ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آسيب‌ديدن يک بنای تاريخی بر اثر زلزله خراسان جنوبی

<p>بر اثر زلزله شامگاه گذشته در استان خراسان جنوبی، &quot;رباط زردان&quot; در نزديکی شهرستان قائنات آسيب ديد.</p> <!--break--> <p>&nbsp;</p> <p>علی صرافيان، سرپرست اداره ميراث فرهنگی و گردشگری قائنات، امروز پنج&zwnj;شنبه به خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) گفت:&nbsp; &quot;در زلزله&zwnj; اخير رخ&zwnj;داده در نزديکی شهرستان قائنات در خراسان جنوبی، رباط تاريخی &laquo;زردان&raquo; حدود ۵۰ درصد آسيب ديد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>زلزله ۵.۵ ريشتری که شامگاه چهارشنبه ۱۵ آذر خراسان جنوبی را لرزاند باعث مرگ هشت نفر شد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>به گفته صرافيان &quot;در شهر زيرکوه از توابع قائنات، هفت بنای تاريخی قرار دارند که به&zwnj;جز رباط &laquo;زردان&raquo;، شش اثر تاريخی ديگر آسيب&zwnj;های بسيار جزيی مانند ريختن بخش کوچکی از سقف داشتند.&quot;</p> <p>&nbsp;</p> <blockquote> <p>رباط زردان باقی&zwnj;مانده از دوره&zwnj; صفوی - سلجوقی است که پنجم آذرماه ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسيد</p> </blockquote> <p>رباط به ساختمان&zwnj;های کنار راه و به&zwnj;ويژه بيرون از شهر و آبادی گفته می&zwnj;شود. رباط علاوه بر حوض و آب&zwnj;انبار دارای اتاق&zwnj;های متعددی است که گرداگرد حياطی را فرا گرفته و مسافران می&zwnj;توانستند يک يا چند شب در آن استراحت کنند. به رباط&zwnj;های بزرگ و جامع کاروانسرا می&zwnj;گويند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>رباط زردان باقی&zwnj;مانده از دوره&zwnj; صفوی - سلجوقی است که پنجم آذرماه ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسيد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>اين رباط روی خرابه&zwnj;های آتشکده&zwnj;ای زرتشتی بنا شده و در گذشته، در مسير فرعی جاده&zwnj; ابريشم و راه ارتباطی کاروانيان و تاجرهايی بود که در مسير هرات به شهرهای مرکزی ايران در رفت و آمد بودند.</p> <p>&nbsp;</p> <p>بنای تاريخی رباط زردان در حاشيه جنوب روستای زردان واقع شده است. اين بنا با نقشه چهارضلعی دارای ورودی، هشتی، صحن و اتاقها و تالارهای اطراف صحن می باشد.</p> <p>&nbsp;</p> <p>زلزله شامگاه گذشته باعث فرو ريختن برج&zwnj;های نگهبانی، سقف&zwnj;ها و ديوارهای رباط زردان شده است.</p> <p>&nbsp;</p> <p>&nbsp;</p>

بر اثر زلزله شامگاه گذشته در استان خراسان جنوبی، "رباط زردان" در نزديکی شهرستان قائنات آسيب ديد.

علی صرافيان، سرپرست اداره ميراث فرهنگی و گردشگری قائنات، امروز پنج‌شنبه به خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا) گفت:  "در زلزله‌ اخير رخ‌داده در نزديکی شهرستان قائنات در خراسان جنوبی، رباط تاريخی «زردان» حدود ۵۰ درصد آسيب ديد.

زلزله ۵.۵ ريشتری که شامگاه چهارشنبه ۱۵ آذر خراسان جنوبی را لرزاند باعث مرگ هشت نفر شد.

به گفته صرافيان "در شهر زيرکوه از توابع قائنات، هفت بنای تاريخی قرار دارند که به‌جز رباط «زردان»، شش اثر تاريخی ديگر آسيب‌های بسيار جزيی مانند ريختن بخش کوچکی از سقف داشتند."

رباط زردان باقی‌مانده از دوره‌ صفوی - سلجوقی است که پنجم آذرماه ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسيد

رباط به ساختمان‌های کنار راه و به‌ويژه بيرون از شهر و آبادی گفته می‌شود. رباط علاوه بر حوض و آب‌انبار دارای اتاق‌های متعددی است که گرداگرد حياطی را فرا گرفته و مسافران می‌توانستند يک يا چند شب در آن استراحت کنند. به رباط‌های بزرگ و جامع کاروانسرا می‌گويند.

رباط زردان باقی‌مانده از دوره‌ صفوی - سلجوقی است که پنجم آذرماه ۱۳۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسيد.

اين رباط روی خرابه‌های آتشکده‌ای زرتشتی بنا شده و در گذشته، در مسير فرعی جاده‌ ابريشم و راه ارتباطی کاروانيان و تاجرهايی بود که در مسير هرات به شهرهای مرکزی ايران در رفت و آمد بودند.

بنای تاريخی رباط زردان در حاشيه جنوب روستای زردان واقع شده است. اين بنا با نقشه چهارضلعی دارای ورودی، هشتی، صحن و اتاقها و تالارهای اطراف صحن می باشد.

زلزله شامگاه گذشته باعث فرو ريختن برج‌های نگهبانی، سقف‌ها و ديوارهای رباط زردان شده است.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.