ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

در مسابقه نرخ رشد قیمت، مسکن از دلار جلو افتاد

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد از مهر ۹۷ تا خرداد ۹۹ قیمت مسکن در تهران ۱۲۱ درصد افزایش یافته است. دو برابر افزایش قیمت دلار در همین بازه زمانی.

وزارت راه و شهرسازی اعلام کرد از مهر ۹۷ تا خرداد ۹۹ قیمت مسکن در تهران ۱۲۱ درصد افزایش یافته است. دو برابر افزایش قیمت دلار در همین بازه زمانی.

نمایی از تهران (شاتراستاک) بر اساس آخرین سرشماری ۳۷ درصد از ۲۵ میلیون خانوار ایرانی و دست‌کم نیمی از جمعیت تهران اجاره‌نشین هستند.

بر اساس آماری که پنجشنبه ۱۲ تیر وزارت راه و شهرسازی منتشر کرده متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در مهر سال ۹۷ در تهران ۸ میلیون و ۶۳۳ هزار تومان بود. بر همین اساس در خرداد سال جاری قیمت یک مترمربع آپارتمان به ۱۹ میلیون و ۷۱ هزار تومان افزایش یافته است. در مهر سال ۹۷ دلار در بازارهای ایران در مجرای ۱۱ هزار تومان قرار داشت. در خرداد سال جاری در مجرای ۱۷ هزار تومان. به این ترتیب می‌توان گفت دلار در این فاصله زمانی حدود ۵۵ درصد افزایش قیمت داشته است در حالی که قیمت متوسط هر متر مربع مسکن در تهران بر اساس آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی ۱۲۰ درصد افزایش یافته است.

محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی دو هفته قبل گفته بود:

«اتفاقاتی که در بازار موازی می‌افتد روی قیمت مسکن اثر دارد. وقتی صحبت از نرخ تورم به میان می‌آید، افراد در بخش کالا و خدمات به دنبال جلوگیری از ریزش سرمایه هستند و بازار مسکن نیز از این شرایط تاثیر می‌پذیرد.»

دولت، بی‌سر و صدا از ۱۶ اردیبهشت امکان خرید و فروش سهام مسکن در بازار بورس را ایجاد کرده و به این ترتیب به بازار موازی مسکن رونق بخشیده تا آن حد که قیمت مسکن از قیمت دلار هم جلو افتاده است. نه مردم، بلکه بانک‌ها از این ترفه بیشترین بهره‌ را می‌برند. در این فاصله قیمت اجاره‌بها نیز بین ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافته.

حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران ۸ تیر اعلام کرد دولت مقرر کرده است که اجاره‌بها در تهران نمی‌تواند ۲۵ درصد بیشتر از سال قبل باشد. از این وضع نه مالکان راضی‌اند نه مستأجران. مالکان می‌گویند افزایش اجاره‌بها می‌بایست متناسب با نرخ تورم باشد. مستأجران که اغلب دست به دهان زندگی می‌کنند می‌گویند از عهده پرداخت همین اجاره‌بها برنمی‌آیند، چه رسد به آنکه افزایش هم پیدا کند. باید توجه داشت که نیمی از ساکنان کلانشهر تهران اجاره‌نشین‌اند.

افزایش ۱۲۰ درصدی قیمت مسکن در تهران

زنان مجرد در مقایسه با مردان مجرد تحت ستم بیشتر و فشارهای گوناگونی هستند و ترجیح می‌دهند که با پرداخت اجاره بیشتر در خانه‌ای ساکن شوند که تا جای ممکن شرایط محلی و محیطی مناسب‌تری داشته باشد و مزاحمت‌های کمتری را تحمل کنند. همچنین مرسوم است که زنان مجردی که مستقل یا جمعی زندگی می‌کنند در صورتی که صاحبخانه‌ای بیابند که بتوانند به او اعتماد کنند و احساس نظارت و بدبینی از طرف او نداشته باشند حاضر به پرداخت رقم‌های بالاتری از نرخ مرسوم برای اجاره و تمدید قرارداد می‌شوند.

بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی: متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی از مهر سال ۹۷ تا خرداد ۹۹ در تهران از ۸ میلیون و ۶۳۳ هزار تومان به ۱۹ میلیون و ۷۱ هزار تومان افزایش یافته است.
در مهر سال ۹۷ دلار در بازارهای ایران در مجرای ۱۱ هزار تومان قرار داشت. در خرداد سال جاری در مجرای ۱۷ هزار تومان. به این ترتیب می‌توان گفت دلار در این فاصله زمانی حدود ۵۵ درصد افزایش قیمت داشته در حالی که قیمت متوسط هر متر مربع مسکن در تهران بر اساس آمار رسمی وزارت راه و شهرسازی ۱۲۰ درصد افزایش یافته است.
تعداد معاملات صحیح انجام شده در خرداد سال جاری ۸ هزار و ۱۱۷ فقره و بیشترین متوسط قیمت با ۱۸ میلیون و ۵۳۲ هزار تومان مربوط به منطقه یک بود. کمترین متوسط قیمت نیز با ۳ میلیون و ۶۳۵ هزار تومان متعلق به منطقه ۱۸ بود.
منبع: خبرگزاری تسنیم

محمود محمودزاده، معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی، دوشنبه ۹ تیر به خبرگزاری ایرنا گفت:

«اگر مستاجری در دوران قرارداد فعلی به تعهداتش عمل نکرده باشد، به نحوی که باعث ضررو زیان مالک شده باشد، مشمول مصوبه جدید نمی‌شود و باید ملک را تخلیه کند. همچنین اگر مالکی در حین اجاره ملک، به صورت رسمی و نه قولنامه‌ای خانه خود را فروخته باشد، مستاجر باید بعد از دو ماه ملک را تخلیه کند.»

به گفته محمودزاده اگر مستأجر از نرخ‌ رسمی اجاره‌بها تمکین نکند، موجر می‌تواند حکم تخلیه برای او صادر کند.

از طرف دیگر دولت سامانه‌ای بنام «املاک و اسکان» برای شناسایی خانه‌های خالی راه‌اندازی کرده است. مقرر شده که خانه‌های خالی مشمول مالیات شوند با این امید که صاحبان آن‌ها این خانه‌ها را اجاره دهند و با افزایش عرضه، قیمت‌ها تعدیل گردد. یک راه دیگر که به دلیل مخالفت نمایندگان مجلس به بن‌بست خورد ساخت خانه‌های کپسولی یا به تعبیر دیگر خانه‌های قوطی کبریتی است. معاون معماری و شهرسازی شهرداری تهران اواخر آذر سال گذشته طرح ساخت آپارتمان‌های ۲۵ تا ۴۰ متری را طبق تفاهم‌نامه‌ای که به تایید شهرداری تهران و وزارت کشور رسید ارائه داد. شنبه گذشته یک نماینده مجلس از موافقت با این طرح خبر داد اما یک روز بعد این خبر تکذیب شد. خانه‌های قوطی کبریتی نافی تصوری است که اصول‌گرایان از یک خانواده پرجمعیت مسلمان دارند.

بر اساس آمار وزارت راه و شهرسازی بیشترین متوسط قیمت مسکن همچنان متعلق به منطقه یک است. در آخرین ماه بهار سال جاری متوسط قیمت مسکن (هر مترمربع) در این منطقه ۴۲ میلیون و ۴۹۹ هزار تومان بود. یک کارگر ایرانی باید برای تملک یک متر مربع مسکن در منطقه یک تهران دست‌کم ۱۴ ماه کار کند و در این مدت هم هیچ نیاز دیگری در زندگی نداشته باشد. شگفتی‌آور نیست که بعد از پدیده‌های حاشیه‌نشینی، چادرنشینی، کانکس‌نشینی و هم‌خانگی دو خانوار در یک واحد، اکنون خبر می‌رسد که پشت‌بام‌خوابی و مغازه‌خوابی هم باب شده است.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

نظری وجود ندارد.