ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سازمان جهانی بهداشت استفاده موفقیت‌آمیز داروی دگزامتازون برای کاهش مرگ بیماران کرونایی را مهم دانست

دانشمندان دانشگاه آکسفورد داروی ضد التهاب دگزامتازون را برای کاهش میزان مرگ‌ومیر بیماران مبتلا به کرونا مورد استفاده قرار داده‌اند. سازمان جهانی بهداشت این موفقیت را بزرگ عنوان می‌کند.

سازمان جهانی بهداشت نتایج اولیه یک مطالعه در بریتانیا در مورد استفاده از داروی دگزامتازون برای مقابله با ویروس جدید کرونا را یک موفقیت بزرگ توصیف کرد.

تدروس آدهانوم گبرایسوس،‌ مدیرکل سازمان جهانی بهداشت (WHO) ـ عکس از آرشیو

تدروس آدانوم گبریسوس، مدیرکل سازمان جهانی بهداشت، اعلام کرد که داروی ضد التهاب دگزامتازون اولین ماده‌ای است که میزان مرگ‌ومیر بیماران کووید ۱۹ را کاهش می‌دهد.

تدروس گفت: «این خبری عالی است. من به دولت بریتانیا، دانشگاه آکسفورد و بسیاری از بیمارستان‌ها و بیماران بریتانیا که در این پیشرفت علمی نجات‌بخش سهیم بوده‌اند، تبریک می‌گویم.»

نتایج اولیه از این کارآزمایی بالینی که هنوز منتشر نشده نشان می‌دهند که دگزامتازون می‌تواند میزان مرگ و میر در دوره‌های شدید کووید ۱۹ را کاهش دهد. محققان اصلی دانشگاه آکسفورد در یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کردند، در بیمارانی که تنفس مصنوعی دریافت کرده‌اند و به آن‌ها دارو داده می‌شود، میزان مرگ یک سوم کاهش یافته است. با این حال، این «بهبود» توسط متخصصان دیگر بررسی نشده است.

دگزامتازون دارویی است که به اشکال آمپول، قرص، قطره، شربت و پماد برای کاهش التهاب چشم، پوست و مفاصل، و مقابله با تضعیف سیستم ایمنی بدن مورد مصرف قرار می‌گیرد. پیش از این نیز نشریات علمی از تأثیرات مثبت این دارو بر بیماران مبتلا به کووید ۱۹ نوشته بودند و بسیاری از پژوهشگران و جوامع علمی از نتایج کارآزمایی آن استقبال کرده‌ بودند.

در مطالعه دانشگاه آکسفورد،  بیش از ۱۱ هزار و ۵۰۰ بیمار از بیش از ۱۷۵ مرکز پزشکی شرکت کردند. در بخش آزمایش تأثیر دگزامتازون ۲۱۰۴ بیمار به‌مدت ۱۰ روز و روزانه ۶ میلی‌گرم دگزامتازون دریافت کردند. ۴۳۲۱ بیمار نیز به‌عنوان گروه کنترل در این آزمایش‌ها شرکت داشتند که به آن‌ها دگزامتازون تزریق نشد.

خطر مرگ برای کسانی که دگزامتازون دریافت کردند و زیر دستگاه تنفس مصنوعی بودند از ۴۰ به ۲۸ و برای کسانی که اکسیژن کمکی می‌گرفتند از ۲۵ به ۲۰ درصد کاهش یافت. این دارو تأثیری بر بیمارانی که به اکسیژن احتیاج نداشتند، نگذاشت.

براساس این آزمایش، دگزامتازون می‌تواند از میان ۸ بیمار مبتلا به کووید ۱۹، از مرگ یک نفر جلوگیری کند.

سازمان جهانی بهداشت پیش از این هشدار داده بود که ممکن است بیماری کووید ۱۹ هرگز ریشه‌کن نشود.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • رضا

    البته که دگزامتازون ، همانند سایر کورتون ها ، در مصرف ممتد ، از عوامل ریسک فاکتور هست و قطعا باعث تشدید بیماری میگردد ، فقط در صورت نیاز به اکسیژن در بیماران انتوبه هست که این تحقیق جواب داده ، پخش این خبر به این شکل ، بطور جدی باعث مصرف غیر علمی دگزامتازون با تجزیه تحلیل های ناقص ، شده و باعث افزایش شدت بیماری میگردد ، از فردا مردم به تزریقاتی ها هجوم برده و دوتا دوتا آمپول دگزا تزریق میکنند به خیال اینکه با بیماری مقابله میکنند .

  • کیوان

    سازمان جهانی بهداشت و آکسفورد و ... اینها را نمی دانم ، ولی دقیقا یادم هست که اولین بار استفاده از دگزامتازون را همینجا یعنی در تریبون رادیو زمانه ، خانم فیروزه بنی صدر توصیه کرده بودند . فکر کنم ۳ ماه پیش بود ، یا حتی قبل تر . قطعا تحریریهء محترم تاریخ دقیق را می دانند .