداشت نیز بیشتر می‌شود. آن‌ها می‌گویند در همه استان‌ها روند این بیماری نگران‌کننده است.

آمار مسئولان وزارت بهداشت نشان می‌دهد که در اغلب استان‌ها رعایت پروتکل‌های بهداشتی کاهش یافته و شمار مبتلایان به ویروس جدید کرونا بیشتر شده است. مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند اکنون هیچ استانی نیست که نگرانی برای روند بیماری در آن وجود نداشته باشد، از این رو احتمال بازگشت تعطیلی‌ها و محدودیت‌ها وجود دارد.

کرونا در ایران ـ عکس از مجید عسگری‌پور ـ خبرگزاری مهر

علیرضا رییسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی چهارشنبه ۲۸ خرداد درباره احتمال بازگشت تعطیلی‌ها و محدودیت‌ها در شرایطی که شمار مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ در کشور رو به افزایش است، گفت: «اصلاً علاقه‌ای به تعطیلی یا بازگشت محدودیت‌ها نداریم، اما اگر شیوع بیماری افزایش پیدا کند، مجبور به این کار هستیم.»

براساس آماری که رییسی در این‌باره ارائه داد، رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح کشور که پیش از این حدود ۷۸ درصد بود، در حال حاضر به ۲۳ درصد و در تهران از ۶۲ درصد به ۱۱ درصد رسیده است.

آماری که محسن فرهادی، معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی ارائه می‌دهد کمی متفاوت است. به‌گفته او تا ۲۷ اردیبهشت ماه در تهران میزان رعایت پروتکل‌ها به ۵۶ درصد می‌رسید. تا ۱۵ خرداد ماه میانگین کل کشور به ۲۲,۶۶ درصد رعایت پروتکل رسید و در شهر تهران این میزان به ۱۰,۵۴ درصد کاهش یافت.

ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، نیز آمار دیگری ارائه می‌دهد: «تا ۲۷ اردیبهشت موارد بهداشتی تا ۷۸ درصد رعایت می‌شده و همین باعث شد تا تعداد مرگ‌ومیر و بستری ناشی از کرونا کاهش چشمگیری داشته باشد. این رقم در ۱۵ خرداد به ۲۷ درصد و در ۲۱ خرداد به ۱۸ درصد رسید و این یعنی در مراکز خدماتی تا ۸۲ درصد موارد بهداشتی را رعایت نمی‌کنند. این روند در استان‌های جنوبی نیز به‌گونه‌ای بوده است که رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی از ۸۰ درصد به ۲۰ درصد رسیده است. استان‌های شرقی از ۷۹ درصد به ۱۷ درصد رسیده است. اما فاجعه در استان تهران رخ می‌دهد؛ رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در تهران به ۹ درصد رسیده است.»

حریرچی با اشاره به افزایش مرگ‌ومیر بر اثر ویروس کووید ۱۹ افزود: «در چند روز اخیر موارد مرگ سه رقمی را مجدداً مشاهده می‌کنیم که باعث تأسف است (...) ما در کل جنگ تحمیلی ۱۹۲ هزار شهید دادیم پس ارقام سه رقمی برای مرگ ناشی از کرونا زیاد است. فوت روزانه حدود ۱۰۰ نفر تقریباً می‌شود ۱۰ درصد از مرگ‌های ما.»

معاون کل وزارت بهداشت هم از احتمال بازگشت به محدودیت‌ها سخن گفت و تأکید کرد که در این صورت «خیلی‌ها بدون تقصیر، از این محدودیت‌ها ضرر اقتصادی می‌بینند».

حریرچی تنها شهر ایران را که در وضعیت سبز قرار دارد ابوموسی عنوان کرد و افزود: «ما برای خوزستان خیلی نگران هستیم. هیچ استانی نداریم که نگرانی برای روند بیماری در آن نداشته باشیم.»

در استان‌های تهران، خراسان رضوی و بوشهر موارد بستری در چند روز اخیر در حال افزایش است و استان‌های خوزستان، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی، خراسان رضوی، لرستان، کرمانشاه، گلستان، هرمزگان، کردستان و سیستان و بلوچستان در وضعیت قرمز قرار دارند. در مازندران و همدان هم وضع شیوع بحرانی است. زنجان و خرمدره نیز به وضعیت قرمز بازگشتند.

آخرین آمارهای هفتگی وزارت بهداشت از شیوع کووید ۱۹ در ایران نشان می‌دهند همه‌گیری این ویروس روندی صعودی پیدا کرده و به صورت استانی نیز دست‌کم ۱۴ استان ایران در شرایط کنونی با چنین روند صعودی مواجه‌اند.

وزارت بهداشت در آخرین آمار رسمی خود که سه‌شنبه ۲۷ خرداد ارائه داد تعداد کل مبتلایان به ویروس کووید ۱۹ در ایران را ۱۹۲ هزار و ۴۳۹ نفر و شمار قربانیان این ویروس را ۹ هزار و ۶۵ نفر اعلام کرد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.