ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

استاندار تهران اجاره یا فروش پشت بام را غیرممکن خواند

استاندار تهران اجاره پشت‌بام خانه‌ها را غیرممکن دانست، آن هم در حالی که یکی از شهرداران تهران نه تنها این موضوع را تأیید کرده که از افزایش‌ اجاره‌بهای پشت‌بام‌ها نیز خبر داده.

استاندار تهران با این استدلال که بیشتر خانه‌ها در پایتخت به صورت آپارتمانی و دارای پشت‌بام مشترک هستند، اجاره یا فروش پشت‌بام را غیرممکن دانست. این در حالی است که تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی نشان از وجود پدیده پشت‌بام‌خوابی داشته و یکی از شهرداران تهران نیز نه تنها اجاره پشت‌بام برخی ‌خانه‌ها را تأیید کرده که از افزایش‌ اجاره‌بهای آن خبر داده بود.

تصاویری از پشت‌بام خوابی در تهران که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده / عکس از آرشیو

استاندار تهران صحت و سقم اخبار مربوط به فروش یا اجاره پشت‌بام در تهران را هم زیر سوال برده است.

انوشیروان محسنی بندپی گرچه تصریح کرده که استانداری هنوز در مورد رواج این پدیده به جمع‌بندی نرسیده، با این حال خود در مورد وجود چنین پدیده‌ای شک و تردید ابراز کرده است.

محسنی بندپی گفته که ضرورتی ندارد بی‌خانمان‌ها از پشت‌بام‌ها استفاده کنند زیرا «این افراد در فصول سرد سال در گرمخانه‌های شهرداری و سازمان بهزیستی پذیرش می‌شوند.»

استاندار تهران در عین حال اجاره یا فروش پشت‌بام آپارتمان‌ها را غیرممکن دانست زیرا این خانه‌ها دارای پشت‌بام مشترک هستند. او در خصوص خانه‌های ویلایی نیز اجاره‌ پشت‌بام را به دلایل امنیتی غیرمنطقی دانست.

این در حالی است که نه تنها عکس‌ها و تصاویر و آگهی‌های منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی گواهی بر وجود پدیده پشت‌بام‌خوابی هستند، بلکه برخی مقامات مسئول نیز پیشاپیش بر وجود چنین پدیده‌ای صحه گذاشته بودند.

علی نوذرپور، شهردار منطقه ۲۲ تهران پیشتر در مورد موضوع پشت‌بام‌خوابی به روزنامه شرق گفته بود اجاره هر شب زیر آسمان خوابیدن از ۲۵ هزار تومان به ۵۰ هزار تومان افزایش یافته است.

فردین یزدانی، کارشناس اقتصاد مسکن و مدیر علمی پیشین طرح مسکن اجتماعی نیز پیشتر تأیید کرده بود که «اکنون تعداد زیادی از کارگران، پشت‌بام‌خواب و مغازه‌خواب شده‌اند.»

رواج پشت‌بام‌خوابی نتیجه مستقیم افزایش قابل توجه قیمت و اجاره مسکن و همچنین کاهش قدرت خرید عموم مردم به خاطر نرخ بالای تورم است.

با این حال در پی داغ شدن موضوع پشت‌بام‌خوابی در رسانه‌ها و برانگیخته شدن احساسات عمومی مقامات جمهوری اسلامی درصدد انکار این پدیده برآمده‌اند.

از جمله محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی نیز چندی پیش موضوع اجاره پشت‌بام‌ها را شایعه خواند و گفت که اشاعه اخبار از این دست در فضای مجازی کار «ضد انقلاب» بوده است.

او گفت: «من چنین چیزی نشنیده‌ام. بعید می‌دانم که صحت داشته باشد.»

این در حالی است که بر اساس اعلام وزارت راه و شهرسازی در سال ۹۶، ۱۹ میلیون نفر، یعنی جمعیتی معادل یک سوم جمعیت شهری، «بدمسکن» هستند.

طبق تعریف این وزارت‌خانه، خانه‌های تک اتاقه یا بی‌در و پیکر، بدون دسترسی به سرویس بهداشتی و بدون‌ امکانات آب، برق و گاز، مسکن بد تعریف می‌شوند.

بر اساس گزارش سال گذشته مرکز پژوهش‌های مجلس بیش از ۴۰ درصد از جمعیت ایران زیر خط فقر زندگی می‌کنند. با توجه به تورم بالای ۴۰ درصد از آن زمان و فقیرتر شدن کارگران و مزدبگیران، جای تعجب دارد که برای مقامات جمهوری اسلامی پشت‌بام‌خوابی «بعید» به نظر می‌رسد.

رواج پشت‌بام‌خوابی و مغازه‌خوابی و بد مسکنی در حالی رخ می‌دهد که به گفته وزارت راه و شهرسازی، ۱۰ درصد خانه‌های ایران و ۱۳ درصد خانه‌های تهران خالی از سکنه هستند.

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • حقیقتگو

    والله این فقیران و آوراه گان وبیکاران وکارگران چه کنند که تابحال نکرده باشند ...کارتن خوابی ...گورخوابی ...زیر پل معابرخوابی ...اتومبیل خوابی ...حالا پشت بام خوابی ...بازهم حکومت فاشیستی دست ازسرشان برنمی دارد ...انتقاد ازپشت بام خوابی ودریافت اجاره ازپشت بام خوابان نه این است که برای آنها خانه بسازند بلکه سهیم شدن دراجاره پشت بام خوابان است ....درحقیقت می خواهند برای پشت بام ها عوارض ومالیات و حق بیمه پشت بام خوابان جذب کنند ...بدون شک ماموران شهرداری وماموران پلیس که عمده کارشان دریافت روشوه ازمغازه داران و دستفروشان است راهی خانه هائی خواهند که پشت بامشان را اجاره داده اند؟ حاجی این چه کاریه می کنی ؟ پشت بام رو اجاره دادی ؟ میدونی این عمل خلاف قانونه ویا نه ؟ چه کنم وضعیت مالی بحرانی ومجبورم که پشت بام رو اجاره بدم ...همینطوری اونهائی که پشت بام ندارند چی رو اجاره میدن ؟ من مامورم ومعذور و وظیفه ام اینکه به شهرداری وپلیس اطلاع بدم ؟ حالا به خوبی خودتون هم شده گذشت کنید؟ لطف کنید بیاد داخل باهم صحبت کنیم ...چقدرهزینه داره که دیدی ندیدی باشه ؟ فعلا" فلان مبلغ بده که ماموران دیگری اینجا پیداشون نشه ...البته این هزینه یکباره نیست ...بازهم مزاحمتون خواهم شد...