ارتباط ناشناخته. ارتباط بدون سانسور. ارتباط برقرار نمی‌شود. سایت اصلی احتمالاً زیر سانسور است. ارتباط با سایت (های) موازی برقرار شد. ارتباط برقرار نمی‌شود. ارتباط اینترنت خود را امتحان کنید. احتمال دارد اینترنت به طور سراسری قطع شده باشد. ادامه مطلب

تکلیف بخشی از پول مسدود شده ایران در کره جنوبی تعیین شد

رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی می‌گوید قرار شده است که بخشی از پول مسدود‌شده ایران در کره جنوبی به‌صورت اقلام پزشکی و دارو به کشور برگردد اما هنوز بحث بازگشت پول نقد مطرح نیست.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی از تعیین تکلیف بخشی از پول مسدودشده ایران در کره جنوبی خبر داد. او گفت هنوز بحث بازگشت پول نقد مطرح نشده است.

پرچم‌های ایران و کره جنوبی ـ عکس از شاتر استاک

حسین تنهایی، رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی سه‌شنبه ۱۷ تیر گفت: «براساس توافق صورت گرفته، قرار شد بخشی از پول ایران در کره جنوبی به‌صورت اقلام پزشکی و دارو به کشور برگردد. در همین راستا وزارت بهداشت این اقلام را با هماهنگی بانک مرکزی اعلام خواهد کرد.»

وزارت امور خارجه ایران پیش از این گفته بود بانک‌های کره جنوبی ۷ میلیارد دلار از درآمدهای نفتی ایران را مسدود کرده‌ و به ایران نپرداخته‌اند. ایران می‌گوید این بدهی به قبل از تحریم‌های نفتی اخیر آمریکا مربوط می‌شود.

در کره جنوبی، در هر مبادله بانکی خارجی باید «وون»، واحد پولی این کشور، به دلار تبدیل شود، به همین دلیل تمام مبادلات بانکی خارجی آن‌ها در نظام بانکی آمریکا، قابل رصد است و کره‌ از هرگونه تحریم آمریکا بیم دارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی با بیان این‌که «هنوز بحث بازگشت پول نقد مطرح نشده است»، افزود: «البته این احتمال وجود دارد که پس از دارو به‌تدریج به سمت واردات مواد غذایی و نهاده‌های دامی حرکت کنیم.»

تنهایی در مورد حجم این توافق اعلام کرد که اطلاعی ندارد.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و کره جنوبی درباره احتمال واردات مواد اولیه لوازم خانگی نیز گفت: «یکی از پیشنهادهای ما نیز همین است. اما باید توجه داشت که تولیدکنندگان ما با وجود تمام مشکلات روی پای خود ایستاده‌اند و توانستند هم از نظر حجم و هم کیفیت محصولات خود را حفظ کنند.»

این در حالی است که در ماه‌های اخیر قیمت‌ها در بازار لوازم خانگی ایران به‌شدت افزایش یافته است. قیمت برندهای داخلی لوازم خانگی ۲۵ تا ۳۰ درصد و برندهای خارجی هم بیش از ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کرده است. ۷۵ درصد از بازار لوازم خانگی در ایران را ۱۰ برند خارجی به‌ویژه محصولات کره جنوبی در انحصار گرفته بودند. با خروج آمریکا از برجام شرکت‌های کره‌ای هم که تا آن زمان ۲۵ برابر بیش از کل حجم مبادلات تجاری ایران و آمریکا با ایران روابط تجاری داشتند از کشور خارج شدند. سیستم مالی ایران و کره جنوبی قطع شد و تولیدکنندگان ناگزیر شدند قطعات مورد نیاز لوازم خانگی را با دلار گران‌قیمت از کشورهای دیگر وارد کنند. بدین ترتیب از یک سو وابستگی بازار به دلار گران‌قیمت و از طرف دیگر ناتوانی تولیدکنندگان داخلی در تولید لوازم خانگی قیمت‌ها را نجومی کرده است. در همان حال حداقل دستمزد هم از دو میلیون و ۸۰۰ هزار تومان فراتر نرفت.

حسین تنهایی می‌گوید: «اگر شدت تحریم اندکی کاهش یابد، علاوه بر لوازم خانگی می‌توان در زمینه خودروسازی و پتروشیمی نیز [با کره جنوبی] همکاری داشت.»

او ۲۳ خرداد سال جاری میزان دارایی‌های مسدودشده ایران در کره جنوبی را رقمی بین ۶,۵ تا ۹ میلیارد دلار عنوان کرده و گفته بود: «قرار بود مقامات کره جنوبی ۵۰ میلیون دلار آن را آزاد کنند اما بدعهدی کردند و گفتند می‌توانیم مبالغی به‌عنوان هدیه پرداخت کنیم که همان را هم پرداخت نکردند.»

رابطه تجاری ایران و کره جنوبی پس از برجام نزدیک به ۱۷ میلیارد دلار شد اما اکنون نزدیک به صفر است و حتی تولید برندهای سامسونگ و ال‌جی که بخشی از آن در داخل ایران تولید و بخش دیگری از کره‌ جنوبی به ایران می‌آمد و تحت خدمات پس از فروش بود، متوقف شده است.

عبدالناصر همتی، رئیس بانک مرکزی ایران چهارشنبه ۲۱ خرداد / ۱۰ ژوئن در گفت‌وگویی با بلومبرگ گفت مقام‌های کره‌ای «تصمیم گرفته‌اند وارد بازی سیاسی شوند و از تحریم‌های غیرقانونی و یک‌جانبه ایالات متحده پیروی کنند».

همتی مسدود شدن دارایی‌های ایران در کره جنوبی را «غیرقانونی» خواند و گفت ایران می‌تواند برای دسترسی به منابع مالی خود به اقدامات قانونی روی آورد اما درباره این اقدامات احتمالی توضیح بیشتری نداد.

بیشتر بخوانید:

این مطلب را پسندیدید؟ کمک مالی شما به ما این امکان را خواهد داد که از این نوع مطالب بیشتر منتشر کنیم.

آیا مایل هستید ما را در تحقیق و نوشتن تعداد بیشتری از این‌گونه مطالب یاری کنید؟

.در حال حاضر امکان دریافت کمک مخاطبان ساکن ایران وجود ندارد

توضیح بیشتر در مورد اینکه چطور از ما حمایت کنید

نظر بدهید

در پرکردن فرم خطایی صورت گرفته

نظرها

  • مسعود

    اگر تحریم ها کاهش پیدا کند؟ خاک! خاک! خاک! حیف خاک!چهل ساله مملکته رو با ایشاالله ماشاالله اداره می کنید، شرتون رو کم کنید خودمون یه فکری به حال خودمون بکنیم