ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

"دادگاه جرايم سياسی و مطبوعاتی در ايران به صورت علنی برگزار می‌شود"

<p>کميسيون قضايی و حقوقی مجلس ايران با اصلاح موادی از لايحه آيين دادرسی کيفری، &quot;برگزاری علنی&quot; دادگاه&zwnj;های مطبوعاتی و سياسی را تصوب کرد.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>محمدعلی اسفنانی، سخنگوی اين کميسيون، امروز، دوشنبه ۱۳ آذرماه به خبرگزاری فارس گفت: &quot;با اصلاح صورت گرفته در ماده ۳۰۵ اين لايحه جرايم سياسی و مطبوعاتی با رعايت ماده ۳۵۲ همين لايحه به صورت علنی در دادگاه کيفری مرکز استان محل وقوع جرم و با حضور هيئت منصفه مورد رسيدگی قرار می&zwnj;گيرد.&quot;</p> <p>&nbsp;</p> <p>ماده ۳۵۲ اين لايحه می&zwnj;گويد هرگاه قاضی تشخيص بدهد دادگاه به صورت غيرعلنی برگزار می&zwnj;شود.</p> <p>&nbsp;</p> <p>برگزاری دادگاه متهمان سياسی و مطبوعاتی همواره به&zwnj;عنوان چالشی بين قوه قضائيه ايران و فعالان سياسی و روزنامه&zwnj;نگاران مطرح بوده است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>اصل ۱۶۸ قانون اساسی ايران می&zwnj;گويد&quot; &quot;رسيدگی به جرائم سياسی و مطبوعاتی علنی است و با حضور هیئت منصفه در محاکم دادگستری صورت می&zwnj;گيرد.&quot;</p> <p>&nbsp;</p> <blockquote> <p>با وجود اشاره صريح قانون اساسی ايران، بسياری از اين دادگاه&zwnj;ها در اين کشور به&zwnj;شکل غيرعلنی و بدون حضور هيئت منصفه برگزار می&zwnj;شود</p> </blockquote> <p>اما با وجود اشاره صريح قانون اساسی ايران، بسياری از اين دادگاه&zwnj;ها در اين کشور به&zwnj;شکل غيرعلنی و بدون حضور هيئت منصفه برگزار می&zwnj;شود.</p> <p>&nbsp;</p> <p>در همين حال مقامات ايران وجود زندانی سياسی در اين کشور را نيز تکذيب می&zwnj;کنند و فعالان سياسی را که در زندان هستند، &quot;زندانی امنيتی&quot; می&zwnj;داند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>چند ماه پيش غلام&zwnj;حسين اسماعيلی، رئيس سازمان زندان&zwnj;های ايران در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری مهر درباره ندادن مرخصی به برخی زندانيان گفت: &quot;ما اصلاً زندانی سياسی نداريم. حالا اگر يک زندانی خودش را سياسی بداند حرف ديگری است ولی ما زندانی امنيتی داريم و در قانون برايش مجازات تعريف شده است.&quot;</p> <p>&nbsp;</p> <p>مدتی پيش نيز محمدجواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه ايران، در پاسخ به گفته&zwnj;&zwnj;های علی مطهری، نماينده مردم تهران، درباره اين&zwnj;که در ايران با زندانيان سياسی بدرفتاری می&zwnj;شود، به او چنين پاسخ داد که ابتدا بايد تعريفی از زندانی سياسی ارائه کرد و بعد براساس آن قضاوت کرد که آيا اين سخن درست است يا خير.</p> <p>&nbsp;</p> <p>وی گفت: &quot;زندانی سياسی يعنی کسی که در چارچوب قوانين، فعاليت سياسی کرده اما او را به ناحق به زندان انداخته&zwnj;اند چرا که حاکمان و گردانندگان نظام، کار او را دوست نداشته&zwnj;اند. براساس اين تعريف در نظام جمهوری اسلامی هيچ زندانی سياسی وجود ندارد. يعنی کسی نيست که فعاليت سياسی قانونی انجام داده باشد و چون حکومت از کار او خوشش نمی&zwnj;آمده و آن را دوست نداشته، به زندان افتاده باشد.&quot;</p> <p>&nbsp;</p> <p>پيش از اين هم، محمود احمدی&zwnj;نژاد، رئيس&zwnj;جمهور ايران در مصاحبه&zwnj;ای با شبکه آر.تی.ال آلمان، گفته بود در ايران زندانی سياسی وجود ندارد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

کميسيون قضايی و حقوقی مجلس ايران با اصلاح موادی از لايحه آيين دادرسی کيفری، "برگزاری علنی" دادگاه‌های مطبوعاتی و سياسی را تصوب کرد.

محمدعلی اسفنانی، سخنگوی اين کميسيون، امروز، دوشنبه ۱۳ آذرماه به خبرگزاری فارس گفت: "با اصلاح صورت گرفته در ماده ۳۰۵ اين لايحه جرايم سياسی و مطبوعاتی با رعايت ماده ۳۵۲ همين لايحه به صورت علنی در دادگاه کيفری مرکز استان محل وقوع جرم و با حضور هيئت منصفه مورد رسيدگی قرار می‌گيرد."

ماده ۳۵۲ اين لايحه می‌گويد هرگاه قاضی تشخيص بدهد دادگاه به صورت غيرعلنی برگزار می‌شود.

برگزاری دادگاه متهمان سياسی و مطبوعاتی همواره به‌عنوان چالشی بين قوه قضائيه ايران و فعالان سياسی و روزنامه‌نگاران مطرح بوده است.

اصل ۱۶۸ قانون اساسی ايران می‌گويد" "رسيدگی به جرائم سياسی و مطبوعاتی علنی است و با حضور هیئت منصفه در محاکم دادگستری صورت می‌گيرد."

با وجود اشاره صريح قانون اساسی ايران، بسياری از اين دادگاه‌ها در اين کشور به‌شکل غيرعلنی و بدون حضور هيئت منصفه برگزار می‌شود

اما با وجود اشاره صريح قانون اساسی ايران، بسياری از اين دادگاه‌ها در اين کشور به‌شکل غيرعلنی و بدون حضور هيئت منصفه برگزار می‌شود.

در همين حال مقامات ايران وجود زندانی سياسی در اين کشور را نيز تکذيب می‌کنند و فعالان سياسی را که در زندان هستند، "زندانی امنيتی" می‌داند.

چند ماه پيش غلام‌حسين اسماعيلی، رئيس سازمان زندان‌های ايران در پاسخ به پرسش خبرنگار خبرگزاری مهر درباره ندادن مرخصی به برخی زندانيان گفت: "ما اصلاً زندانی سياسی نداريم. حالا اگر يک زندانی خودش را سياسی بداند حرف ديگری است ولی ما زندانی امنيتی داريم و در قانون برايش مجازات تعريف شده است."

مدتی پيش نيز محمدجواد لاريجانی، دبير ستاد حقوق بشر قوه قضائيه ايران، در پاسخ به گفته‌‌های علی مطهری، نماينده مردم تهران، درباره اين‌که در ايران با زندانيان سياسی بدرفتاری می‌شود، به او چنين پاسخ داد که ابتدا بايد تعريفی از زندانی سياسی ارائه کرد و بعد براساس آن قضاوت کرد که آيا اين سخن درست است يا خير.

وی گفت: "زندانی سياسی يعنی کسی که در چارچوب قوانين، فعاليت سياسی کرده اما او را به ناحق به زندان انداخته‌اند چرا که حاکمان و گردانندگان نظام، کار او را دوست نداشته‌اند. براساس اين تعريف در نظام جمهوری اسلامی هيچ زندانی سياسی وجود ندارد. يعنی کسی نيست که فعاليت سياسی قانونی انجام داده باشد و چون حکومت از کار او خوشش نمی‌آمده و آن را دوست نداشته، به زندان افتاده باشد."

پيش از اين هم، محمود احمدی‌نژاد، رئيس‌جمهور ايران در مصاحبه‌ای با شبکه آر.تی.ال آلمان، گفته بود در ايران زندانی سياسی وجود ندارد.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • کاربر مهمان

    ناصر نجاریان، رییس پلیس امنیت عمومی خراسان رضوی گفت: به حرمت حرم رضوی، به هیچ کنسرتی در مشهد اجازه برگزاری نمی‌دهیم.!!

  • کاربر مهمان

    دیگربان: محمدجواد لاریجانی٬ رئیس ستاد حقوق بشر قوه قضائیه می‌گوید فرانسوی‌ها و آلمان‌ها «حقیر» و «مشتی بدبخت» هستند و احمد شهید «یک ابله به تمام معنا است.»!! لاریجانی این مطالب را روز دوشنبه (۱۳‌آذر) در جمع گروهی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت بیان کرده است.