ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آخرین میخ دولت بر تابوت معیشت کارگران و بازنشستگان

دولت با تصویب افزایش ۲۶ درصدی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی و افزایش مشابه دستمزد کارگران، پرونده مزد ۹۹ را بست. آیا قدرت خرید کارگران و بازنشستگان تفاوت معناداری پیدا می‌کند؟

هیات دولت با تصویب افزایش ۲۶ درصدی مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی و افزایش مشابه ۲۶ درصدی دستمزد کارگران، پرونده دستمزد سال ۹۹ را بست. این افزایش برای «حداقل‌بگیران» در نظر گرفته شد. کارگران و مستمری‌بگیران کم‌درآمد حالا در میانه رکود اقتصادی و تورم افزاینده و بحران ناشی از شیوع ویروس جدید کرونا درآمدی نصیب‌شان خواهد شد که هزینه‌ نیازهای اولیه را نیز به سختی پوشش می‌دهد.

صحنه‌ای از اعتراضات تکرارشونده کارگری برای دستمزد عادلانه ــ عکس از آرشیو

هیات وزیران یکم تیرمستمری بازنشستگان و مستمری‌بگیران حداقل‌بگیر این سازمان را ۲۶ درصد و مستمری‌های بالاتر را ۱۵ درصد افزایش داد. افزایش درنظرگرفته‌شده با عطف به ماسبق از اول فروردین اعمال می‌شود.

افزایش مستمری که سه میلیون و ۷۰۰ هزار بازنشسته تامین اجتماعی و خانواده‌های آنان سه ماه برای آن انتظار کشیده‌اند، البته در حد تصمیم‌گیری است و اجرای آن مشروط به اما و اگرهایی از جمله پرداخت بخشی از بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی شده است.

بنا بر آخرین وعده وزیر کار، قرار است لیست «دارایی‌های قابل واگذاری دولت به سازمان تامین اجتماعی» در هیات وزیران پیگیری شود، این دارایی‌ها به تامین اجتماعی واگذار شوند و سهام آن‌ها در بورس به فروش برسد. بنابراین صرف نظر از این که ۲۶ درصد افزایش مستمری قرار است کدام مشکل بازنشستگان را حل کند، عملی شدن آن نیاز به زمان دارد.

محمد شریعتمداری، وزیر کار یکم تیر مصوبه اصلاح دستمزد ۹۹ را هم برای اجرا ابلاغ کرد. حداقل دستمزد ۹۹ که در فروردین با ۲۱ درصد افزایش نسبت به سال قبل یک میلیون و ۸۳۵ هزار و ۴۲۶ تومان شده بود، در پی اعتراض کارگران در ۱۷ خرداد «ترمیم» و اعلام شد با کاهش ۷۵ هزار تومان حق سنوات کارگران، دستمزد ۲۶ درصد افزایش یافته و به یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان رسیده است.

«اما تقلب نهفته در «ترمیم» دستمزد این است که دستمزد ۹۹ از اول تیر اعمال می‌شود. بنابراین کارگران سه ماهه اول سال دستمزد سال گذشته (یک میلیون و ۵۱۶ هزار و ۸۸۲ تومان) را گرفته‌اند و اگر مصوبه افزایش دستمزد عملی شود از تیرماه قرار است یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان دریافت کنند. میانگین ماهانه یک میلیون و ۸۱۲ هزار تومان است که نسبت به سال ۹۸، ۱۹و نیم درصد افزایش نشان دارد؛ یعنی کمتر از ۲۱ درصد تصویب شده در ۲۱ فروردین!»

دستمزد کارگران و مستمری بازنشستگان حداقل‌بگیر قرار است ۲۶ درصد افزایش یابد. وزیر کار ابلاغ کرده است: دستمزد روزانه کارگران از اول تیر، «نباید از مبلغ روزانه ۶۳ هزار و ۶۸۰ تومان کمتر شود». دستمزد روزانه کارگران کمتر از ۳ و نیم دلار است.
با این پول چه می‌توان خرید؟

یک مورد دیگر افزایش حق مسکن کارگران از ۱۰۰ به ۳۰۰ هزار تومان است که هنوز در هیات وزیران تصویب نشده است.

بنا بر آمار ارائه شده توسط مسئولان تامین اجتماعی، حدود ۷۰ درصد کارگران مشمول قانون کار و بازنشستگان، از کار افتاده‌ها، و سایر مستمری‌بگیران این سازمان حداقل‌بگیرند.

قیمت برخی کالاهای خوراکی در دوم تیر در بازار تهران، و پائین‌ترین قیمت‌های فروشگاه اینترنتی «ترب» به این شرح است:
یک کیلو عدس ۱۵ هزار تومان؛ یک کیلو نخود ۲۰ هزار تومان؛ بسته‌ی ۹۰۰ گرمی لوبیا در تهران ۳۰ هزار تومان؛ یک شانه تخم مرغ در تهران، ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان؛ کنسرو تُن ماهی ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان؛ یک کیلو گوشت گوسفند ۲۱۰ هزار تومان؛ یک کیلو گوشت چرخ کرده ۶۰ هزار تومان؛
یک کیلو مرغ در بازار تهران ۱۶ هزار تومان؛ نان سنگک ۱۴۰۰ تومان؛ ۵۰۰ گرم اسپاگتی ۴ هزار تومان؛ یک کیلو برنج درجه دو ۱۶هزار و ۵۰۰ تومان؛ یک کیلو پنیر ۴۰ هزار تومان؛ گردوی با پوست یک کیلو ۶۰ هزار تومان؛ یک کیلو قند ۱۰ هزار تومان؛ ۸۰۰ گرم روغن آفتابگردان ۶۸۰۰ تومان؛ یک قوطی ۸۰۰ گرمی رب گوجه فرنگی ۱۸ هزار تومان

 

حمید رضا نجفی راد کارگری که ۱۸ سال در کارخانه «کلید و پریز البرز» کار کرده و بازنشسته شده، یکی از آن‌هاست. مستمری او یک میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. یک خانواده شش نفره را اداره می‌کند و وضعیت جسمی به او اجازه کار کردن در دوران بازنشستگی را نمی‌دهد. او همزمان با بسته شدن پرونده دستمزد ۹۹ در هیات دولت می‌پرسد: «من از کارفتاده یا این پول داروهایم را بخرم یا خرج خانواده را بدهم؟»

افزایش ۲۶ درصدی دستمزد برای این کارگر بازنشسته و حدود ۴۰ میلیون حداقل‌بگیر دیگر برابر است با افزایش چند صد هزار تومان به درآمدشان. درآمدهای دو تا دو و نیم میلیون تومانی در برابر قیمت‌هایی که مرزهای باور را پشت سر گذاشته‌اند.

در مصوبه دستمزد ۹۹ آمده است که «از اول تیرماه مزد کارگران مشمول طرح‌های طبقه بندی مشاغل مصوب وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و نیز مزد ثابت سایر کارگران نباید از مبلغ روزانه ۶۳ هزار و ۶۸۰ تومان کمتر شود.»

اول تیر، روزی که دولت پرونده دستمزد ۹۹ و مستمری بازنشستگان تامین اجتماعی را بست، نرخ متوسط دلار مرز ۱۹ هزار و ۵۰۰ تومان را پشت سر گذاشت. دستمزد روزانه کارگران با مصوبه دولت روزانه، ۳ دلار و ۲۲ سنت است.

دستمزد ماهانه کارگران از اول تیر یک میلیون و ۹۱۱ هزار تومان. برخی هزینه‌های ماهانه:
از ابتدای سال تا کنون کرایه تاکسی، بلیط قطار، هزینه اشتراک تلفن ثابت، هزینه مسکن و… افزایش یافته است. کدام حداقل بگیری قادر است وسایل ابتدایی خانه را تهیه کند؟ قیمت لوازم خانگی ۳۰ تا ۶۰ درصد افزایش یافته. یک یخچال فریزر متوسط تولید داخل در این روزها، ۳۶ میلیون تومان فروخته می‌شود.

در همین زمینه:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • فری

    بله دقیقا دارن دارن با استثمار مردم بسوی نابودی قدم بر میدارن کمی تفکر آقایون

  • دخو

    چنین برخوردی با مردم و گذاردن هیچ گزینه ای در مقابل ملت جز بیشتر رادیکال کردن آنان (مردم عادی) شاید بیش از هر چیزی میخی بر تابوت خود دولت باشد. دولتی که فقط توانایی و ظرفیت دارد برای آدمکشی و دزدی. اما قوای قهریه و خشونت نیز محدودیت های خود را داشته و زمانی که با موج چندین و چند میلیونی مردم گرسنه, عاصی و شورشی روبرو می شود (که بزودی خواهد شد) چند هزار قوی مسلح در برابر صفوف میلیونی مردم کارآیی هایش و توانایی هایش بس محدود خواهد بود. ج.ا. در مخمصهء عجیب غریبی افتاده است, نه راه پیش داد و نه راه پس. با این سیاستهای اقتصادی هم بیش از هر چیز فقط و فقط یک انفجار عظیم را تضمین کرده است و بس. اینکه چه کسی از این انفجار آتی پیروز بیرون آید قابل پیش بینی نیست, اما به دلایل مختلف ج.ا. از همین آلان هم بازی را باخته است.

  • مجید محاوی

    25 تیر به خیابان میایم روبروی سازمان تامین اجتماعی

  • منوچهر

    باعث و بانی این کار و بیچاره شدن کارگر و مستمری بگیر۰ شریعتمداری میباشد،چون این آقا با این حقوق باز نشستگان را به تکدی گری سوق میدهد.

  • حسن حسنپور

    دولت یا دوولت دولتها یادوول می ایند ومیروند ما ایستاده ایم میخواهند ما را نابود کنند بده باد دستان ابولهب