ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

سمفونی زمانه

مورتن فلدمن، از پیشگامان موسیقی سیال

«مورتن فلدمن» یکی از شخصیت‌های مهم موسیقی قرن بیستم و از پیشگامان «موسیقی سیال» بود.

«مورتن فلدمن» یکی از شخصیت‌های مهم موسیقی قرن بیستم و از پیشگامان «موسیقی سیال» بود. موسیقی سیال از سبک‌های مرتبط به مکتب تجربی جدید نیویورک است و تا حدی کار آهنگسازانی همچون «جان کیج» و «مورتن فلدمن» را دربرمی‌گیرد.

فلدمن نوآوری‌هایی در سیستم نت‌نویسی به وجود آورد که برای توصیف و ثبت ویژگی‌های موسیقی‌اش به‌کار می‌رفت. از خصوصیات کارهای او می‌توان به ریتم آزاد و معلق، موسیقی ساکت و در حال تکامل آرام اشاره کرد.

فلدمن از طریق «جان کیج» با شخصیت‌های مطرح هنری نیویورک آن زمان آشنا شد؛ کسانی مثل «فرانک اوهارا»، که شاعر و نویسنده بود و «جکسن پالاک». جالب است بدانیم که جکسن پالاک‌‌ همان نقاش اکسپرسیونیست انتزاعی است که به سبک پاشیدن رنگ روی بوم کار می‌کرد. یعنی اتکا به تصادف و شانس. فلدمن و کیج هم تحت تاثیر آن‌ها همین تفکرات را در موسیقی پیاده کردند.

فلدمن بعد‌ها ساخت قطعات طولانی‌اش را شروع کرد که کوتاه‌ترینشان نیم‌ساعت بود. این آثار عموماً سرعت تغییر بسیار کم داشتند و از صداهای بسیار آرام به وجود آمده بودند. فلدمن خودش یک بار گفت که فقط به این نوع صدا‌ها علاقه‌مند شده است. در یک سخنرانی هم گفته بود: «آیا چیزی در موسیقی داریم که مثلاً همه چیز را پاک کند؟ همه چیز را تمیز کند؟»

ویدئو: Feldman:Rothko Chapel

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • آزاده

    خوش عادت شدم به این داستانها... خسته نباشید البته شاید برای دوستان متخصص جنبه های دیگه ای هم داشته باشه ولی برای من به عنوان یک مخاطب که تخصص موسیقی هم نداره، این کار جذاب شده و به صورت مجموعه ای از داستان زندگی افراد و موزیک های خوب هر هفته دنبالش میکنم مرسی