ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

آغاز بازخوانی جعبه‌های سیاه هواپیمای اوکراینی از ۳۰ تیر ماه در فرانسه

دفتر تحقیقات سوانح هوایی فرانسه ضمن انتشار خبر درخواست ایران برای کمک فنی این دفتر به منظور بازسازی و بازخوانی جعبه‌های سیاه هواپیمای ساقط شده اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران، اعلام کرد آغاز کار بر روی جعبه‌‌های سیاه برای روز ۲۰ ژوئیه (۳۰ تیر)، در محل این دفتر در نزدیکی پاریس برنامه‌ریزی شده است.

دفتر تحقیقات سوانح هوایی فرانسه ضمن انتشار خبر درخواست ایران برای کمک فنی این دفتر به منظور بازسازی و بازخوانی جعبه‌های سیاه هواپیمای ساقط شده اوکراینی با موشک‌های سپاه پاسداران، اعلام کرد آغاز کار بر روی جعبه‌‌های سیاه برای روز ۲۰ ژوئیه (۳۰ تیر)، در محل این دفتر در نزدیکی پاریس برنامه‌ریزی شده است.

جمع‌آوری اجساد کشته‌شدگان ساقط شدن هواپیمای اوکراینی

این خبر در صفحه توئیتر این نهاد منتشر شده است:

یکی از این جعبه‌های سیاه مکالمات میان خلبانان هواپیما و صدای داخل کابین را ضبط کرده و دیگری، داده‌ها و مشخصه‌های پرواز مثل میزان سرعت، ارتفاع و عملکرد موتورها را.

بر اساس این خبر هدایت تحقیقات به عهده ایران خواهد بود.

هیأت ایمنی حمل ‌و نقل کانادا‌ هم در توئیتی اعلام کرد تیمی از بازرسان را برای شرکت در عملیات بازسازی و بازخوانی جعبه‌های سیاه به فرانسه می‌فرستد.

پیش از این حامد اسماعیلیون، نویسنده و دندان‌پزشک ایرانی که همسرش پریسا اقبالیان و دختر خردسال خود ری‌را را در پرواز ۷۵۲ از دست داده، در صفحه فیس‌بوک خود نوشت:

«یک هواپیمای پاکستانی کمتر از یک‌ ماه پیش به ‌علت نقص فنی سقوط کرد. جعبه‌ سیاهش در این مدت خوانده شد و آنالیز شد و تمام. امروز صبح [۲۲ ژوئن/ دوم تیر ماه] دو وزیر خارجه حرف می‌زنند و قرار است خبر گفت‌وگو توسط وزیر خارجه‌ کانادا منتشر شود، غافل از اینکه پروپاگاندای جمهوری اسلامی با ده‌ها وب‌سایت آماده به خدمت، منتظر فرصت‌هایی چنین است تا فضای بحث را عوض کند.»

اسماعیلیون در ادامه نوشت:

«حال باید دید جنایتکاران دد لاین تازه‌ ایکائو یعنی ۲۶ ژوئن را برای تحویل جعبه‌ سیاه رعایت می‌کنند یا نه.»

در روزهای گذشته رئیس جمهوری اوکراین ضمن تهدید ایران به شکایت بین‌المللی گفته بود تهران باید به تعهدات خود به خانواده‌های قربانیان این رویداد عمل کند و تحویل جعبه سیاه هواپیما تنها یکی از این تعهدات است:

«تعهدات [ایران] فقط مربوط به جعبه‌های سیاه هواپیما نیست. آن‌ها تعهدات دیگری هم دارند. باید به‌طور رسمی عذرخواهی کنند. خسارت‌ها را کامل پرداخت کنند … آن‌ها باید آن‌چه را که وعده داده شده انجام دهند. در غیر این صورت، ما گزینه دیگری (جز شکایت به دادگاه‌های بین‌المللی] نخواهیم داشت.»

خبرگزاری تسنیم اما روز دوشنبه دوم تیر ماه خبر داد که محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در گفت‌وگوی تلفنی با فرانسوا فیلیپ شامپاین، وزیر امور خارجه کانادا به او اطلاع داد که ایران در چند روز آینده جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی را برای بازیابی اطلاعات آن به فرانسه ارسال خواهد کرد.

ظریف گفته بود تصمیم برای ارسال جعبه سیاه مدتی است گرفته شده و به زودی این تصمیم اجرایی خواهد شد.

رضا جعفرزاده، سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران هم روز ۲۲ خرداد گفته بود:

«پس از برقراری مجدد پرواز‌ها جعبه سیاه هواپیمای اوکراینی با حضور نمایندگان کشور‌های ذینفع در یکی از کشور‌های اوکراین یا فرانسه بازخوانی می‌شود. در غیر این صورت در کشور دیگر و با حضور نمایندگان این کشورها، جعبه سیاه قرائت خواهد شد.»

هواپیمای مسافربری اوکراینی با ۱۶۷ مسافر و ۹ خدمه چهارشنبه ۱۸ دی سال گذشته، ساعاتی پس از حملات موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در خاک عراق، شش دقیقه پس از بلند شدن از باند فرودگاه «امام خمینی» توسط پدافند موشکی سپاه ساقط شد و همه سرنشینان آن کشته شدند.

ایران تا چند روز هرگونه شلیک موشک به این هواپیما را کتمان می‌کرد و همین مسئله اعتراض‌های گسترده‌ای را در شهرهای مختلف برانگیخت.

جمهوری اسلامی تاکنون گام موثری در جهت شفاف شدن کامل موضوع برنداشته است.

    این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

    آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

    .در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

    توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

    نظر بدهید

    در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

    نظرها

    نظری وجود ندارد.