ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

خاطره‌گویی از پرواز سلیمانی با «بار ممنوعه» شرکت ماهان را به مخمصه انداخت

شرکت هواپیمایی ماهان خاطره یکی از خلبانان خود درباره انتقال «بار ممنوعه» به سوریه را مصداق «جعل حکایت و طرح داستان‌های خیالی» دانسته، او را متهم به شهرت طلبی کرده و گفته است که موضوع را از طریق محاکم قضائی پیگیری می‌کند.

یک خلبان شرکت هواپیمایی ماهان با بازگویی خاطره انتقال قاسم سلیمانی و «بار ممنوعه» به سوریه بحرانی دیگر برای ماهان رقم زد. شرکت هواپیمایی ماهان با انتشار بیانیه‌ای این خاطره را مصداق «جعل حکایت و طرح داستان‌های خیالی» دانسته و این خلبان سابق را متهم به شهرت طلبی کرده و گفته است که موضوع را از طریق محاکم قضائی پیگیری می‌کند.

خاطره‌گویی از قاسم سلیمانی برای ماهان دردسرساز شد/ عکس از آرشیو

در روزهای گذشته خاطره‌ای بازگو شده از امیر اسداللهی یکی از خلبانان سابق شرکت هواپیمایی ماهان درباره انتقال قاسم سلیمانی و «بار ممنوعه» به سوریه سروصدای زیادی برپا کرد. اسداللهی در خاطره‌اش که اولین بار در سایت هیات اطلاع رسانی رزمندگان ایران انعکاس یافت گفته بود که در پروازی به سوریه هفت تُن بار ممنوعه را جابه‌جا می‌کرده که با اخطار برج مراقبت فرودگاه بغداد ناچار به فرود شد، اما با دادن مشتی دلار به یک سرباز عراقی از دسترس نیروهای آمریکایی در امان مانده است.

این خاطره با وجود ابهامات و سوالات زیادی که به وجود آورده می‌تواند مهر تاییدی بر ادعای آمریکا مبنی بر همکاری ماهان‌ایر با سپاه پاسداران برای انتقال و جابه‌جایی سلاح، اعضای سپاه پاسداران و شبه نظامیان وابسته به ایران در خاورمیانه شود.

اما هواپیمایی ماهان با انتشار بیانیه‌ای این ادعا را تکذیب کرده است و روایت «یکی از خلبانان سابق منصوب به ماهان» را «داستانی وهم آلود زائیده‌ ذهنی خلاق و داستان پرداز» توصیف کرده، که «نمی‌تواند به هیچ روی دستاویزی برای دشمنی‌های آتی معاندین شود.»

در بیانیه ماهان آمده که افرادی همچون اسداللهی می‌خواهند با «جعل حکایت و طرح داستان‌های خیالی برای خود شهرتی دست و پاکنند و آن شهید عزیز (قاسم سلیمانی) را مدیون جانفشانی خود قلمداد کنند». اسداللهی در خاطره‌اش خود را به عنوان نجات‌دهنده و پیش‌مرگ قاسم سلیمانی به تصویر می‌کشد.

گرچه سایت هیات اطلاع رسانی رزمندگان ایران اولین بار این خاطره را منتشر کرده، ماهان در بیانیه خود «رسانه‌های معاند» را متهم به «جوسازی» و «تبلیغات منفی» کرده است. در متن بیانیه آمده:

«شرکت ماهان اعلام آمادگی می‌کند تا چنانچه هر یک از رسانه‌های معاند، سند یا مدرکی دال بر ادعای مطرح شده در مورد این پرواز اعم از تاریخ پرواز، شماره پرواز یا هر ادعای دیگری دارند با ذکر جزئیات آن بیان نمایند تا مورد بررسی قرار گیرد.»

این شرکت هواپیمایی در عین حال که تصریح کرده روایت اسداللهی را از طریق مراجع قضائی پیگیری می‌کند، رسانه‌ها را نیز تهدید کرده است که در صورت نشر و بسط این خبر ممکن است مورد پیگیری قضائی قرار بگیرند.

شرکت هواپیمایی ماهان در سال ۲۰۱۱ از طرف دولت آمریکا به اتهام حمایت از تروریسم تحریم شده و پروازهای این شرکت به چند کشور اروپایی تحت تاثیر این تحریم‌ها لغو شده است.

ماهان در بیانیه خود این تحریم‌ها را «ظالمانه» خوانده و اعلام کرده است که با وجود زیر نظر بودن تمام حرکات و رفتارهای این شرکت، تحریم‌کنندگان تاکنون نتوانسته اند «حتی یک مورد تخلف بر علیه هواپیمایی ماهان در هیچ نقطه‌ای از جهان ثبت و اعلام» کنند.

این در حالی است که پیش‌تر نیز نصرت الله حسینی پور، یکی از فرماندهان سپاه قدس انتقال نیروهای نظامی به سوریه در پروازهای هواپیماهای ماهان را تایید کرده بود.

ماهان با تمجید از قدرت نظامی و عملیاتی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در مقابله با آمریکا تصریح کرده که «چنین نیروهای پرتوان و قدرتمندی با چنین اهداف بلند و متعالی هیچگاه نیازمند کمک یک شرکت هواپیمایی خصوصی برای رسیدن به اهداف خود نیستند.»

آمریکا در تلاش است که کشورهای دیگر جهان را به تحریم هواپیمایی ماهان ترغیب کند. ماه گذشته سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا با انتشار توئیتی گفته بود که ماهان‌ایر در توزیع سلاح‌های کشتار جمعی و حمایت از تروریسم نقش داشته و خدمه شرکت خود را که نگران انتشار ویروس کرونا هستند سرکوب می‌کند.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • تقی رفعت

    خطاب به "شامیرام اوراها" با اینکه لحن کامنت شما بسیار ضد حزب اللهی به نظر می رسد, اما متاسفانه در گوهر و اساس خود ذهنیت و حساسیت های ابراز شده در کامنت نقاط مشترک بسیاری با یک ذهنیت و حساسیت های حزب اللهی دارد. ۱)ستایش مرد-سالاری و پدر-سالاری: نوشتن اینکه "خیلی مردی" دلالت بر این دارد که این فقط مردان هستند که قابل ستودن می باشند, در حالیکه همه ما میدانیم چنین مزخرفاتی فقط برای مردان شوونیست, که از احساس شدید ناامنی رنج می برند مطرح است, و برای یک شخصیت سالم, درست و بی عیب چنین خزعبلاتی هیچگاه قابل قبول نیست. ۲) ستایش تروریزم و خشونت و قهر افراطی: طی این چند روزه, در این سایت مقالات و کامنتهای زیادی در مورد ۳۰ خرداد ۱۳۶۰ نوشته شده است. اگر یادتان باشد پس از ۳۰ خرداد ۶۰ سازمان مجاهدین هم یک کارزار ترور سران ج.ا. را سازماندهی کرد و از بمب گذاری در مقر حزب جمهوری اسلامی, تا دفتر نخست وزیری, تا ترور حسن آیت و لاجوردی و ...تعداد متنابهی از درشت دانه های ج.ا. نفله شدند. اما ج.ا. کماکان باقی است. در حالیکه مبارزات سیاسی و مردمی در دیماه ۹۶, آبانماه ۹۸ و دیماه ۹۸ بزرگترین ضربات در این ۴۰ سال اخیر به ج.ا. را وارد کرده اند. ۳) ستایش رجال فاسد و دروغگو: ترامپ احمقترین, فاسدترین و پلشت ترین رئیس جمهوری است که تا به حال در آمریکا (یا جهان) دیده ایم. ترور سلیمانی از سوی ترامپ هم نه به خاطر کمک به مردم ایران, بلکه به خاطر پرت کردن حواس مردم آمریکا از جریان استیضاحش بود (هر چند که قلبا از به درک واصل شدن سلیمانی هیچ ناراحتی ندارم). خوشبختانه مردم ایران در حال فاصله گرفتن با این فرهنگ های مرد-سالار, پدر-سالار, تروریست-پرور و فاسد هستند. بد نیست اگر همگی ما نیز بدین سمت و سو حرکت کنیم.

  • شامیرام اوراها

    دم ترامپ گرم . خیلی مردی . فقط تو می توانستی قاسم سلیمانی را تبدیل کنی به قاسم کتلت .

  • طاهر

    «شرکت ماهان اعلام آمادگی می‌کند تا چنانچه هر یک از رسانه‌های معاند، سند یا مدرکی دال بر ادعای مطرح شده در مورد این پرواز اعم از تاریخ پرواز، شماره پرواز یا هر ادعای دیگری دارند با ذکر جزئیات آن بیان نمایند تا مورد بررسی قرار گیرد.» منبع خبر داخلي بوده چه كار به رسانه معاند دارد؟رسانه معاند از كجا خبر دارد كه پرواز چه بوده،پرواز نشسته وبا رشوه دادن دوباره بلند شده جزئيات در اختيار چه كساني است؟حتي ان سرباز عراقي هم خبر پيدا نكرده وبقولي از خبردار شدن ديگران هم جلوگيري كرده آنوقت رسانه معاند از چه كسي كسب خبر كند؟ بررسي شما را همه مردم كه هيچ، دنيا در مورد هواپيماي اوكرايني ديد وميبيند كه برفرازپايتخت جلو چشم همه هدف قرار گرفت ونابود شد ، در مورد بررسي هواپيماي ماهان كه بطور مخفيانه وسري تجهيزات و ئيرو ميبرد ميخواهيد بررسي كنيد؟ سند ومدرك هم ميخواهيد؟مفهوم بي شرمي و شيادي را شما با اين رفتارها بي معني كرده ايد.